Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του περιοδικού Variety, του πιο έγκυρου δημοσιογραφικού εντύπου για την κινηματογραφική βιομηχανία, το συνολικό ποσό των πληρωμών που βρίσκονται σε εκκρεμότητα φτάνει τα 112 εκατομμύρια ευρώ, και μάλιστα χωρίς να διαφαίνεται φως στο βάθος του τούνελ. Οι επαγγελματίες του χώρου εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για τη λειτουργία του νεοσύστατου ΕΚΚΟΜΕΔ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας) και πολλοί θεωρούν πως η αξιοπιστία της χώρας μας ως κινηματογραφικός προορισμός για διεθνείς παραγωγές μπορεί να πληγεί ανεπανόρθωτα. Το επενδυτικό κίνητρο που φέρνει τις διεθνείς παραγωγές στη χώρα μας από το 2018, όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε την αναπτυξιακή δυναμική της οπτικοακουστικής βιομηχανίας μέσω του ΕΚΟΜΕ, ήταν η επιστροφή του 40% επί των επιλέξιμων δαπανών που πραγματοποιούνται στην ελληνική επικράτεια και οι οποίες δεν ξεπερνούν το 80% του συνολικού κόστους της παραγωγής.
Ακυρώσεις και απαιτήσεις
Οι μεγάλες καθυστερήσεις και η παγιωμένη πια αβεβαιότητα της εκταμίευσης πλήττουν την εικόνα της Ελλάδας, ενώ έχουν ήδη αναφερθεί περιπτώσεις ακυρώσεων γυρισμάτων. Επιπλέον, η εικόνα του ΕΚKΟΜΕΔ επιβαρύνεται μέσω της δημοσιοποίησης στη Διαύγεια μιας σειράς αχρείαστων δαπανών, όπως η εκδήλωση κοπής πίτας που κόστισε 4.500 ευρώ.
Μάλιστα, η παραγωγή «The Odyssey» του Κρίστοφερ Νόλαν, που ολοκλήρωσε το ελληνικό σκέλος των γυρισμάτων της σε ελληνικό έδαφος μετά από τρεις εβδομάδες, χαρακτηρίζεται από έντονη παρασκηνιακή ανησυχία σχετικά με την υλοποίηση της υποστήριξης του ομηρικού έπους.
Οσο υπάρχουν διεθνείς παραγωγές που αναμένουν από καιρό την καταβολή των συμφωνημένων ενισχύσεων η εικόνα του Πολιτισμού της χώρας πλήττεται, ενώ παράλληλα η έλλειψη ενός πειστικού και νομότυπου σχεδίου για την αντιμετώπιση των χρεών δεν βοηθά την κατάσταση. Σύμφωνα με το Variety, οι παραγωγοί της ταινίας «Maria» (φωτό) του Πάμπλο Λαραΐν -με την Αντζελίνα Τζολί στον ρόλο της Μαρίας Κάλλας- απέστειλαν επίσημη επιστολή στο υπουργείο Οικονομικών και στο ΕΚΚΟΜΕΔ απαιτώντας εξηγήσεις για το ποσό των 350.000 ευρώ που παραμένει απλήρωτο από τα γυρίσματα του φθινοπώρου του 2023. Από τις τέσσερις χώρες που στήριξαν την παραγωγή η Ελλάδα είναι η μόνη που δεν έχει καταβάλει την επιδότηση.
Πληρώνουμε την κακοδιαχείριση
Ο Κώστας Κεφάλας, επικεφαλής παραγωγής της Faliro House που ανέλαβε την εκτέλεση της παραγωγής «Οδύσσειας» στην Ελλάδα, δηλώνει: «Υπάρχουν πελάτες με δάνεια και οι τράπεζες απαιτούν τα χρήματά τους». Ενώ ο Γιώργος Καρναβάς της εταιρείας Heretic αναφέρει στο Variety: «Χρειάζονται χρόνια για να χτίσεις εμπιστοσύνη και μπορεί να τη χάσεις μέσα σε λίγες εβδομάδες. Τώρα πληρώνουμε την κακοδιαχείριση της μετάβασης από τη διοίκηση και τα υπουργεία». Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του Creative Greece Λεωνίδας Χριστόπουλος, ενώ παραδέχεται τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που έχουν προκύψει, τονίζει ότι οι πληρωμές θα ξεκινήσουν στις αρχές του καλοκαιριού και περιγράφει την κατάσταση ως μια «μεταβατική φάση». Ο ίδιος παραδέχτηκε ωστόσο ότι τα χρήματα που καταβλήθηκαν από το ΕΚΚΟΜΕΔ τον περασμένο χρόνο ήταν «λιγότερα από όσα περιμέναμε».
Περιμένουμε να δούμε αν οι δυσλειτουργίες στη χρηματοδότηση του ΕΚΚΟΜΕΔ και η κακοδιαχείριση κονδυλίων που έχει παρατηρηθεί μέχρι τώρα αποτελούν προσωρινά φαινόμενα καθώς και αν τα γραφειοκρατικά εμπόδια του νεοσύστατου φορέα θα αποδειχθούν απροσπέλαστα. Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της χώρας όσον αφορά τις διεθνείς και τις εγχώριες παραγωγές αποτελούν κατεπείγον αίτημα του καλλιτεχνικού κόσμου. Η παραγωγή ταινιών οφείλει να μπει το συντομότερο σε μια νέα, υγιή τροχιά και οι υπεύθυνοι να ασχοληθούν με την προκοπή και το μέλλον των χιλιάδων εργαζόμενων που υπηρετούν την οπτικοακουστική βιομηχανία και όχι να οδηγήσουν σε μια νέα γενιά χρεών κρυπτόμενοι πίσω από «μεταβατικές» δικαιολογίες.