Οι ιταλικές Αρχές από το πρωί της Τρίτης είχαν αντιληφθεί ότι το αλιευτικό με τους 750 περίπου επιβαίνοντες βρισκόταν σε κίνδυνο λόγω του τεράστιου αριθμού επιβαινόντων και η θέση του επέβαλε την επέμβαση των ελληνικών Αρχών έρευνας και διάσωσης, όπως προκύπτει από έγγραφη απάντηση σε ερώτηση του Documento.
Η Ιταλική Ακτοφυλακή στην απάντησή της σε σχέση με το αλιευτικό που χάθηκε με εκατοντάδες επιβαίνοντες ανοιχτά της Πύλου αναφέρει ότι το Κέντρο Συντονισμού Θαλάσσιας Έρευνας και Διάσωσης της Ιταλίας:
- έλαβε email το πρωί της Τρίτης που περιέγραφε πλοίο που βρίσκεται σε κίνδυνο και έχει επάνω του περίπου 750 άτομα. Στο συγκεκριμένο μήνυμα δεν υπήρξε αναφορά στη θέση του πλοίου, αλλά παρατέθηκε αριθμός δορυφορικού τηλεφώνου που είχε άτομο το οποίο επέβαινε στο πλοίο
- προχώρησε σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον συγκεκριμένο αριθμό και στη συνέχεια ξεκίνησε την παρακολούθηση της θέσης του
- επιβεβαίωσε ότι το σημείο όπου βρισκόταν το συγκεκριμένο δορυφορικό τηλέφωνο βρισκόταν σε θαλάσσια περιοχή ελληνικής ευθύνης, 60 ναυτικά μίλια από την πλησιέστερη ακτή της Ελλάδας και 260 ναυτικά μίλια από την αντίστοιχη της Ιταλίας (αυτή η αναλογία τοποθετεί το σκάφος το μεσημέρι της Τρίτης σε μία περιοχή στο «ύψος» της Κρήτης νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου)
- ενημέρωσε το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή και ταυτόχρονα παρείχε όλες τις συλλεχθείσες πληροφορίες που θα ήταν χρήσιμες για επιχείρηση έρευνας και διάσωσης
- στη συνέχεια διατήρησε την ροή ενημέρωσης για το ακριβές σημείο όπου βρισκόταν το δορυφορικό τηλέφωνο
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τους Ιταλούς, ήδη η ελληνική πλευρά είχε στείλει σήμα σε παραπλέοντα εμπορικά σκάφη να κατευθυνθούν προς την περιοχή.
Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι κατά τους Ιταλούς η επιχείρηση που έπρεπε να υλοποιηθεί είναι αυτή της έρευνας και διάσωσης και όχι της «διερεύνησης» του αν ο κυβερνήτης του αλιευτικού επιθυμεί ή όχι βοήθεια.
Ωστόσο, όπως έχει ήδη γίνει σαφές από τα γεγονότα όπως καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του ελληνικού υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, οι ελληνικές Αρχές απλώς επιτηρούσαν το αλιευτικό με τους 750 επιβαίνοντες σαν να ήταν... κρουαζιερόπλοιο. Επικοινώνησαν επανειλημμένα με το δορυφορικό τηλέφωνο και παρουσιάζουν ως επιχείρημα τις απαντήσεις που έλαβαν, μέχρι την τραγική κατάληξη.
Σημειώνεται ότι ο ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία Θρασύβουλος Σταυριδόπουλος εξήγησε αναλυτικά ότι δεν υπήρχε κανένα αποδεκτό «πλοίο» με αποδεκτό «κυβερνήτη» για να γίνουν συζητήσεις, παρά μόνο η προφανής έκθεση εκατοντάδων σε κίνδυνο ζωής που επέβαλε την άμεση διάσωσή τους..
Η στάση της ελληνικής πλευράς φαίνεται να αμφισβητεί έμπρακτα την πάγια ελληνική θέση για την ελληνική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης σε Αιγαίο και Μεσόγειο, κάτι που επαναλήφθηκε σήμερα με δηλώσεις του πρώην υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου Νότη Μηταράκη.