Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.2°C23.5°C
2 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
20 °C
16.6°C22.9°C
2 BF 45%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.1°C21.5°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C21.1°C
1 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
0 BF 59%
Ηλεκτρικό ρεύμα / Σταμπάρουν τους καταναλωτές για χρέη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ηλεκτρικό ρεύμα / Σταμπάρουν τους καταναλωτές για χρέη

ΔΕΗ

Περιορισμοί στην αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, στην περίπτωση που υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, αναμένεται να επιβληθούν το επόμενο διάστημα, όπως η εισαγωγή ορίου στα χρωστούμενα, αλλά και σύστημα σήμανσης των “κακών” πληρωτών, ενώ την ίδια στιγμή η Κομισιόν εντοπίζει δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές στην αλλαγή προμηθευτή που σχετίζονται με συμπεριφορές των επιχειρήσεων και το κλίμα στην αγορά.

Ήδη η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση, που έληξε την Παρασκευή, την πρότασή της για τις βασικές συνιστώσες που θεωρεί πως πρέπει να διέπουν τη διαδικασία αλλαγής προμηθευτή στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Η Αρχή θα υποβάλει σχετική γνωμοδότηση προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την τελική απόφαση.

Όρια οφειλών

Σύμφωνα με την πρόταση της ΡΑΕ ο πελάτες μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση προμήθειας για να ασκήσει το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή ακόμη κι αν έχει ληξιπρόθεσμες, μη διακανονισμένες οφειλές, υπό την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω οφειλές δεν υπερβαίνουν τα κάτωθι ποσά, ανά κατηγορία πελατών, για τετραμηνιαία κατανάλωση:

* 150 ευρώ για οικιακούς πελάτες.

* 200 ευρώ για μη οικιακούς (εμπορικούς) πελάτες χαμηλής τάσης.

* 1.000 ευρώ για πελάτες μέσης τάσης.

Αν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του πελάτη υπερβαίνουν τα προαναφερθέντα ποσά, ο πελάτης δεν μπορεί να προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης προμήθειας για άσκηση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή, εάν δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ολοσχερώς τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του, που απορρέουν από την αρχική του σύμβαση, ή αν δεν έχει πρώτα προχωρήσει σε διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του βάσει της πολιτικής διακανονισμών που ο προμηθευτής του εφαρμόζει.

Σύστημα επισήμανσης οφειλετών

Παράλληλα η Αρχή προτείνει την εισαγωγή ενός συστήματος επισήμανσης οφειλής (debt flagging) για τους πελάτες των οποίων οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είτε δεν υπερβαίνουν τα παραπάνω ποσά είτε έχουν ενταχθεί σε διακανονισμό και οι οποίοι ως εκ τούτου σύννομα προβαίνουν σε αλλαγή προμηθευτή.

Στο σύστημα αυτό που προτείνεται θα υπάρχουν διαβαθμίσεις στην επισήμανση οφειλής (διαφοροποίηση στην ένδειξη), οι οποίες θα αποτυπώνουν ποιοτικά χαρακτηριστικά του πελάτη σε σχέση με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πελάτης με ληξιπρόθεσμες οφειλές που προχωρεί σύννομα σε αλλαγή προμηθευτή θα εμφανίζεται με κόκκινη επισήμανση εφόσον δεν έχει εντάξει τις ληξιπρόθεσμες αυτές οφειλές σε διακανονισμό με τον παλαιό προμηθευτή του.

Η επισήμανση αυτή θα είναι ορατή στον νέο προμηθευτή εξυπηρετώντας την ενημέρωση του τελευταίου “αναφορικά με τη φερεγγυότητα του πελάτη του”. Πελάτης που προβαίνει σε αλλαγή προμηθευτή έχοντας διακανονίσει τις προηγούμενες οφειλές του ανεξάρτητα από το ύψους τους θα επισημαίνεται με διαφορετική χρωματική ένδειξη (π.χ. πράσινη επισήμανση).

Σε περίπτωση μη τήρησης από τον πελάτη των όρων του διακανονισμού χρεών, ο παλαιός προμηθευτής κατ' εξαίρεση διατηρεί για έξι μήνες από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αλλαγής προμηθευτή το δικαίωμα να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολής απενεργοποίησης της παροχής, ακόμη και εάν έχει συναφθεί σύμβαση προμήθειας με νέο προμηθευτή, υπό την προϋπόθεση ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του πελάτη αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 6 μηνιαίους λογαριασμούς κατανάλωσης.

Η ΡΑΕ θεωρεί ότι η συνολική αυτή ρύθμιση μπορεί να εφαρμοστεί αρχικά για χρονικό διάστημα τουλάχιστον ενός έτους και στη συνέχεια να αξιολογηθούν εκ νέου: αφενός η αποτελεσματικότητά της σε σχέση με τον επιδιωκόμενο δημοσίου συμφέροντος σκοπό της ανάσχεσης διόγκωσης των ανεξόφλητων οφειλών των καταναλωτών προς τους προμηθευτές και της αποτροπής καταχρηστικής μετακίνησης των μη συμμορφούμενων με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις καταναλωτών προς άλλους προμηθευτές και αφετέρου οι συνέπειες εφαρμογής της στην αγορά προμήθειας.

Εμπόδια στην κινητικότητα

Ωστόσο, σύμφωνα με πολύ πρόσφατη έκδοση της Κομισιόν για τα εμπόδια στις αγορές ενέργειας (ηλεκτρισμού - φυσικού αερίου) στην Ε.Ε. και για κάθε κράτος - μέλος, χωριστά, στο “εγχειρίδιο” για την Ελλάδα εντοπίζονται προβλήματα ως προς την κινητικότητα (αδράνεια) των καταναλωτών.

Πιο συγκεκριμένα στην έκθεση επισημαίνεται ότι η αλλαγή προμηθευτή έχει δυσκολίες καθώς, πέραν της διαδικασίας, διαπιστώνεται ότι υπάρχει πολύ χαμηλό επίπεδο ευαισθητοποίησης πελατών και οι προμηθευτές έχουν... κακή φήμη ως προς τον περιορισμό της επιθυμίας των πελατών να αναζητήσουν εναλλακτικές προσφορές. Σημειώνεται δε ότι τα τελευταία χρόνια οι χρεώσεις για αλλαγή προμηθευτή στην Ελλάδα βρίσκονταν μεταξύ των υψηλότερων στην Ε.Ε. Παρά το ότι η ΡΑΕ ανέπτυσσε (σ.σ.: είναι πλέον σε λειτουργία) εργαλείο σύγκρισης τιμών, η μεγάλη ποικιλία προσφορών που είναι διαθέσιμες τώρα στην αγορά καθιστούν σχεδόν αδύνατη την αξιολόγησή τους από τους καταναλωτές.

Επίσης διαπιστώνεται ότι η αργή διαδικασία αλλαγής προμηθευτή, επιρρεπής σε καθυστερήσεις και σφάλματα, ή με υποχρέωση πληρωμής, όπως και το μικρό οικονομικό όφελος της ίδιας της αλλαγής, αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από το να αναζητήσουν νέο προμηθευτή.

Τέλος εντοπίζεται έλλειψη εμπιστοσύνης σε νέους ή/και μη εγχώριους προμηθευτές, εξαιτίας είτε των παλαιότερων πτωχεύσεων εταιρειών της αγοράς (σ.σ.: το γνωστό σκάνδαλο με τις Energa και Hellas Power το 2012) ή επειδή απλώς οι πελάτες δεν είναι εξοικειωμένοι με την ποιότητα υπηρεσιών των νέων προμηθευτών, ενώ υπάρχει και δυσπιστία στη νέα τεχνολογία.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL