Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
22.8°C25.7°C
4 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
21 °C
17.6°C23.7°C
5 BF 35%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.8°C22.1°C
5 BF 52%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.1°C23.8°C
5 BF 53%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
21.8°C23.9°C
6 BF 17%
Έκθεση / Η Τέχνη ως διαρκής μαθητεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έκθεση / Η Τέχνη ως διαρκής μαθητεία

133415420-a.jpg

Το καθεστώς Μητσοτάκη μοιάζει στην τελευταία εκλογική αναμέτρηση να βγήκε αλώβητο από τα συντρίμμια της Υγείας, της Παιδείας, του περιβάλλοντος, του Πολιτισμού, την υποκλοπή και το ρήμαγμα της ζωής στο διαλυμένο ΕΣΥ και στα Τέμπη. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. δεν κατάφερε να σπάσει την εικονική πραγματικότητα την οποία προβάλλει εδώ και τέσσερα χρόνια το καθεστώς μέσα από τις χρηματοδοτούμενες οθόνες του και στην οποία πολύ εύκολα βυθίζεται η πλειονότητα των πολιτών για να αντεπεξέλθει από την άγρια, απάνθρωπη πραγματικότητα που καθημερινά βιώνει. Ούτε να περάσει το μήνυμα για μια ριζοσπαστική και ταυτόχρονα ρεαλιστική, ορθολογική και βαθιά δημοκρατική διέξοδο από το ανορθολογικό πελατειακό κράτος που προανάγγελλαν ο Αλέξης Τσίπρας και οι υποψήφιοι βουλευτές του.

Ο υπόλοιπος κόσμος της Αριστεράς παρέμεινε εγκλωβισμένος στις αγκυλώσεις του, στριμωγμένος στην ασφαλή γωνία της αντιπολιτευτικής ρητορείας ή της «αντισυστημικής» παραίτησης από τα κοινά. Άφησε με τη στάση του να κυριαρχήσει το καθημαγμένο και φοβισμένο εκλογικό κοινό και το μήνυμα του καθεστώτος για την ακυβερνησία που θα προκαλούσε μια πιθανή πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ. Συνέβαλε με την αποχή αλλά και τον κατακερματισμό της δημοκρατικής του βούλησης στο άνοιγμα του δρόμου στο καθεστώς -εάν επιβραβευθεί και στις ερχόμενες εκλογές- για την ανεξέλεγκτη πλέον συνέχιση της αυταρχικής και καταστροφικής για την κοινωνία και τους ανθρώπους πολιτικής του. Έτσι ώστε να συνεχίσει να δομείται από το Δημοτικό ήδη μια βάρβαρη κοινωνία ανταγωνιστικών «λυκανθρώπων», προοριζόμενων για τα ύπατα αξιώματα, και εφεδρικών, εξουσιαζόμενων από αυτούς «κοπαδιών» που θα τους υπηρετούν.

Το εργαστήριο του γλύπτη και δασκάλου Γιάννη Παππά

Ο δάσκαλος της ΑΣΚΤ και γλύπτης Γιάννης Παππάς αποτελεί μια σημαίνουσα περίπτωση σύγχρονου εικαστικού. Όχι μόνο γιατί αντιμετώπισε σε όλη τη διάρκεια της δημιουργικής του πορείας την Τέχνη ως διαρκή μαθητεία στην αιγυπτιακή, στην αρχαία ελληνική αλλά και στη νεωτερική γλυπτική, αλλά και γιατί οραματίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’50, χωρίς ποτέ να καταφέρει να υλοποιήσει, την ίδρυση -πρώτη φορά μετά την αρχαιότητα στην Ελλάδα- καλλιτεχνικού χυτηρίου με την τεχνική του χαμένου κεριού στον χώρο της ΑΣΚΤ. Έτσι ώστε όχι μόνο οι καταξιωμένοι Νεοέλληνες γλύπτες να μην αναγκάζονται να προσφεύγουν στα ξένα χυτήρια, αλλά και οι φοιτητές της γλυπτικής τέχνης να μπορούν να μαθαίνουν εκ του σύνεγγυς όλη τη διαδικασία παραγωγής του έργου τους.

Η έκθεση «Πλαστική-Χαλκοχυτική» στο Εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου, που έχει δωριθεί στο Μουσείο Μπενάκη, προβάλλει ανάμεσα στα έργα και στα σχέδια του Παππά και έργα και σχέδια των φοιτητών του εργαστηρίου Γυψοτεχνίας-Χαλκοχυτικής της ΑΣΚΤ. Μια και, όπως υποστήριζε ο Παππάς, «το σχέδιο είναι πάνω απ’ όλα». Ο θεατής της έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την εξέλιξη του Παππά από τα πρώτα του φοιτητικά βήματα στην Ecole des Beaux Arts στο Παρίσι του Μεσοπολέμου, τις ζωγραφικές μελέτες του στη φωτοσκίαση και στη σύνθεση με βάση τα έργα μεγάλων δασκάλων στο Λούβρο, τις πλασμένες με το ύφος του Βαν Γκογκ αυτοπροσωπογραφίες του, τα προσχέδιά του, να παρακολουθήσει το πέρασμά του από τις μεταπολεμικές, επηρεασμένες από την αιγυπτιακή τέχνη, πλασμένες με στιβαρούς όγκους ολόσωμες όρθιες και καθιστές φυσιοκρατικές γυναικείες μορφές και τους οργανωμένους πάνω στους αυστηρούς άξονες και στις ισορροπίες της κλασικής αρχαιότητας ιδεαλιστικούς, μυθικούς ήρωες στις επιμηκυμένες, λυρικές, φιγούρες χωρίς φύλο και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μοντέρνας αφαίρεσης και στις απισχνασμένες και ευάλωτες μέσα στην υπαρξιακή τους αγωνία γλυπτικές μορφές της ώριμης φάσης του. Που προβάλλουν την προσπάθειά του να διαρρήξει την τυποποιημένη μίμηση της παράδοσης και να την εμπλουτίσει με τα σύγχρονα προτάγματα της νεωτερικότητας, να δέσει την ύλη με το πνεύμα. Να διακρίνει ταυτόχρονα τις εκλεκτικά συγγενείς αναζητήσεις των νέων καλλιτεχνών στα προπλάσματα από κερί ή πλαστελίνη, στα γύψινα ή λαστιχένια καλούπια. Και να προβεί σε μια ολιστική θεώρηση, μέσα από όλα τα στάδια πραγμάτωσης, της -γλυπτικής- τέχνης και μέσα από αυτήν της ζωής.

Info: «Πλαστική-Χαλκοχυτική», επιμ. Μάρκος Γεωργιλάκης, Θοδωρής Μπαργιώτας Μουσείο Μπενάκη / Εργαστήριο Γιάννη Παππά, Ανακρέοντος 38, Ζωγράφου Διάρκεια έκθεσης: 27 Απριλίου - 30 Ιουλίου 2023 Ώρες λειτουργίας: Τρ./Παρ./Κυρ. 10 π.μ. - 2 μ.μ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL