Την προκλητική αδράνεια και την συνεχή μη υλοποίηση από την Ελλάδα όσων προβλέπει η ενωσιακή Οδηγία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο καταδεικνύει η κίνηση της Κομισιόν να προχωρήσει σε παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, στα μέσα Φεβρουαρίου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε κινήσει τη διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2020.
Ένα χρόνο μετά, τον Δεκέμβριο του 2021, είχε αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη, ωστόσο το υπουργείο Μεταφορών τα αγνόησε παντελώς. Όπως έγραφε η Αυγή σε αναλυτικό θέμα της στις 17 Φεβρουαρίου, «εξακολουθεί μέχρι σήμερα να μην τηρεί τις προδιαγραφές που προβλέπει η Οδηγία 2012/34/Ε.Ε. στον σιδηρόδρομο».
«Μετά τη συνεχή στάση άρνησης του υπουργείου Μεταφορών να λύσει το ζήτημα ύστερα και από την έναρξη της διαδικασίας επί παραβάσει, η Κομισιόν αποφάσισε τελικά να παραπέμψει την Ελλάδα στο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της στο πλαίσιο της δημιουργίας ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.
Σημειώνεται ότι οι συμφωνίες αυτού του τύπου καλύπτουν όλες τις πτυχές διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους-μέλους, τις απαιτήσεις αποδοτικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών σε λειτουργίες.
Περιλαμβάνουν δε διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση που ένα από τα μέρη παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή, σε εξαιρετικές περιστάσεις, σε περίπτωση που επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης. Προσδιορίζουν, τέλος, ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, το οποίο καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση».