Live τώρα    
9°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
9 °C
6.6°C10.2°C
0 BF 86%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
4 °C
1.2°C5.7°C
3 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
10 °C
7.0°C9.9°C
3 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
9 °C
8.8°C11.1°C
2 BF 93%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
5 °C
4.9°C4.9°C
0 BF 81%
Queer «εισβολή» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Queer «εισβολή» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΦΥΤΑ

Ο "Ορφέας", περίφημη όπερα του Μοντεβέρντι που παρουσιάστηκε το 1607, γίνεται σήμερα η μουσική αφορμή για την ομάδα ΦΥΤΑ να δημιουργήσει μια «κουήρ» κινηματογραφική εκδοχή του, που προβλήθηκε τη Δευτέρα 8 Νοεμβρίου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η βίντεο- όπερα "ORFEAS2021" ξεχώρισε, συζητήθηκε και άφησε επιβλητικά το κινηματογραφικό της στίγμα.

Σκηνοθετικά προκλητικό και αιρετικό, αύθαδες και επαναστατικό, pop και κλασικό, στυλιζαρισμένο και ελεύθερο, το κινηματογραφικό αυτό εγχείρημα καταφέρνει να αφηγηθεί την ιστορία που θέλει με κινηματογραφική ανυπακοή, χωρώντας ταυτοτικά όλα αυτά που ακόμα και η τέχνη στην πιο μεταμοντέρνα της εκδοχή αφήνει συνήθως απ' έξω.

Και για όσους θεωρούν την όπερα ως είδος απομακρυσμένο από κάθε «κουήρ» μορφή έκφρασης, ο ORFEAS2021, σε απόσταση αναπνοής από τις μούρες μας, αποκαλύπτει, όταν τελειώνει, μετά από περίπου δύο ώρες, την υπολανθάνουσα γέφυρα της όπερας ως είδος με τους κουήρ τοκετούς που οφείλουν να προκαλούν τουλάχιστον οι νέοι, ανοιχτόμυαλοι δημιουργοί.

Μουσικό αλλά και βαθιά πολιτικό ταξίδι

Αισθητικά και τεχνικά αφηγηματικά ρευστό και αυτονόητο, με ένα σφιχτό μοντάζ που, παρά τις μικρές φλυαρίες που άφησε στην αφήγηση, καταφέρνει να σε παρασύρει σε ένα μουσικό βαθιά πολιτικό ταξίδι σπέρνοντας μέσα μας όλες τις αναφορές που περίτεχνα έχουν εισβάλει μέσα σε αυτή την εκδοχή του έργου.

Γι' αυτή τη δυσκολία ο σκηνοθέτης και υπεύθυνος για το ανατρεπτικό μοντάζ Φιλ Ιερόπουλος τόνισε στην ΑΥΓΗ πως «ένα απ' τα πιο δύσκολα πράγματα στη δημιουργία αυτού του έργου ήταν η ισορροπία μεταξύ του χτισίματος μιας πυκνής αισθητικοπολιτικής φόρμας και της εξιστόρησης μιας προσωπικής ιστορίας. Σαφώς είναι ένα πειραματικό, υβριδικό, μεταμοντέρνο έργο, δηλαδή έχει στόχο την αποσταθεροποίηση μιας σειράς κανονικοτήτων που έχουν να κάνουν με τη μουσική και κινηματογραφική φόρμα, πράγμα που θεωρούμε κομμάτι και της κουήρ ατζέντας. Αλλά, ταυτόχρονα, η αφήγηση έχει να κάνει με μια ιστορία από τις ζωές μας, τη δολοφονία της Ζάκι, τη διαχείριση αυτού του τραύματος και το συλλογικό πένθος. Αυτή την κόντρα μεταξύ αισθητικοπολιτικού και προσωπικού την ένιωσα ιδιαίτερα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου, όπου ένα ευρύ κοινό πλησίασε την ταινία σαν μια ακόμα αισθητική πρόταση, ενώ για μας αποτελεί μια προσωπική μαρτυρία. Αυτή η κόντρα δεν ήταν πάντα συναισθηματικά εύκολη».

Το κομβικό σημείο της δολοφονίας του Ζακ

Η δολοφονία του Ζακ, στις 21 Σεπτεμβρίου 2018, μετατοπίζει την ομάδα σε πιο σκοτεινά μονοπάτια από αυτά που στην αρχή είχαν στο μυαλό τους, γεγονός που, σε επίπεδο περιεχομένου τουλάχιστον, πυροδότησε πιο βαθιές και κάθετες συνδέσεις με το σήμερα, αποφεύγοντας επιτυχώς στρατεύσεις και επιφανειακές αναγνώσεις που μόνο μια σκληρή πραγματικότητα μπορεί να μετατρέψει σε κινηματογραφική αλήθεια.

Ο Φοίβος Δούσος, που υπογράφει το λιμπρέτο μαζί με την Αντριάνα Μίνου, χαρακτηριστικά μάς ομολόγησε: «Όταν ξεκινήσαμε να γράφουμε μια κουήρ διασκευή του 'Ορφέα' του Μοντεβέρντι, θέλαμε να κάνουμε κάτι οργιαστικό και χαρούμενο - μια μεγάλη αλλόκοτη γιορτή με ηδονιστικά φρικιά. Η δολοφονία του Ζακ άλλαξε τελείως τις προτεραιότητές μας και το τι θα θέλαμε να πούμε σ'αυτό το έργο. Η κουήρ πολιτική, οι ΛΟΑΤΚΙ κοινότητες αλλά και οι ζωές μας άλλαξαν για πάντα, μάλιστα, κατά τραγική σύμπτωση, η πρεμιέρα στο ΦΚΘ συνέπεσε με την έναρξη της δικαστικής διαδικασίας. Κάθε απώλεια και ειδικά μια απώλεια που έρχεται τόσο απότομα και άδικα αφήνει ένα μεγάλο πλήγμα στις βεβαιότητες που έχουμε χτίσει για να μπορούμε να ζούμε. Το ORFEAS2021 έχει φτιαχτεί εξ ολοκλήρου από κουρελιασμένες βεβαιότητες, που κάποιες φορές καταφέρνουν και ορθώνουν το ανάστημά τους, ενώ άλλες φορές απλά μας δείχνουν υπερήφανα τα μεγάλα τους κενά».

Η συνύπαρξη διαφορετικών ειδών μουσικής

Ξεχωριστή και απόλυτα εύστοχη είναι η συνύπαρξη όλων αυτών των μουσικών θεμάτων, που ρίσκαραν να δημιουργήσουν ένα μουσικό παζλ χωρίς χαρακτήρα, καταφέρνοντας όμως τελικά να εναρμονιστούν απόλυτα, τόσο αφηγηματικά όσο και συναισθηματικά, με θράσος και δύναμη δημιουργώντας έναν ολόκληρο μουσικό κόσμο. Ο Αλέξανδρος Δρόσος, ένας από τους υπεύθυνους για τη μουσική μεταγραφή και τις πρωτότυπες συνθέσεις, μας είπε χαρακτηριστικά: «Μία από τις μεγάλες προκλήσεις του έργου ήταν, για μένα, η ένταξη μουσικών αναφορών, φαινομενικά ασύνδετων μεταξύ τους, σε ένα έργο με σαφή αφηγηματική δομή και κατεύθυνση: Μπαρόκ τραγούδι με όργανα εποχής και τσέμπαλο, ρετροφουτουριστικά vocoders, μελωδίες από όλες τις γωνιές του ελληνικού πενταγράμμου ντυμένες με παραδοσιακά ελληνικά όργανα αλλά και γκροτέσκα synthesizers, η Bjork, ο ύμνος της Σοβιετικής Ένωσης σε καραόκε. Η συνύπαρξη των παραπάνω ήταν μια απαιτητική δουλειά, για την οποία δούλεψε σκληρά όλη η δημιουργική ομάδα. Παρ' όλα αυτά, αυτό το μουσικό πάντρεμα αποτελεί ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που, κατά τη γνώμη μου, κάνουν την όπερά μας ένα δομικά κουήρ έργο. Στοιχεία που στα μάτια της κανονικότητας απαγορεύονται να βρίσκονται δίπλα-δίπλα, όχι μόνο συνυπάρχουν, αλλά δένουν μεταξύ τους δημιουργώντας κάτι ξεχωριστό, με τη δική του ψυχή και προσωπικότητα».

Τα συλλογικά εγχειρήματα είναι πάντα και τα πιο επαναστατικά, τα πιο ελεύθερα. Ανεξάρτητα από το αν θα αγαπήσει κανείς αυτόν τον Ορφέα ή όχι, η μυρωδιά αυτής της συλλογικά δημιουργικής κινηματογραφικής στιγμής φτάνει στις μύτες μας θέλουμε δε θέλουμε, γίνεται μνήμη και μένει εκεί να περιμένει το επόμενο βήμα της ομάδας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL