Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.2°C26.3°C
2 BF 36%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.3°C26.0°C
3 BF 36%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C24.8°C
2 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.9°C24.0°C
2 BF 38%
Δημοσιογραφικός βραχίονας της Ν.Δ. λέει ο ΣΥΡΙΖΑ / Η «είδηση» ως εργαλείο άσκησης πολιτικής από τον ΣΚΑΪ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δημοσιογραφικός βραχίονας της Ν.Δ. λέει ο ΣΥΡΙΖΑ / Η «είδηση» ως εργαλείο άσκησης πολιτικής από τον ΣΚΑΪ

Δύο βασικά στοιχεία ανέδειξε η προχθεσινή «γκάφα» πολλών ΜΜΕ, να παραπλανηθούν από τον fake λογαριασμό Twitter που είχε δημιουργηθεί στο όνομα της Μυρσίνης Ζορμπά και να μεταδώσουν ότι δήθεν πέθανε ο... καθ' όλα ζωντανός σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς.

Το πρώτο πρόβλημα είναι η αξιοπιστία της ενημέρωσης και η εγκυρότητα της στην ψηφιακή εποχή, καθώς η ταχύτητα μετάδοσης των ειδήσεων προκρίνεται, έναντι της διασταύρωσης και του ελέγχου των πηγών πληροφόρησης. Διότι, από την άλλη πλευρά, δεν παραπλανήθηκαν όλοι. Πολλά ΜΜΕ «την πάτησαν» όμως πολλά επίσης δεν έσπευσαν να "τουιτάρουν" ή να "αναρτήσουν" πριν επιβεβαιώσουν. Όπως το ΑΠΕ για παράδειγμα, η ΕΡΤ, η Αυγή και αρκετά άλλα. Το πρόβλημα της αξιοπιστίας στον ψηφιακό κόσμο δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά είναι ευρωπαϊκό και παγκόσμιο.

Επακόλουθο της «γκάφας» είναι η διαχείριση της στη συνέχεια. Ποιος θα είναι ο χειρισμός; Κάνεις την πάπια; Τα ρίχνεις στους άλλους; Ή αναγνωρίζεις ευθέως το λάθος και ζητάς συγγνώμη; Τα ελληνικά ΜΜΕ παρουσίασαν όλη τη βεντάλια των αντιδράσεων.

Το δεύτερο πρόβλημα που αναδείχθηκε ήταν η προσπάθεια να εκμεταλλευτούν την αναμπουμπούλα που δημιουργήθηκε και να «αξιοποιήσουν» το λάθος τους ώστε να ξεκινήσουν μια εκστρατεία δυσφήμισης της νέας υπουργού Πολιτισμού, η οποία γνώριζαν πολύ καλά ότι δεν είχε καμία ανάμιξη. Ο λόγος για τον ΣΚΑΪ και τον διευθυντή ραδιοφώνου Α. Πορτοσάλτε, οι οποίοι κατά σειρά: 1. μετέδωσαν fake news 2. Ανασκεύασαν τα fake news θολώνοντας περισσότερο τα νερά και όχι ξεκαθαρίζοντας τι πραγματικά έχει συμβεί 3. Δεν ζήτησαν συγγνώμη από το ακροατήριο τους 4. Αντί να αναλάβουν την ευθύνη στοχοποίησαν την υπουργό.

Με άλλα λόγια, αντί ο ΣΚΑΪ να εγκαλείται από τη Μυρσίνη Ζορμπά ότι την ενέπλεξε σε μια ιστορία χωρίς δική της ευθύνη, μεταδίδοντας Fake news, η απόδοση της ευθύνης αντιστρέφεται και φτάνει ο ΣΚΑΪ να μέμφεται την υπουργό και να την καθιστά υπόλογη για μια δική του ευθύνη, την ορθή δημοσιογραφική λειτουργία! Το συγκρότημα του ΣΚΑΪ εμφανίζεται έτσι να μην δίνει δεκάρα για την «είδηση» -ένα από τα βασικά "προϊόντα" που "εμπορεύεται"- αλλά να την χρησιμοποιεί ως εργαλείο άσκησης πολιτικής κατά το δοκούν, συγκεκριμένα, προκειμένου να εξυπηρετήσει την ατζέντα της Νέας Δημοκρατίας.

ΣΥΡΙΖΑ: Εργαλεία της Ν.Δ. το ψέμα και η συκοφαντία

Στην ακακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ εντοπίζει τις δύο αυτές παραμέτρους. Όπως σημειώνει: «Η χτεσινή ψευδής είδηση για τον δήθεν θάνατο του Κ. Γαβρά από ψεύτικο λογαριασμό, που δεν είχε καμία σχέση με την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, αναδεικνύει το πρόβλημα αξιοπιστίας και διασταύρωσης των ειδήσεων στην εποχή του διαδικτύου».

Δεν παραλείπει όμως να υπογραμμίζει και την πολιτική εκμετάλλευση που επιχειρήθηκε πάνω την αναταραχή που προκάλεσε η αποκάλυψη της ψευδούς είδησης: «Προκαλεί, όμως, οργή και η προσπάθεια εκμετάλλευσης αυτού του χυδαίου και μακάβριου γεγονότος από μερίδα των ΜΜΕ για να επιτεθούν ακόμα μια φορά στην κυβέρνηση. Μάλιστα, ο ΣΚΑΪ και ο διευθυντής του ραδιοφώνου του Α. Πορτοσάλτε, αλλά και ο Άδωνις Γεωργιάδης, επέμειναν στη στοχοποίηση της υπουργού Πολιτισμού ακόμα και μετά την αποκάλυψη της ψεύτικης είδησης».

Και εξηγεί: «Πέρα από την αναγκαία συζήτηση που πρέπει να ανοίξει στη δημόσια σφαίρα για την αξιοπιστία της ενημέρωσης και την προστασία της από τέτοιες πρακτικές, η λυσσαλέα και χωρίς όρια επίθεση στην κυβέρνηση εκθέτει ανεπανόρθωτα αυτούς που την ενορχηστρώνουν. Αποκαλύπτει τον ρόλο της δημοσιογραφίας τύπου ΣΚΑΪ, που από δημοσιογραφικός όμιλος έχει καταστεί δημοσιογραφικός βραχίονας της Ν.Δ. Αποκαλύπτει και την κατάντια της Ν.Δ. που τα βασικά της εργαλεία κατά της κυβέρνησης είναι το ψέμα και η συκοφαντία».

ΕΣΗΕΑ: Ο δημοσιογράφος να επανορθώνει με ανάλογη παρουσίαση τους ψευδείς ισχυρισμούς

Στην ανακοίνωση της η ΕΣΗΕΑ σημειώνει τη βιασύνη των δημοσιογράφων να αναγγείλουν την «είδηση» σε βάρος της διασταύρωσης της: «Στην εποχή του Διαδικτύου, των κοινωνικών δικτύων αλλά και των κατασκευασμένων ψευδών ειδήσεων, οι ευθύνες μας είναι πολύ μεγαλύτερες. Οφείλουμε όλοι μας να μην μας απασχολεί αποκλειστικά και μόνο η ταχύτητα της μετάδοσης της είδησης αλλά ο συστηματικός έλεγχος των δημοσιογραφικών πηγών». Αναφέρει ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά παγκόσμιο, δεδομένου ότι «τη χθεσινή «είδηση» αναπαρήγαγαν, εκτός από ελληνικά, και μεγάλα ειδησεογραφικά δίκτυα του εξωτερικού αλλά και καθόλα αξιόπιστοι δημοσιογραφικοί οργανισμοί». Και υπενθυμίζει τον Κώδικα δεοντολογίας: Ο δημοσιογράφος οφείλει «να ερευνά προκαταβολικά, με αίσθημα ευθύνης και με επίγνωση των συνεπειών, την ακρίβεια της πληροφορίας ή της είδησης που πρόκειται να μεταδώσει».

Υπογραμμίζει όμως και κάτι άλλο. Την υποχρέωση επανόρθωσης σε περίπτωση λάθους, όπως προβλέπεται στο ίδιο άρθρο του Κώδικα Δεοντολογίας: Ο δημοσιογράφος οφείλει «να επανορθώνει χωρίς χρονοτριβή, με ανάλογη παρουσίαση και ενδεδειγμένο τονισμό ανακριβείς πληροφορίες και ψευδείς ισχυρισμούς».

* Σε ανάρτηση του στο Twitter, ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου Δημήτρης Παπαδημούλης γράφει: «Όταν οι πάντες στον πλανήτη, ζητούσαν συγγνώμη για την ανεύθυνη διακίνηση του fake news για τον "θάνατο" του Κώστα Γαβρά, ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Α. Γεωργιάδης και ο διευθυντής του ραδιοφωνικού ΣΚΑΪ Α. Πορτοσάλτε, συνέχιζαν τη λάσπη κατά της Μυρ. Ζορμπά. Θλιβεροί κι αδίστακτοι!».

* Μέσω ανάρτησής του στο Twitter, ο υπουργός Επικρατείας Χρ. Βερναρδάκης σημείωσε: «Το απόλυτα θλιβερό γεγονός δεν είναι ο 'θάνατος' του Γαβρά, αλλά η τρομερή ευκολία με την οποία δημοσιογράφοι και πολιτικοί αναπαράγουν fake news χωρίς έλεγχο και πλαισιώνουν με αυτά δημόσιο λόγο».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL