Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
19.2°C22.9°C
0 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
21 °C
18.8°C21.6°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.0°C19.3°C
1 BF 85%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C21.6°C
3 BF 55%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.8°C
0 BF 100%
Εθνική Λυρική Σκηνή / «Ο Οθέλλος πραγματεύεται το πώς είναι να είναι κανείς ξένος»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εθνική Λυρική Σκηνή / «Ο Οθέλλος πραγματεύεται το πώς είναι να είναι κανείς ξένος»

ΤΕΧΝΗ

Με τη χαρακτηριστική γλώσσα της τέχνης του, εικόνες αισθητικά εντυπωσιακές και συναισθηματικά φορτισμένες, επιβλητικούς φωτισμούς, στιλιζαρισμένη κινησιολογία, ιδιαίτερα κοστούμια και έντονο μακιγιάζ, ο δημοφιλής σκηνοθέτης Ρόμπερτ Ουίλσον παρουσιάζει στις 20 Φεβρουαρίου τον «Οθέλλο» του Βέρντι, στην πρώτη του συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή.

«Ο Οθέλλος πραγματεύεται ένα ζήτημα, το πώς είναι να είναι κανείς ξένος», λέει ο πολυβραβευμένος, αβανγκάρντ σκηνοθέτης, εξηγώντας πως πρόκειται για «μια σύγκρουση που σίγουρα είναι σύγχρονη αλλά και κλασική. Και τέτοιες κλασικές συγκρούσεις τις βρίσκει κανείς σε όλη τη λογοτεχνία, σε όλη την ανθρώπινη ιστορία. Μπορεί κανείς να πει ότι είναι σύγχρονη, αλλά θα έλεγα καλύτερα ότι είναι γεμάτη από χρόνο. Δεν είναι διαχρονική, αλλά γεμάτη από χρόνο. Μπορούμε να ανατρέξουμε στον 16ο ή τον 19ο αιώνα ή μπορεί να είμαστε και στον 21ο, κι ακόμα θα βλέπουμε να υπάρχουν οι ίδιες γνωστές συγκρούσεις». Ο Ουίλσον δεν παραλείπει να αναφέρει πως «ο Οθέλλος απαιτεί πολλή συγκέντρωση. Η ιστορία του έχει να κάνει περισσότερο με μια εσωτερική σύγκρουση, με ένα ζήτημα ανασφάλειας, με κάποιον που είναι πολύ δυνατός αλλά και πολύ αδύναμος. Μια παραδοσιακή, τραγική, περίπλοκη κατάσταση».

Ο άνθρωπος που άλλαξε τη σκηνοθεσία της όπερας δίνει τον πρώτο λόγο στη μουσική και προτείνει για τον Οθέλλο έναν μινιμαλιστικό σκηνικό κόσμο, σε μια παράσταση που ανεβαίνει σε συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν - Μπάντεν, μουσική διεύθυνση Στάθη Σούλη και πρωταγωνιστές διεθνούς ακτινοβολίας Έλληνες και ξένους όπως οι Αλεξάντρς Αντονένκο, Τσέλια Κοστέα και Τάσης Χριστογιαννόπουλος.

Η τετράπρακτη όπερα ακολουθεί την αφήγηση του ομώνυμου σαιξπηρικού αριστουργήματος, αποδίδοντας την ιστορία με μουσική εκρηκτικής δύναμης και υποδειγματική οικονομία εκφραστικών μέσων. Ο ηρωισμός του Οθέλλου, το άσβεστο μίσος του Ιάγου, η αγνότητα και η καλοπιστία της Δυσδαιμόνας σκιαγραφούνται μοναδικά μέσα από τη μουσική σύνθεση που αποδίδει θεαματικά την καταιγίδα που μαίνεται στο ψυχικό τοπίο του κεντρικού ήρωα, που θα καταποντιστεί από το βάθρο της δόξας του, παραδομένος στο ένστικτο της ζήλιας του.

Η υπόθεση αφορά την εκδίκηση του Ιάγου, ο οποίος είναι σημαιοφόρος στην υπηρεσία του Οθέλλου. Ο Ιάγος μισεί τον Οθέλλο, τον μαύρο κυβερνήτη της Κύπρου και στρατηγό της Δημοκρατίας της Βενετίας, επειδή τον παρέκαμψε και έδωσε προαγωγή στον Κάσσιο. Ο Ιάγος δολοπλοκεί προκειμένου να πείσει τον Οθέλλο ότι η σύζυγός του Δυσδαιμόνα τον απατά με τον Κάσσιο. Ο Οθέλλος πέφτει στην παγίδα και θολωμένος απ’ τη ζήλια στραγγαλίζει τη Δυσδαιμόνα. Όταν η πλεκτάνη αποκαλύπτεται, ο Οθέλλος αυτοκτονεί.

Ουίλσον: ένας μάγος της σύγχρονης τέχνης

Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του «The Watermill Center» της Νέας Υόρκης, ο Ρ. Ουίλσον συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους θεατρικούς και εικαστικούς καλλιτέχνες του κόσμου. Τα σκηνικά του έργα ενσωματώνουν με αντισυμβατικό τρόπο μια ευρεία γκάμα καλλιτεχνικών μέσων, συμπεριλαμβανομένου του χορού, της κίνησης, του φωτισμού, της γλυπτικής, της μουσικής και του λόγου.

Έχει αφήσει το αποτύπωμά του σε αριστουργήματα όπως «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Μπέκετ, «Η όπερα της πεντάρας» των Μπρεχτ και Βάιλ, «Πελλέας και Μελισσάνθη» του Ντεμπυσσύ, «Φάουστ» του Γκαίτε, «Οδύσσεια» του Ομήρου, «Οι Μύθοι του Ζαν ντε Λα Φονταίν», «Μαντάμα Μπαττερφλάι» του Πουτσίνι, «Τραβιάτα» του Βέρντι και «Οιδίποδας» του Σοφοκλή.

Σχέδια, πίνακες και γλυπτά του έχουν παρουσιαστεί διεθνώς σε εκατοντάδες ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, ενώ έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία του κόσμου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL