Νέα ερώτηση στην Κομισιόν, ζητώντας ευρωπαϊκές ενέργειες για να βελτιωθεί άμεσα η ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων υπέβαλε η Έλενα Κουντουρά. Η ερώτηση κατατέθηκε μετά και το τελευταίο περιστατικό, στις 13 Σεπτεμβρίου, όπου απετράπη μετωπική σύγκρουση δύο τρένων του προαστιακού, που κινούνταν σε μονή γραμμή, στην Αττική.
Η Ευρωβουλευτής, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN, Έλενα Κουντουρά και ο επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αντιπρόεδρος της LEFT, Κώστας Αρβανίτης έχουν αναλάβει ήδη από την προηγούμενη θητεία τους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλεπάλληλες κοινές θεσμικές πρωτοβουλίες για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Συνεχίζουν και σε αυτή τη θητεία μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη, να υπάρξει δικαίωση για τις οικογένειες των θυμάτων και να αποκτήσει η Ελλάδα ασφαλείς σιδηροδρόμους.
H Έλενα Κουντουρά έχει επανειλημμένα θέσει στην Κομισιόν και στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της ΕΕ, ERA, με ερωτήσεις και με παρεμβάσεις στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το επείγον ζήτημα της αναγκαίας συμμόρφωσης της Ελλάδας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια και διαλειτουργικότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Τα προβλεπόμενα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία συστήματα ελέγχου και ασφαλείας, η φωτοσήμανση, η τηλεδιοίκηση και το σύστημα ETCS αυτόματης πέδησης των τρένων, συνεχίζουν να μην λειτουργούν πλήρως, στο μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Σε μία από τις προηγούμενες απαντήσεις της προς την Έλενα Κουντουρά για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, η Κομισιόν είχε επισημάνει ότι εξετάζει την ad-hoc έκθεση που ζήτησε από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της ΕΕ, ERA, σχετικά με την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, και εάν εντοπίζονταν παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ, θα αντιδρούσε κατάλληλα κάνοντας χρήση των εξουσιών της που προβλέπονται από τις Συνθήκες.
Στη νέα της ερώτηση, η Ευρωβουλευτής ζητά από την Κομισιόν να απαντήσει:
- Πότε σκοπεύει να δημοσιεύσει την ad-hoc έκθεση του ευρωπαϊκού ERA και τα συμπεράσματα της έρευνας που διεξαγάγει εδώ και 1,5 χρόνο;
- Ποιες είναι οι ενέργειες που έχει προβεί ο ERA σε συνεργασία με την Επιτροπή, ώστε να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων;
- Ποια είναι τα εθνικά μέτρα που πρέπει να λάβει η Ελλάδα για την αποκατάσταση των παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης;
Η νέα ερώτηση της Έλενας Κουντουρά στην Κομισιόν:
«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης
προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Έλενα Κουντουρά (The Left)
Θέμα: Ανάγκη για ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες με σκοπό τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων
Στις 13 Σεπτεμβρίου, δύο αμαξοστοιχίες του προαστιακού σιδηροδρόμου βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση στην Αττική και παραλίγο να συγκρουστούν μετωπικά, καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς. Η σύγκρουση αποσοβήθηκε την τελευταία στιγμή, λόγω του επαγγελματισμού των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν τις λανθασμένες εντολές (1).
Απαντώντας σε προηγούμενες ερωτήσεις μου για το δυστύχημα των Τεμπών (2), η Επιτροπή έχει τονίσει ότι εξετάζει την ad-hoc έκθεση του ERA σχετικά με την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων και ότι θα λάβει κατάλληλα μέτρα, εφόσον εντοπιστούν παραβιάσεις του δικαίου της ΕΕ.
Λαμβάνοντας υπόψη:
-ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν ούτε η τηλεδιοίκηση, ούτε το ETCS, αλλά ούτε και τα φωτοσήματα (3)
- κρίσιμα στοιχεία από το πόρισμα του ERA που διέρρευσαν στον ελληνικό Τύπο, σύμφωνα με τα οποία διαπιστώνονται πολλές και μείζονες παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας από την Ελλάδα για την ασφάλεια (Οδηγία 2016/798) και τη διαλειτουργικότητα (Οδηγία 2016/797) των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Ερωτάται η Επιτροπή:
-Πότε σκοπεύει να δημοσιεύσει την ad-hoc έκθεση του ERA και τα συμπεράσματα της έρευνας που διεξαγάγει εδώ και 1,5 χρόνο;
-Ποιες είναι οι ενέργειες που έχει προβεί ο ERA σε συνεργασία με την Επιτροπή, ώστε να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων;
-Ποια είναι τα εθνικά μέτρα που πρέπει να λάβει η Ελλάδα για την αποκατάσταση των παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης;
(1) Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
(2) Ερώτηση προτεραιότητας με αίτημα γραπτής απάντησης P-000743/2024 και Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-002730/2023/
(3) Σημειώνεται, ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η φονική σύγκρουση στα Τέμπη θα μπορούσε να είχε αποτραπεί, εάν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717 και λειτουργούσαν τα προβλεπόμενα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία συστήματα ελέγχου και ασφαλείας, η φωτοσήμανση, η τηλεδιοίκηση και το σύστημα ETCS αυτόματης πέδησης των τρένων, τα οποία συνεχίζουν να μην λειτουργούν στο μεγαλύτερο τμήμα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου».