Live τώρα    
Φορολογική ηθική και ηθική της άρχουσας τάξης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Φορολογική ηθική και ηθική της άρχουσας τάξης

Του Λεωνίδα Καρίγιαννη*

Το τελευταίο διάστημα από το διευθυντήριο της Ευρώπης τονίζεται συνεχώς η "ηθική υποχρέωση" της Ελλάδας να πληρώσει τις δανειακές της υποχρεώσεις προς τους εταίρους, όπως επίσης τονίζεται και η "ανηθικότητα" των Ελλήνων που αποκρύπτουν τα χρήματα τους, δεν είναι καλοί στις φορολογικές τους υποχρεώσεις κ.λπ.

Λίγα λόγια για την ηθική

Η κυρίαρχη τάξη, σε όλες της τις παραλλαγές, θέλει να μας τονίσει ότι υπάρχουν μερικοί σταθεροί ηθικοί κανόνες, οι οποίοι είναι αμετάβλητοι και πρέπει να τους υπηρετεί το σύνολο της κοινωνίας. Και βεβαίως προβάλλει τα δικά της συμφέροντα σαν αυτά που εμπεριέχουν αυτούς τους ηθικούς κανόνες που πρέπει όλοι να τους ακολουθούν.

Παρ' ότι προσπαθούν να μας πείσουν ότι η ηθική είναι αμετάβλητη, αν εξετάσουμε την κοινωνική εξέλιξη, θα δούμε ότι και η ηθική είναι προϊόν κοινωνικής εξέλιξης και τίποτα σε αυτήν δεν είναι αμετάβλητο. Υπηρετεί κοινωνικά και ταξικά συμφέροντα. Αυτά τα συμφέροντα είναι σύνθετα, αντιθετικά και αντιφατικά και έτσι λοιπόν η ηθική, όπως κάθε άλλη μορφή ιδεολογικής έκφρασης, έχει ταξικό χαρακτήρα. Έτσι λοιπόν, για εμάς, η κινητήρια δύναμη στην εξέλιξη των κοινωνικών γεγονότων και της κοινωνικής συμπεριφοράς είναι τα ταξικά συμφέροντα και η πάλη των τάξεων. Η ηθική είναι μια από τις ιδεολογικές λειτουργίες σε αυτή την πάλη.

Η άρχουσα τάξη έχει ανάγκη να δώσει, ενάντια στο σύνολο της κοινωνίας, ένα ηθικό περίβλημα στην ωμή πολιτική της, που κυριαρχεί η εκμετάλλευση, το ψέμα, η συκοφαντία, η δωροδοκία, ο καταναγκασμός και ο πόλεμος. Γιατί αλλιώς η πολιτική της αμέσως θα κατέρρεε. Έχει ανάγκη η ηθική να υπηρετεί τα δικά της ταξικά συμφέροντα και τη δική της πολιτική και θεωρεί όλα τα μέσα που αντιτίθενται στους δικούς της σκοπούς ανήθικα. Όμως η ηθική της σήμερα δεν εκφράζει τίποτε άλλο από τη σήψη της σύγχρονης κοινωνίας μαζί με τη συμπεριφορά της και τους νόμους της.

Έτσι λοιπόν, όταν η ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη καλεί την ελληνική κυβέρνηση να εκπληρώσει τις "ηθικές" υποχρεώσεις της δεν κάνει τίποτε άλλο από το να περιβάλλει τη ληστεία της με "ηθικούς" κανόνες για να την κάνει κοινωνικά πιο αποδεκτή.

Η φορολογική ηθική της άρχουσας τάξης σήμερα

Την ίδια ώρα που πιέζουν διαρκώς την Ελλάδα να πάρει μέτρα ενάντια στη φοροδιαφυγή, και επιβάλλουν σκληρά μέτρα λιτότητας για τους εργαζόμενους, οι πολυεθνικές στην Ευρώπη κάνουν πάρτι φοροδιαφυγής και "βρίσκουν 'υποστηρικτές' σε πολλά από τα κράτη και τις ηγεσίες τους που πρωτοστατούν σήμερα στην εκστρατεία της 'φορολογικής ηθικής' που έχει ξεκινήσει από το 2012. Ακούγεται παράδοξο ηγέτες χωρών που σήμερα πιέζουν την Ελλάδα να πάρει μέτρα για τη φοροδιαφυγή, να εκπροσωπούν χώρες που περιλαμβάνονται στη λίστα των χωρών με τις μεγαλύτερες ‘σκιώδεις οικονομίες'. Εκτιμάται ότι το αστρονομικό ποσό του ενός τρισ. ευρώ χάνεται κάθε χρόνο στην Ε.Ε. λόγω της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής" (πηγή: "Αυγή", 8.3.2015 σελ. 13).

Οι πολυεθνικές λοιπόν φοροδιαφεύγουν σε ετήσια βάση με τέτοιο ποσό που θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα της χρηματοδότησης για να καλύψει τις στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες για τα φτωχότερα στρώματα των ευρωπαϊκών χωρών.

Η ηθική της ευρωπαϊκής αστικής τάξης και των πολυεθνικών, εδώ, είναι ελαστική. Και βεβαίως διάφορες ευρωπαϊκές χώρες γίνονται ζεστή φωλιά για να καλύψουν με αντίστοιχη ανταμοιβή τη φοροδιαφυγή των πολυεθνικών. "Από το Δίκτυο Φορολογικής Δικαιοσύνης (Tax Justice Network), στον 'Πίνακα Σκιωδών Οικονομιών''πρωτοστατούν η Ελβετία, το Λουξεμβούργο και το Χονγκ Κονγκ και ακολουθούν στην 6η θέση οι ΗΠΑ και στην 8η θέση η Γερμανία, παρ' ότι σε ό,τι αφορά τον λεγόμενο 'δείκτη μυστικότητας' το Βερολίνο βρίσκεται μόλις στην 59η θέση...

Όπως αναφέρεται στην ίδια έκθεση, στη Γερμανία ‘ξεπλένονται' ετησίως μεταξύ 29 και 57 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά προέρχονται κυρίως από το οργανωμένο έγκλημα αλλά και από διεφθαρμένους πολιτικούς από χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής. Πρόκειται για χρήματα -σύμφωνα πάντα με το Δίκτυο Φορολογικής Δικαιοσύνης- που είναι αναγκαία για την ανάπτυξη των χωρών" (πηγή: "Αυγή" 8.3.2015 σελ. 13).

Το πιο τραγικό είναι ότι οι ηθικολόγοι αυτοί κλαίνε με κροκοδείλια δάκρυα για τη φτώχεια και τους θανάτους στις χώρες της Αφρικής, της Λατινικής Αμερικής και της Ασίας από πείνα και αρρώστιες, την ώρα που καλύπτουν τις διεφθαρμένες ηγεσίες τους.

Γερμανική "ηθική" και Ελλάδα

Σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά, τα κέρδη που αποκόμισε η Γερμανία ποικιλοτρόπως από την ελληνική κρίση προσεγγίζουν τα 80 δισ.ευρώ.

Η γερμανική κυβέρνηση, σε ερώτηση του κόμματος Die Linke (Αριστερά) για την Ελλάδα, έδωσε μια καθαρή εικόνα των επιπτώσεων της κρίσης τα τελευταία χρόνια στηριγμένη σε αριθμούς τόσο του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών όσο και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Για "πανόραμα εξαθλίωσης" μιλάει ο βουλευτής της Linke Andrey Hunko. Λίγα σημεία της απάντησης έχουν μέχρι τώρα δημοσιοποιηθεί. Στο διάστημα 2010-2014, αναφέρεται στο έγγραφο, "τα κέρδη από τους τόκους του διμερούς δανείου που έδωσε το 2010 η Γερμανία στην Ελλάδα ήταν 360 εκατ. ευρώ, ενώ στα αμέσως επόμενα χρόνια είναι 20 εκατ. ευρώ ετησίως", την ίδια ώρα που υπάρχει τεράστια άνοδος της απόλυτης φτώχειας (από 11% το 2009 σε 20,3% το 2014) δείχνοντας με αυτό τον τρόπο την "ηθική" της γερμανικής άρχουσας τάξης απέναντι στον χειμαζόμενο ελληνικό λαό, ελεεινολογώντας ταυτόχρονα μέσω του αστικού Τύπου ("Bild") ότι οι Έλληνες τρώνε το ψωμί των Γερμανών εργαζόμενων, αποκρύπτοντας την αλήθεια.

"Ηθική", "πατριωτισμός" και φοροδιαφυγή

Οι εκπρόσωποι της ελληνικής άρχουσας τάξης και όλα τους τα φερέφωνα (κόμματα, Τύπος, τηλεοπτικά δίκτυα κ.λπ.) συνεχώς μάς τονίζουν ότι πρέπει να υποστούμε και άλλους φόρους και άλλες θυσίες για το καλό της πατρίδας. Πώς εκπληρώνουν τη δική τους "ηθική" και "πατριωτική" υποχρέωση;

Για να δώσουμε μερικά στοιχεία για τον "πατριωτισμό" της ελληνικής αστικής τάξης από το 2009 ώς το 2013, την ώρα που η ελληνική κοινωνία υπέφερε, κομμάτια του πληθυσμού οδηγούνταν στην απόλυτη φτώχεια, στην ανεργία και στις αυτοκτονίες, 53.000 Έλληνες "πατριώτες" έβγαλαν πάνω από 80 δισ. είτε στις ευρωπαϊκές χώρες είτε σε χώρες - φορολογικούς παραδείσους. Στις λίστες ελβετικών τραπεζών και εξειδικευμένων εταιρειών που συγκεντρώνουν στοιχεία για τους πλούσιους αυτού του κόσμου (με περιουσία άνω των 30 εκατ. δολαρίων) υπάρχουν 576 Έλληνες που διαθέτουν περιουσία 88 δισ. δολαρίων.

Στις σχετικές λίστες των Wealth - X και UBS συμπεριλαμβάνονται για το 2014 11 Έλληνες δισεκατομμυριούχοι (από 9 το 2013) που διαθέτουν περιουσία 18 δισ. δολαρίων (από 16 δισ. δολάρια). Παράλληλα, 565 Έλληνες (με κινητή περιουσία άνω των 30 εκατ. δολαρίων) εμφανίζονται με συνολική περιουσία 70 δισ. δολαρίων. Οι τελευταίοι αυξήθηκαν κατά 60 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά (11,9%), ενώ η περιουσία τους μεγάλωσε κατά 20 δισ. δολάρια (16,7%). Οι απλώς εκατομμυριούχοι Έλληνες, από την άλλη πλευρά, έχουν υπολογιστεί από την Julius Baer σε 34.723, που αντιστοιχούν στο 0,8% του πληθυσμού της χώρας. Πηγή: "Βήμα", σελ. Β4 (Κυριακή 22.02.2015)

Αυτά είναι μια μερική εικόνα της πραγματικότητας και δείχνει πού πήγαν τα χρήματα από τις θυσίες του ελληνικού λαού που τόσο επίμονα μας καλούν να υποστούμε Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ - Ε.Ε.

Οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι να μπουν φραγμός σε όλα αυτά

Μέσα σε όλες αυτές τις συνθήκες που επικρατούν, λιτότητα για τους εργαζόμενους και φορολογική ασυλία για τις τράπεζες, τις πολυεθνικές και το μεγάλο κεφάλαιο, οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι, αν θέλουν να μην είναι τα επόμενα θύματα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας, πρέπει να σταθούν αλληλέγγυοι στην ελληνική κυβέρνηση και τους Έλληνες εργαζόμενους και ταυτόχρονα, από κοινού, να απαιτήσουν από την Ε.Ε. και τις κυβερνήσεις τους που "επαίρονται" ότι θέλουν να χτυπήσουν τη φοροδιαφυγή:

Α. Την κατάργηση των νόμων και των διατάξεων που δίνουν φορολογική ασυλία στο μεγάλο κεφάλαιο.

Β. Άνοιγμα όλων των τραπεζικών λογαριασμών, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για τις πολυεθνικές και τους διακρατικούς φοροφυγάδες ούτως ώστε να ελεγχθεί στην πηγή της η φοροδιαφυγή και να μην βρίσκουν ασυλία στα τραπεζιτικά θησαυροφυλάκια καμίας ευρωπαϊκής χώρας.

Γ. Πανευρωπαϊκή νομοθεσία για τον έλεγχο των τριγωνικών συναλλαγών, των πολυεθνικών, αλλά και όλων των υπολοίπων επιχειρήσεων.

Δ. Πανευρωπαϊκό συνέδριο για τη δημιουργία επιτροπής λογιστικού και κοινωνικού ελέγχου του συνόλου του χρέους των ευρωπαϊκών κρατών.

Ε. Κοινωνικοποίηση, με έλεγχο των εργαζόμενων και της κοινωνίας, στην Ελλάδα όλων των μεγάλων τραπεζών.

ΣΤ. Κοινό αγώνα όλων των εργαζόμενων της Ευρώπης ενάντια στη λιτότητα και την ανεργία, με ειδικό φόρο στο κεφάλαιο για την ενίσχυση των κοινωνικών δαπανών (υγεία, παιδεία, στέγη, δημόσια έργα υποδομής κ.λπ.).

Για τον σκοπό αυτό, ο ΣΥΡΙΖΑ και τα συνδικάτα να καλέσουν σε πανευρωπαϊκή συνάντηση τα κόμματα της ευρωπαϊκής Αριστεράς, τις αριστερές πτέρυγες της σοσιαλδημοκρατίας, τα συνδικάτα και τους φορείς που στέκονται αλληλέγγυοι με την ελληνική κυβέρνηση, με στόχο να υπάρξει ένα προγραμματικό πλαίσιο καθώς και ένα πλαίσιο κοινών κινητοποιήσεων ενάντια στην πολιτική του ευρωπαϊκού διευθυντηρίου.

Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι το "ελληνικό πρόβλημα" είναι "ευρωπαϊκό πρόβλημα". Είναι πρόβλημα όλων των ευρωπαϊκών λαών. Δεν μπορεί να υπάρξει λύση στα στενά "εθνικά ελληνικά όρια". Είναι "ηθικό" μας χρέος να ξεκινήσουμε έναν κοινό διαρκή αγώνα ενάντια στη φτώχεια, την ανεργία και την εκμετάλλευση.

* Ο Λεωνίδας Καρίγιαννης είναι μέλος της συντονιστικής επιτροπής της "Σοσιαλιστικής Έκφρασης"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0