Την έντονη δυσαρέσκειά του αναφορικά με την απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα να αναθέσει το σύνολο των έργων αποκατάστασης των υποδομών των περιοχών που επλήγησαν από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» στη Θεσσαλία, ύψους 1,4 δισ. ευρώ σε 4 επιχειρηματικούς ομίλους (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ, ΜΕΤΚΑ), εκφράζει το Συντονιστικό Όργανο των Εργοληπτικών Οργανώσεων ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ επισημαίνοντας μάλιστα ότι οι ίδιες επιχειρήσεις έχουν συνολικό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, 18 δισ. ευρώ.
Με σημερινή επιστολή τους οι τρεις Εργοληπτικές Οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ υπογραμμίζουν ότι για μια ακόμα φορά δεν τηρείται η στοιχειώδης κατανομή των δημοσίων έργων σε όλη την πυραμίδα των εργοληπτικών επιχειρήσεων (οι εν λόγω 4 εταιρίες είναι 7ης τάξης) προσθέτοντας ότι «το συμβατικό αντικείμενο των έργων αποκατάστασης των υποδομών προέκυψε από τη συνένωση των προϋπολογισμών των επιμέρους έργων του εκάστου Δήμου της Θεσσαλίας, κατά παράβαση των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και της Βασικής Αρχής της Αναλογικότητας, αποκλείοντας τη συμμετοχή όλων των εργοληπτικών εταιρειών από 6ης τάξης και κάτω, που θα σήμαινε αύξηση του ανταγωνισμού και ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσής τους».
«Έχει επισημανθεί κατ’ επανάληψη ότι οι τέσσερις εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα, αφού ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών τους στα τρία τελευταία χρόνια κυμαίνεται στα 2,5 δισ. περίπου» τονίζουν οι εργοληπτικές οργανώσεις αναρωτώμενες πώς οι τέσσερις εταιρείες θα καταφέρουν να ανταποκριθούν σε συμβάσεις που τους έχουν ήδη ανατεθεί και στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, με «το υπουργείο να σχεδιάζει να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο το ανεκτέλεστό τους και μάλιστα με μία κατ’ εξαίρεση διαδικασία».
Τέλος, οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ επισημαίνοντας ότι οι εν λόγω τέσσερις εταιρείες έχουν αποκτήσει σχεδόν όλο το μερίδιο της αγοράς, «με την ενθάρρυνση της πολιτικής ηγεσίας» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δηλώνουν αποφασισμένες να αποτρέψουν με «κάθε τρόπο τη σημαντική στρέβλωση των ανταγωνιστικών συνθηκών στον εγχώριο κλάδο που έχουν επιφέρει οι πολιτικές του υπουργείου».
Σημειώνεται ότι στις 5 Δεκεμβρίου αναμένεται να αποσταλούν οι προσκλήσεις προς τους 4 κατασκευαστικούς ομίλους, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ και ΜΕΤΚΑ, οι οποίοι θα αναλάβουν τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφές από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias». Η αποσφράγιση των προσφορών έχει προγραμματιστεί να γίνει στις 19 Δεκεμβρίου με στόχο σύμφνωα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η συμβασιοποίηση των έργων να έχει ολοκληρωθεί στις 19 Μαρτίου του 2025 και οι παρεμβάσεις να έχουν ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου του 2026.
Αναλυτικά η κοινή επιστολή:
«Κύριε Υπουργέ,
Διαβάσαμε, με έκπληξη, μια ιδιαίτερα δυσάρεστη επιλογή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφορικά με τα υπό δημοπράτηση έργα αποκατάστασης των υποδομών των περιοχών στην Περιφέρεια της Θεσσαλίας, που επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα "Daniel" και "Elias".
Συγκεκριμένα, πληροφορούμαστε ότι την τρέχουσα εβδομάδα έχει προγραμματιστεί η αποστολή προσκλήσεων σε τέσσερις εργοληπτικές επιχειρήσεις 7ης τάξης, με την έκτακτη διαδικασία του άρθρου 32 γ του Ν.4412/2016, ώστε να αναλάβουν τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι, σας έχει επισημανθεί κατ’ επανάληψη ότι οι τέσσερις εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δις ευρώ και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα, αφού ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών τους στα τρία (3) τελευταία χρόνια κυμαίνεται στα 2,5 δισ. περίπου.
Δηλαδή, τη στιγμή που η αγορά διερωτάται πώς τέσσερις εταιρείες 7ης τάξης θα καταφέρουν να ανταποκριθούν σε συμβάσεις που τους έχουν ήδη ανατεθεί και στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, το Υπουργείο σχεδιάζει να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο το ανεκτέλεστό τους και μάλιστα με μία κατ’ εξαίρεση διαδικασία.
Το συμβατικό αντικείμενο των εν λόγω έργων προέκυψε από τη συνένωση των προϋπολογισμών των επιμέρους έργων του εκάστου Δήμου της Θεσσαλίας, κατά παράβαση των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και της Βασικής Αρχής της Αναλογικότητας, αποκλείοντας τη συμμετοχή όλων των εργοληπτικών εταιρειών από 6ης τάξης και κάτω, που θα σήμαινε αύξηση του ανταγωνισμού και ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσής τους.
Κύριε Υπουργέ,
Προστατεύοντας τα δικαιώματα των εργοληπτικών εταιρειών μελών μας, διαμαρτυρόμαστε έντονα για τη μη τήρηση – για ακόμη μία φορά – μίας στοιχειώδους κατανομής των δημοσίων έργων σε όλη την πυραμίδα των εργοληπτικών επιχειρήσεων, παρά τις δοθείσες υποσχέσεις.
Τα δημοπρατημένα έργα για τις τεχνικές επιχειρήσεις από την 6η τάξη του ΜΕΕΠ και κάτω είναι ελάχιστα, ως προς το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού τους, οξύνοντας την ήδη πιεσμένη καθημερινότητα των εργοληπτικών εταιρειών μελών μας, που έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
- Ελάχιστα έργα προς δημοπράτηση.
- Αδυναμία ανάληψης επιπλέον έργων λόγω του ανεκτέλεστου ορίου, συνθήκη που επηρεάζει ασύμμετρα τις εταιρείες (αφού οι 7ης με αντισυνταγματικό τρόπο δεν έχουν περιορισμούς ανεκτέλεστου).
- Μη εισέτι εφαρμογή του ΠΔ 71/2019 με αποτέλεσμα τη διατήρηση των εμποδίων στις διαδικασίες αναβάθμισης των εταιρειών και τη δημιουργία νέων σχημάτων 7ης τάξης.
Κύριε Υπουργέ,
Είναι πλέον φανερό - και φροντίζετε να το κάνετε σαφές σε όλους τους τόνους - ότι για το Υπουργείο υπάρχουν μόνο τέσσερις εταιρείες που έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε όλα τα δημοπρατούμενα έργα στη χώρα, οι οποίες, λειτουργώντας και υπό ένα συνεργατικό περιβάλλον, έχουν εξασφαλίσει υπογεγραμμένες συμβάσεις ύψους 18 δις ευρώ, με πολύ ευνοϊκούς όρους, αποκτώντας σχεδόν όλο το μερίδιο της συνολικής αγοράς, με την ενθάρρυνση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου.
Προφανώς, αυτή η διαπίστωση έχει οδηγήσει σε σημαντική στρέβλωση των ανταγωνιστικών συνθηκών στον εγχώριο κλάδο και δεν μας αφήνει άλλα περιθώρια από το να την ανατρέψουμε με κάθε τρόπο, προστατεύοντας τα συμφέροντα των εταιρειών μελών μας».