Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
17.2°C21.9°C
1 BF 77%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.9°C20.1°C
1 BF 81%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.0°C21.5°C
2 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.8°C21.6°C
1 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
15.9°C18.0°C
0 BF 94%
Ναυαρχος ε.α. του Λιμενικού / Γιατί έπρεπε και επιβαλλόταν να γίνει άμεσα διάσωση και πώς αυτό ήταν εφικτό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ναυαρχος ε.α. του Λιμενικού / Γιατί έπρεπε και επιβαλλόταν να γίνει άμεσα διάσωση και πώς αυτό ήταν εφικτό

ΙΤΑΛΙΑ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
Επιχείρηση διάσωσης της Ιταλικής Ακτοφυλακής στις 10 Απριλίου, όταν συνολικά 1.200 πρόσφυγες σε 2 αλιευτικά μεταφέρθηκαν επιτυχώς στην ξηρά - EPA/ITALIAN COAST GUARD

«Το Λιμενικό Σώμα είναι πάρα πολύ καλά οργανωμένο, αλλά από πάνω του έχει πολιτικούς που αποφασίζουν τα πάντα», είπε μιλώντας στο Kontra ο ναυάρχος ε.α. του Λιμενικού Σώματος Θρασύβουλος Σταυριδόπουλος και μέλος ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών. Στην εκτενή συνέντευξη που παραχώρησε, κατέρριψε το επιχείρημα ότι από το αλιευτικό αρνήθηκαν παροχή βοήθειας, εξήγησε γιατί είναι υποχρέωση της Ελλάδας να διασώζει όποιον κινδυνεύει εντός του χώρου ευθύνης της, μεταξύ άλλων καθώς αποτελεί εθνική γραμμή επί δεκαετίες, ενώ εξήγησε με βάση την εμπειρία και ποια θα έπρεπε να είναι η πρακτική για την διάσωση των επιβαινόντων στο αλιευτικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«Κατ' αρχήν, όταν λέμε "πλοίο", με την έννοια που το λέμε εμείς που ασχολούμαστε με τα πλοία, «πλοίο» δεν είναι οποιοδήποτε καρυδότσουφλο πλέει. Για να είναι κάτι "πλοίο", που έχει κυβερνήτη με δικαίωμα να μιλήσει με Αρχές, πρέπει να είναι ένα πλοίο κανονικό: αξιόπλοο, με πιστοποιητικά, σημαία, όνομα, να έχει επιθεωρηθεί... Ένα πλοίο δεν περνάει "ΚΤΕΟ" κάθε πέντε χρόνια ... πρέπει να έχει επιθεώρηση των μηχανών του σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, των γεννητριών που παράγουν ρεύμα, των συστημάτων ναυσιπλοΐας, πηδαλιουχίας, αξόνων, προπελών, rudder και πηδαλίου, φώτων, ασυρμάτων, κτλ.».

«Ένα μεγάλο αλιευτικό ανοιχτής θάλασσας σαν αυτό, με 10-12 άτομα πλήρωμα, περνά κάποιες επιθεωρήσεις. Όταν είναι ένα καρυδότσουφλο παρατημένο, που θα χρησιμοποιηθεί για μία και μοναδική φορά, φυσικά δεν έχει περάσει επιθεωρήσεις, φυσικά δεν είναι αξιόπλοο, φυσικά για εμάς δεν είναι πλέον πλοίο. Να μπορεί ο κυβερνήτης του να πει "παίρνω την ευθύνη μου", "ναι, έχω πρόβλημα αλλά θα το πάω, κάτσε κοντά"».

«Εγώ το παίρνω πάνω μου ως λιμενικός. Βλέπω ένα πλοίο που είναι προφανώς πλοίο παράνομης διακίνησης. Δεν είναι το πλοίο της γραμμής, ή κρουαζιερόπλοιο. Δεν είναι για επιβάτες. Δεν έχει σωσίβια. Δεν έχει σωσίβιες λέμβους, κάτι να βοηθήσει τους ανθρώπους αν συμβεί κάτι. Από τη στιγμή που το βλέπω έτσι δεν μπορώ να δώσω σημασία σε αυτόν που το κυβερνά. Γιατί είναι άλλος ο σκοπός του, να διακινήσει παρανόμως ανθρώπους, να τους πάει κάπου για να βγάλει λεφτά. Αρα ήδη είναι πλοίο in distress. Οι συνθήκες του το καθιστούν ήδη επικίνδυνο για την ναυσιπλοΐα, για αυτούς που επιβαίνουν, ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκύψει τραγωδία». Για την επίσημη θέση του Λιμενικού και άλλων ότι το αλιευτικό πριν βυθιστεί είχε αρνηθεί βοήθεια, ο κ. Σταυριδόπουλος είπε χαρακτηριστικά ότι «δεν θα περίμενε κανείς να πει κάτι άλλο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συνέδεσε εξάλλου το θέμα και με τις πάγιες ελληνικές θέσεις σε θέματα κυριαρχίας και ευθύνης στη θάλασσα, καθώς όπως θύμισε η Ελλάδα παγίως δηλώνει πως θέλει να έχει ζώνη έρευνας και διάσωσης (Search And Rescue) που να συμπίπτει με το FIR Αθηνών. Δεν μπορεί η Ελλάδα να έχει λιγότερη ευθύνη για την ναυτική κίνηση από ό,τι για την αεροπορική κίνηση, όπως υπογράμμισε. «Η Ελλάδα με δήλωσή της κάνει έρευνα και διάσωση στα όρια του FIR, τελείωσε ... είναι ευθύνη μας, δεν είναι επιλογή "αν θέλω, σώζω"», όπως είπε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, απέρριψε τις θέσεις που υποστήριξαν ότι «διάσωση δεν γίνεται με το ζόρι», τονίζοντας ότι «δεν είναι θέμα ζοριού, γιατί το πλοίο δεν ήταν "πλοίο" με την έννοια που περιγράφουμε πλοία ασφαλή». «Διάσωση ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα έχουμε υπογράψει από την εποχή του Τιτανικού ... την περίφημη SOLAS (Save Our Lives At Sea) ... είναι άλλο κομμάτι η καταδίωξη λαθρεμπορίου ... είναι αστυνόμευση ... εδώ μιλάμε για διάσωση ανθρώπινης ζωής. Δεν είναι θέμα "φορτίου"». Ταυτόχρονα ωστόσο επανέλαβε ότι «δεν κατηγορώ τους συναδέλφους λιμενικούς, γιατί δεν ξέρω ποια πολιτική εντολή είχε δοθεί».

«Αν είχαμε σκοπό να κάνουμε μεγάλη επιχείρηση διάσωσης», συνέχισε ο ίδιος θυμίζοντας αντίστοιχη παλαιότερη επιχείρηση σε κρουαζιερόπλοιο, «θα έπρεπε να μαζέψουμε πολλά μικρά σκάφη και πολλά ναυαγοσωστικά και ρυμουλκά -γιατί έχουμε, ευτυχώς. Στο Γύθειο, στην Πάτρα, κτλ. ... Να είναι πολλά σκάφη, να είναι κοντά. Λάντζες, ρυμουλκά, να μπορούν να πλησιάσουν, να πάρουν κόσμο γρήγορα και να φύγουν».

Προειδοποίησε εξάλλου και για τους κινδύνους από θεσμικές αλλαγές. «Έτσι όπως είναι η διεθνής κατάσταση, με τα προβλήματα που δεν έχουν λυθεί από την Ευρώπη και τους "μεγάλους", μπορεί να έχουμε και άλλα τέτοια φαινόμενα. Αν θέλουμε να έχουμε λύσεις, η λύση δεν είναι "ένα, μεγάλο, πανίσχυρο ναυαγοσωστικό", αλλά να έχουμε πολλά. Η Ελλάδα αυτή την στιγμή διαθέτει πάρα πολλά αδειοδοτημένα ρυμουλκά-ναυαγοσωστικά, σε όλη την Ελλάδα. Αν με το καινούργιο Προεδρικό Διάταγμα φτάσουμε να έχουμε 4-5 αδειοδοτημένα, με τα υπόλοιπα να μην μπορούν να δράσουν, θα αντιμετωπίσουμε χειρότερα προβλήματα όταν θελήσουμε να κάνουμε επιχείρηση διάσωσης».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL