Live τώρα    
27°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
27 °C
24.9°C27.8°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
22.5°C27.1°C
4 BF 61%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
26 °C
24.9°C26.6°C
2 BF 39%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.8°C24.9°C
4 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
23 °C
22.9°C22.9°C
0 BF 53%
Ας μιλήσουμε για Πανελλαδικές
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ας μιλήσουμε για Πανελλαδικές

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ

Πανελλαδικές, η περίοδος του καλοκαιριού που ολόκληρος ο κρατικός μηχανισμός παραλύει. Ιδιαίτερα, κάθε χρόνο για δύο εβδομάδες τα φτωχόπαιδα της Ελλάδας βυθίζονται στο άγχος που περιβάλλονται η «ανάγκη» εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η «δικαίωση» ενός επίμοχθου μαθητικού αγώνα. Διαφορετικά, τους είπαν, το μέλλον τους διαγράφεται δυσοίωνο. Πολλώ δε μάλλον όταν η εναλλακτική επιλογή ενός νέου χωρίς οικονομική υπόσταση είναι η ζωή εργάτη, υποκείμενη, μάλιστα, στις ιδιοτροπίες ενός πλεονέκτη εργοδότη. Συνεπώς, αν το πατρικό σου πορτοφόλι δεν προσφέρεται για μία θέση σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο του εξωτερικού, τότε θα καλύψεις το κενό που σε διαχωρίζει από τα παιδιά των πλουσίων με ιδρώτα.

Η αρχή της αξιοκρατίας

Δυστυχώς, το σύστημα που προβάλλει την ισότητα των ευκαιριών και την αξιοκρατία ως βασικά συστατικά του είναι το ίδιο που ανατροφοδοτείται από απροκάλυπτες ταξικές διακρίσεις. Το θέμα κρίνεται ιδιαίτερα πολυσχιδές και εκκινεί από την παραπαιδεία, η οποία πλουτίζει ερειδόμενη στις εγγενείς αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ιδιαίτερα, κανόνα συνιστά η παράλληλη παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων από μαθητές της τελευταίας τάξης του Λυκείου ως απαραίτητο μέσο για την κατάκτηση μίας θέσης μεταξύ των «επιτυχημένων» του έτους. Ωστόσο, αναπάντητο παραμένει το ερώτημα: τι συμβαίνει με όσους ελπίζουν στην πανεπιστημιακή τους κατάρτιση αλλά αδυνατούν να ανταποκριθούν στα υψηλά έξοδα που απαιτεί η παραπαιδεία;

Αυτοί κατά κανόνα θα βρίσκονται πάντα σε δυσχερέστερη θέση έναντι των συνυποψηφίων τους. Αυτό διότι το σύστημα παρακωλύει το δικαίωμα των νέων να συμμετάσχουν επί ίσοις όροις σε έναν διαγωνισμό δυνάμενο να διαμορφώσει την επαγγελματική και οικονομική πορεία τους σε βάθος χρόνου, μειώνοντας σημαντικά τις πιθανότητές τους να προκριθούν. Βέβαια, δεν είναι μόνο όσοι απέχουν ολικώς από την παραπαιδεία που ζημιώνονται ουσιαστικά. Διαβαθμίσεις υπάρχουν επίσης μεταξύ των υπολοίπων σχετικά με την ποιότητα ιδιωτικής εκπαίδευσης που δύναται να υποστηρίξει οικονομικά καθένας.  Έτσι, συντελείται παραγκωνισμός του ανόθευτου ανταγωνισμού που επιβάλλει η αρχή της αξιοκρατίας.

Η εν λόγω απόκλιση εκτινάσσεται ραγδαία αν αναλογιστεί κανείς το πλήθος ευκαιριών που ξετυλίγονται σε κάποιον που απέτυχε στις Πανελλαδικές αλλά ανήκει στα υψηλά κοινωνικά στρώματα. Σε κάθε περίπτωση, το παιδί ενός πλουσίου δεν στερείται επιλογές όσον αφορά την επαγγελματική του κατάρτιση και την πνευματική του ανάπτυξη. Το ίδιο θα συμβεί ακόμα και αν αυτό στερείται αντικειμενικά απαραίτητα προσόντα για να πετύχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Αντίθετα, αυτός που κατάγεται από εργατική οικογένεια σε περίπτωση που δεν εισαχθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα είναι απλώς ακόμα ένα θύμα της στιγμιαίας ατυχίας. Τότε είτε θα καταστεί αυτοδίκαια εργάτης, συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση, είτε θα επαναλάβει τη διαδικασία ελπίζοντας σε μια επικείμενη επιτυχία. Τέτοιου μεγέθους διαφορά!

Αναπαραγωγή ανισοτήτων

Βέβαια, η συνειδητοποίηση και μόνο της οντότητας αυτής της κατάστασης συνιστά βάρος που επιφορτίζει τις πλάτες των μαθητών από μικρή κιόλας ηλικία. Με άλλα λόγια, οι γόνοι των οικονομικά ισχυρών πολιτών διανύουν μεγάλο μέρος της μαθητικής τους πορείας με τη σιγουριά ενός λαμπρού μέλλοντος.  Άλλωστε, αν η οδός των Πανελλαδικών δεν τελεσφορήσει, πάντα θα υπάρχει η εναλλακτική λύση των ιδιωτικών σπουδών στο εξωτερικό. Δηλαδή, τους χωρίζει από τους υπολοίπους η απόσταση της γνώσης για ένα βέβαιο μέλλον από την ελπίδα, μονάχα, για μια ιδανική ζωή.

Εν κατακλείδι, δεν είναι ο θεσμός των Πανελλαδικών αυτοτελώς που αναπαράγει ανισότητες, αλλά ο τρόπος σχηματισμού της αριστείας.  Όσο, δηλαδή, εθελοτυφλούμε απέναντι στις εγγενείς δυσχέρειες του ελληνικού σχολείου, η ισότητα των ευκαιριών στην Εκπαίδευση δεν θα υφίσταται ούτε ως ιδέα. Γι’ αυτό οφείλουμε να κινητοποιηθούμε βελτιστοποιώντας την ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης και αναγνωρίζοντας την υπεροχή των πτυχίων των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων έναντι των ξένων ιδιωτικών.

* Η Κατερίνα Πετσούδη είναι φοιτήτρια Νομικής στο ΑΠΘ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL