Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
18.6°C21.8°C
3 BF 75%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
15 °C
13.8°C16.2°C
3 BF 90%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
17.1°C20.0°C
1 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
29 °C
24.4°C28.8°C
6 BF 24%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
14.9°C15.7°C
0 BF 94%
Κριτική κινηματογράφου / Ένα πολιτικά φορτισμένο εργασιακό δράμα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κριτική κινηματογράφου / Ένα πολιτικά φορτισμένο εργασιακό δράμα

ANOTHER WORLD

Ένα στιβαρό γαλλικό δράμα με πυρωμένους διαλόγους, που ολοκληρώνει μια τριλογία εργασιακών δραμάτων, μια οικογενειακή οδύσσεια χειραφέτησης και επιβίωσης στο Παρίσι με ανθρωποκεντρική σκηνοθεσία, μια αφελής και μάλλον πονηρή κωμωδία με χρηματιστηριακές κομπίνες και ένας Λατίνος υπερήρωας από τα ξεχασμένα ντουλάπια της DC ολοκληρώνουν το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας

Ένα στέλεχος καλείται να βρει τρόπο να απολύσει 58 εργαζόμενους

Ένας άλλος κόσμος (Un autre monde) ***1/5

Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπριζέ

Πρωταγωνιστούν: Βενσάν Λιντόν, Σαντρίν Κιμπερλέν, Γκιγιόμ Ντρο

ANOTHER WORLD

Ο Φιλίπ και η σύζυγός του Αν πρόκειται να χωρίσουν και η βασική αιτία γι’ αυτό είναι πως ο Φιλίπ, που είναι στέλεχος σε αμερικανικό βιομηχανικό όμιλο, μετά βίας βρίσκει χρόνο για την οικογένειά του. Το ζευγάρι έχει δύο παιδιά: τη Ζιλιέτ, που ζει στο εξωτερικό, και τον Λούκας, ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρά ψυχικά προβλήματα. Η πίεση προς τον Φιλίπ γίνεται αφόρητη όταν του αναθέτουν να οργανώσει ένα σχέδιο απολύσεων που απαιτεί περικοπές 58 υπαλλήλων και ο ίδιος δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στο σύστημα αξιών στο οποίο είχε αφιερώσει τη ζωή του. Ο ήρωας είναι ανήμπορος να διασώσει τον γάμο του, καθώς η γυναίκα του δεν άντεξε άλλο να βλέπει τον άνδρα που αγαπά να συνθλίβεται από την αγωνία και την πίεση της δουλειάς. Ο Φιλίπ απομένει παγιδευμένος στις παράλογες απαιτήσεις των αφεντικών του και στην καθημερινή ένταση, έχοντας ξεπεράσει τα όρια της αντοχής του.

Υιοθετώντας έναν αφηγηματικό ρεαλισμό που θυμίζει το σινεμά του Κεν Λόουτς, ο Γάλλος σκηνοθέτης Στεφάν Μπριζέ σκηνοθετεί ένα θρίλερ δωματίου που χτίζεται μέσα από πυρωμένους διαλόγους. Ο Μπριζέ εξακολουθεί να εστιάζει στις κοινωνικές αδικίες του νεοφιλελευθερισμού, φέρνοντας τον θεατή αντιμέτωπο με την τυφλή σκληρότητα των σύγχρονων εταιρειών που γίνονται όλο και πιο άκαμπτες μπροστά στη διάσωση και στη μεγιστοποίηση των κερδών. Ο Μπριζέ και ο συν-σεναριογράφος του Ολιβιέ Γκορς ρίχνουν φως στον τρόπο που οι άνθρωποι θυσιάζονται τυφλά κάτω από την αόρατη γκιλοτίνα των ετήσιων οικονομικών στόχων και επισημαίνουν με επιδεξιότητα τον τρόπο που η επιχειρηματική γλώσσα μετασχηματίζει τις έννοιες και τις αξίες κατά το δοκούν - π.χ., η λέξη «θάρρος» διαστρεβλώνεται και γίνεται τίτλος τιμής γι’ αυτόν που παίρνει τις σκληρές αποφάσεις για την άδικη απόλυση εργαζομένων.

Το «Ένας άλλος κόσμος» ολοκληρώνει μια άτυπη τριλογία εργασιακών δραμάτων, η οποία ξεκίνησε το 2015 με το «The measure of a man» και συνεχίστηκε με το «At war» το 2018, πάντα με τη συμβολή του εξαιρετικού ηθοποιού Βενσάν Λιντόν. Η ερμηνεία του Λιντόν είναι αλάνθαστη. Τον βλέπεις να δολιχοδρομεί ανάμεσα στους ατομικούς ηθικούς κώδικες και στις επιχειρηματικές απαιτήσεις και αμέσως πιστεύεις οτιδήποτε λέει και εκφράζει. Ο Λιντόν χαρίζει έναν άγριο νατουραλισμό στην ώριμη κοινωνική παρατήρηση του Μπριζέ. Η γλώσσα του σώματός του υποδηλώνει την αβεβαιότητα ενός ανθρώπου που δεν έχει ξεκάθαρη οπτική για να πολεμήσει, καθώς όσο κι αν έχει αλλοτριωθεί από την πολυεθνική καριέρα, άλλο τόσο βάλλεται από την καπιταλιστική σκληρότητα.

https://www.youtube.com/watch?v=j7Lo80lMI3I

Οικογενειακή τοιχογραφία που εκτείνεται σε τέσσερις δεκαετίες

Ο μικρός αδερφός (Μother and son) ***

Σκηνοθεσία: Λεονόρ Σεράιγ

Πρωταγωνιστούν: Αναμπέλ Λενγκρόν, Στεφάν Μπακ, Ζαν-Κριστόφ Φολί

MPTHER AND SON

Μια χωρισμένη μητέρα από την Αφρική, στη δεκαετία του ’80, θα φτάσει στη Γαλλία για να διαμείνει σε ένα διαμέρισμα φίλων στα προάστια του Παρισιού μαζί με τους δυο γιους της. Οι προκλήσεις για μια νέα γυναίκα που παλεύει για τα δυο παιδιά της σε μια ξένη χώρα είναι πολλές. Μετά το ντεμπούτο της «Μια νέα γυναίκα» με το οποίο κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ Καννών, η Λεονόρ Σεράιγ σκηνοθετεί μια ήσυχη οικογενειακή τοιχογραφία, όπου το βάρος του ξεριζωμού και η καθημερινή μάχη της γυναικείας χειραφέτησης θα αποτελέσουν το καύσιμο μιας διαδρομής που εκτείνεται σε τέσσερις δεκαετίες.

Το «Mother and son» έχει μυθιστορηματική δομή και η αφήγηση εκτείνεται βαθιά μέσα στον χρόνο, στο Παρίσι, στη συνέχεια στη Ρουέν και μετά ξανά στο Παρίσι, όμως καταφέρνει και εστιάζει στις μικρές συναισθηματικές αλλαγές των χαρακτήρων του. Η μητέρα είναι ευμετάβλητη και συνάμα φιλόδοξη για το μέλλον των αγοριών της. Αυτό που εκτυλίσσεται είναι ένα περίπλοκο μοτίβο από λανθασμένες επανεκκινήσεις ζωής για την ηρωίδα και ένα συναισθηματικό χάσμα που μέσα στα χρόνια διευρύνεται με τους ολοένα και πιο αγανακτισμένους γιους της, οι οποίοι βλέπουν στο πρόσωπό της μια άτολμη γυναίκα που άγεται και φέρεται ανάλογα με τις διαθέσεις των εραστών της.

Η Αναμπέλ Λενγκρόν φέρνει μια πολυπλοκότητα στον ρόλο της μητέρας η οποία ανατρέπει συνεχώς τα στερεότυπα που όλοι βλέπουν σε αυτήν, πετυχαίνοντας ένα συναισθηματικό λάκτισμα σε κάθε αξιομνημόνευτη σκηνή. Παρά την έλλειψη συνοχής ενός σεναρίου που υπερφορτώνει την ιστορία με στερεοτυπικές λεπτομέρειες από το εγχειρίδιο του μεταναστευτικού κινηματογράφου, είναι εντυπωσιακό πώς αυτή η δυσλειτουργική οικογένεια αποσυντίθεται και επανακαθορίζει τους δεσμούς της απέναντι σε κάθε αντιξοότητα.

https://www.youtube.com/watch?v=M8Wep6Acd6s

Κωμωδία με απατεώνες entrepreneur που ζήλεψε τη φήμη του «Big short»

Αουτσάιντερς (Dumb money) **

Σκηνοθεσία: Κρεγκ Γκιλέσπι

Πρωταγωνιστούν: Πολ Ντέινο, Σεθ Ρόγκεν, Αμέρικα Φερέρα, Σεμπάστιαν Σταν

ΑΟΥΤΣΑΙΝΤΕΡΣ

Τον Ιανουάριο του 2021 οι χρήστες του ιστότοπου Reddit, που διάβαζαν ένα φόρουμ με χρηματιστηριακές αναλύσεις, άρχισαν ξαφνικά να αγοράζουν μαζικά τις μετοχές της εταιρείας λιανικής πώλησης βιντεοπαιχνιδιών GameStop, που ήταν σε φθίνουσα πορεία. Το σχέδιο ήταν να προκληθεί ένα χρηματιστηριακό παράδοξο, όπου οι εμπνευστές του θα κέρδιζαν χρήματα εάν οι μετοχές έκαναν βουτιά στο κενό. Ο Κιθ Γκιλ ξεκίνησε αυτές τις αναρτήσεις που είχαν ως αποτέλεσμα οι χρήστες του Reddit να ανεβάσουν τεχνητά την αξία της GameStop και αυτή να γίνει η πιο καυτή εταιρεία του κόσμου. Πολύ σύντομα η ομάδα ανθρώπων που τον πλαισιώνουν θα αναστατώσει τη Wall Street.

Το «Dumb money» είναι μια ελαφριά ανάγνωση του πρόσφατου επιχειρηματικού φαινομένου της GameStop και ο σκηνοθέτης Κρεγκ Γκιλέσπι δείχνει ότι θέλει να εκθέσει με την κάμερα-νυστέρι την άρρωστη καρδιά του αμερικανικού καπιταλισμού. Και την εκθέτει για να τη δουν όλοι, όμως στη συνέχεια σαν να το μετανιώνει και κλείνει την πληγή που άνοιξε, τυλίγοντάς την βιαστικά με επίδεσμο. Πρόκειται για μια αμήχανη αντίφαση που, δυστυχώς, εξηγείται αρκετά εύκολα: Η ταινία είναι παραγωγή των δίδυμων επενδυτών Κάμερον και Τάιλερ Γουίνκλβος (οι περισσότεροι τους θυμούνται από το «The social network»), οι οποίοι έχουν μπει για τα καλά στην αγορά των κρυπτονομισμάτων και εν ολίγοις νιώθουν ότι έχουν κοινά με τους άπληστους ήρωες του «Dumb money», αλλά πιστεύουν πως οι άνθρωποι σαν τον Κιθ Γκιλ είναι παρεξηγημένοι ήρωες (άρα και οι ίδιοι, που είναι επέκταση των χαρακτήρων). Πρόκειται για μια τρελή ιστορία που τράβηξε αμέσως το ενδιαφέρον των μισών στούντιο του Χόλιγουντ, όμως στο επίκεντρο της ταινίας του Κρεγκ Γκιλέσπι («I, Tonya», «Lars and the real girl») βρίσκεται μια πλασματική επανάσταση, ένα τεχνοκρατικό κίνημα που είναι πεπεισμένο ότι σπάει το σύστημα από μέσα, ενώ στην πραγματικότητα παίζει το παιχνίδι του μόνο και μόνο για ατομικό όφελος.

https://www.youtube.com/watch?v=JhBgldr80AY

Ένας Λατίνος υπερήρωας που θέλει να γίνει Spiderman

Blue Beetle *

Σκηνοθεσία: Ανχέλ Μανουέλ Σότο

Πρωταγωνιστούν: Σόλο Μαριντουένια, Σούζαν Σαράντον, Αντριάνα Μπαράζα

BLUE BEETLE

Ο Χάιμε Ρέγιες επιστρέφει στο πατρικό του μετά τις σπουδές και τα βρίσκει όλα διαφορετικά. Μαθαίνει ότι η οικογενειακή επιχείρηση έχει προβλήματα και πως ο πατέρας του έχει θέματα υγείας. Καθώς αναζητά εργασία για να βοηθήσει την οικογένεια, ανακαλύπτει ένα αρχαίο κειμήλιο εξωγήινης βιοτεχνολογίας, τον Σκαραβαίο. Το μυστηριώδες αντικείμενο φιλοξενεί μια οντότητα που τον διαλέγει για ξενιστή και έτσι ο Χάιμε μετατρέπεται στον υπερήρωα Blue Beetle. Αυτή είναι η πρώτη live-action κινηματογραφική μεταφορά του Blue Beetle, ενός λιγότερου γνωστού ήρωα της κόμικς παράδοσης, που σε αυτή την εκδοχή δανείζεται πολλά στοιχεία από την κουλτούρα των Λατίνων.

Η ταινία είναι σχετικά διασκεδαστική τις στιγμές που ο ήρωας προσπαθεί να αντέξει τους ανυπόφορους συγγενείς του, αλλά ο θόρυβος των εκρήξεων και ο επίπεδος διάλογος ακυρώνουν όποια ελπίδα διασκέδασης. Υπάρχουν στιγμές σωματικής φρίκης που σου επιτρέπουν μια φευγαλέα σκέψη για το πώς θα ήταν το «Blue Beetle» εάν τολμούσε να πειραματιστεί για λίγο με τις ανατριχίλες που ένιωθε ο Τζεφ Γκόλντμπλαμ όταν μεταμορφώθηκε σε έντομο στη «Μύγα», αλλά ο Πορτορικανός σκηνοθέτης παίζει εκ του ασφαλούς και το παιδιαριώδες σενάριο σε συνδυασμό με την έλλειψη πρωτοτυπίας στον σχεδιασμό παραγωγής δεν μας αφήνει κανένα περιθώριο παρά να εγκαταλείψουμε.

https://www.youtube.com/watch?v=69ZCDu8rP3g

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ

Απαγορευμένα παιχνίδια (Jeux interdits, 1952) ****

Σκηνοθεσία: Ρενέ Κλεμάν

Πρωταγωνιστούν: Μπριζίτ Φοσέ, Ζορζ Πουζουλί, Φιλίπ ντε Σεριζέ, Ζακ Μαρίν

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Ο Ρενέ Κλεμάν έμεινε στην ιστορία κυρίως για το «Γυμνοί στον ήλιο» («Plein soleil», 1960), την αριστουργηματική μεταφορά του «Ταλαντούχου Κύριου Ρίπλεϊ» της Πατρίσια Χάισμιθ, όμως τα «Απαγορευμένα παιχνίδια» αξίζουν να ανακαλυφθούν και να αγαπηθούν από μια νέα γενιά θεατών. Η πεντάχρονη Πολέτ θα χάσει τους γονείς της κατά τη διάρκεια βομβαρδισμών και αβοήθητη θα οδηγηθεί σε μια φιλόξενη αγροτική οικογένεια που θα την περιθάλψει. Στο νέο της σπίτι θα κάνει παρέα με τον εντεκάχρονο γιο τους και μαζί θα φτιάξουν ένα πραγματικό νεκροταφείο για έντομα και μικρά ζώα. Όμως όταν θα κλέψουν σταυρούς για τους τάφους που φτιάχνουν, θα αρχίσουν τα προβλήματα. Τα δύο παιδιά θα προσπαθήσουν με τον δικό τους αγνό τρόπο να κατανοήσουν τον εχθρικό κόσμο των μεγάλων και τις φρίκες που συμβαίνουν στην ειδυλλιακή επαρχία εξαιτίας των «απαγορευμένων παιχνιδιών» τους και να έρθουν σε επαφή με την ιδέα της θνητότητας, διατηρώντας την αθωότητά τους σε έναν εμπόλεμο κόσμο που την έχει χάσει ανεπιστρεπτί.

Η ταινία του Κλεμάν είχε θριαμβεύσει στα Όσκαρ του 1953 με ένα ειδικό βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας, καθώς η κατηγορία που ξέρουμε σήμερα δεν είχε ακόμα θεσμοθετηθεί.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL