Live τώρα    
35°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
35 °C
31.6°C36.3°C
2 BF 24%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
28 °C
27.4°C29.1°C
1 BF 49%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
31 °C
29.0°C33.2°C
2 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
28 °C
27.5°C28.2°C
1 BF 87%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
34 °C
33.9°C34.5°C
4 BF 22%
Modified Dog / Μουσική στα σύνορα του ονείρου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Modified Dog / Μουσική στα σύνορα του ονείρου

Modified Dog

Πρόκειται για ένα πολύμορφο μουσικό σύνολο, μια οπτικοακουστική κολεκτίβα, η οποία συνεχώς μετασχηματίζεται. Διαφοροποιείται μουσικά, ανάλογα με τις ανάγκες τής κάθε τους performance, χρησιμοποιώντας στοιχεία από τον σύγχρονο μινιμαλισμό, την πειραματική μουσική, την jazz, την ηλεκτρονική μουσική και το post-rock.

Ο ήχος των Modified Dog συνδυάζει διαφορετικά μεταξύ τους στοιχεία: μέσα ηλεκτρονικά (laptop, synthesizers, pedal effects), όργανα φυσικά (τρομπέτα, κρουστά, φωνή, κιθάρα, σαξόφωνο, τύμπανα), αλλά και επεξεργασμένες ηχογραφήσεις και samplings από ομιλίες, ήχους από το περιβάλλον της πόλης, θόρυβο. Με την ταυτόχρονη χρήση φωτισμών και videomapping προβολών, οι ΜD δίνουν μια κινηματογραφική αίσθηση στην κάθε τους performance, ενώ συναντούν το έργο εικαστικών καλλιτεχνών, οπτικοποιώντας τα project τους.

Ξεκίνησαν το 2009 σαν ένα τρίο, με τίτλο Basement. Το σχημάτιζαν ο Χρύσανθος Χριστοδούλου (πλήκτρα, electronics, κιθάρες), ο Δημήτρης Δαλέζης (τρομπέτα, κρουστά) και ο Δημήτρης Τάτσης (ηλεκτρική κιθάρα, effects), αυτοσχεδιάζοντας πάνω σε ηλεκτρονικές ή οργανικές συνθέσεις του Χρύσανθου, γραμμένες για χορό, θέατρο ή soundtrack για ταινίες μικρού μήκους.

Modified Dog

Οπτικοακουστική εμπειρία

Το «αθηναϊκό» τους κλιμάκιο και ο νέος τους τίτλος προσδιόρισαν τον πολυδιάστατο και πολυεπίπεδο χαρακτήρα του σχήματος, το οποίο περιλαμβάνει το κοντραμπάσο και τα ηλεκτρονικά του καθηγητή των new media Θάνου Πολυμενέα, τη θεατρική εμπειρία και τα κρουστά του Ιάκωβου Παυλόπουλου, τις ηλεκτρικές κιθάρες και τα πεντάλ του αστείρευτου Κλέωνα Αντωνίου και τον Χρύσανθο σε όλα τ' άλλα.

Με το Caravan Project

Παίζοντας πάνω σε ένα «σπάραγμα» ντοκιμαντέρ, μια ταινία βασισμένη σε δέκα ντοκιμαντέρ του Στρατή Βογιατζή και της ομάδας του Caravan Project, οι Modified Dog συνέθεσαν επί τόπου έναν αυτοσχεδιασμό, που αποτέλεσμά του ήταν η εντελώς διαφορετική θέαση της ταινίας από τον κάθε παριστάμενο θεατή-ακροατή. Γιατί η επικοινωνία κι αυτό που κουβαλάει ο καθένας τους συντελούν στις αυθόρμητες συνθέσεις «της στιγμής» των μελών των MD, που όλοι τους συνθέτουν μουσική για το θέατρο, το χοροθέατρο και το σινεμά.

Το όνομα Modified Dog προέκυψε διαβάζοντας στίχους τραγουδιών του Frank Zappa. Συνειδητοποίησαν ότι ο φουτουριστικός και με χιούμορ τίτλος του “Evelyn, A Modified Dog” ταίριαζε με το ευμετάβλητο και «τροποποιήσιμο» των μελών και των projects των MD.

Στις επιρροές των MD καλλιτέχνες διαφορετικών τεχνών, όπως ο Miles Davis, ο Jack Kerouac, ο Hans Richter, οι Sonic Youth, ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Syd Barrett, ο Moondog, ο Brian Eno, ο Gustav Mahler, ο William S. Burroughs, το σύνολο των Faust και ο David Lynch. Η μουσική τους είχε και έχει έντονα κινηματογραφικό χαρακτήρα, τον οποίο επιτείνει η συνεργασία με visual καλλιτέχνες, κάνοντας τις παραστάσεις τους μια ολοκληρωμένη οπτικοακουστική εμπειρία.

Modified Dog

Στον χώρο των ονείρων

Ο μηχανισμός των ονείρων είναι η διαδικασία ανασύστασης της μνήμης, στην οποία εικόνες, φευγαλέες εντυπώσεις, θραύσματα γεγονότων από την καθημερινότητά μας, αποδομούνται και ανασυντάσσονται, δημιουργώντας μια νέα ονειρική ανάγνωση. Mια «κινηματογραφική» αφήγηση της ζωής, που μπορεί να επιδράσει στην αντίληψή μας για την πραγματικότητα, οδηγώντας μας σε νέα επίπεδα συνειδητότητας.

Οι Modified Dog παρουσίασαν το 2016 στα «Δημήτρια» της Θεσ/κης μια performance, ένα φαντασιακό ταξίδι προς το τέλος της ημέρας. Μια πορεία από το φως προς το σκοτάδι, από το ορατό προς το μη ορατό, τη μετάβαση από το πραγματικό πρoς το ονειρικό.

Ο βασικός άξονας του σύνθετου αυτού project ήταν η διαφορετική αντίληψη που αποκτούμε, καθώς έρχεται το βράδυ και το φως αλλάζει. Η παράσταση ξεκινούσε με έντονο φως, χωρίς ήχο, και ολοκληρωνόταν στο απόλυτο σκοτάδι, μέσα σε ένα πλήρες ηχητικό-μουσικό περιβάλλον. Το αποτέλεσμα ήταν μια πρωτότυπη μουσική-φωτιστική 3D video mapping σύνθεση, η οποία απέσπασε θερμή υποδοχή από το κοινό του festival.

Modified Dog

Μemories 21: Μαυρόασπρα Όνειρα

Στη διατριβή της “Do we only dream in colour?” η Eva Murzyn υποστήριζε ότι οι άνθρωποι που γεννήθηκαν μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα ονειρευόντουσαν κυρίως «ασπρόμαυρα». Με την έλευση όμως του έγχρωμου κινηματογράφου, το χρώμα μπήκε τελικά στα όνειρά μας.

Η τεχνική dream sequence είναι ένας τρόπος αφήγησης ο οποίος χρησιμοποιείται κυρίως στον κινηματογραφικό λόγο, για να διακρίνει ένα συγκεκριμένο μέρος μιας ταινίας, σαν ένα σύντομο διάλειμμα, ένα ιντερλούδιο από την κυρίως ιστορία. Ένα διάλειμμα που λειτουργεί σαν ένα όνειρο, σαν ένα flashback, μια φαντασίωση, ένα όραμα. Με έναυσμα τη διατριβή και τη συγκεκριμένη κινηματογραφική τεχνική, προέκυψε ο δίσκος «Μemories 21».

Toν Νοέμβριο του 2017, οι θεατές της συναυλίας για την παρουσίαση του «Memories 21» στο Ίλιον-live, συνάντησαν την dream-team των MD: τον Χρήστο Μέγα στον ήχο, τον Τάσο Παλαιορούτα στα φώτα και την Κάλλια Τριανταφύλλου στο visual περιβάλλον, με την τεχνική του video mapping, την ταυτόχρονη προβολή σε πολλαπλές επιφάνειες.

Μαζί τους και οι τέσσερις μουσικοί: Κλέων Αντωνίου, κιθάρες, Ιάκωβος Παυλόπουλος, ντραμς, Δημήτρης Δαλέζης, τρομπέτα και κρουστά και, τέλος, Χρύσανθος Χριστοδουλου -σε όλα τ' άλλα- έστησαν μια μαγική παράσταση με μία μόνο πρόβα επί τόπου και με μικρές συναντήσεις ανά δύο ή τρεις, το προηγούμενο διάστημα. Τους MD στελεχώνουν και οι «βόρειοι» φίλοι Δημήτρης Τασούδης, drums, κρουστά, Κωνσταντίνος Βελένης, κρουστά.

Modified Dog

Underflow απορίες

«Πότε θα σας ξαναδούμε; Γιατί μάλλον θα είσαστε στη Νέα Υόρκη μετά», ήταν η αμήχανη απορία μιας ακροάτριας, μετά το τέλος της συναυλίας τους στο Underflow. Εντυπωσιασμένη, φανέρωνε σχεδόν τη βεβαιότητά της ότι το πρωτόγνωρο αυτό θέαμα - ακρόαμα δεν ήταν πιθανό να είναι δημιούργημα ενός γεννημένου στην Ελλάδα συνόλου μουσικών.

Αυτό, σε πλήρη αντίθεση με το «πότε θα σταματήσεις να παίζεις με τις κατσαρόλες» του πατέρα του, από τη μετεφηβική του ηλικία, ήταν μια ανταμοιβή για τη συχνά χωρίς αντίκρισμα εμμονή του Χρύσανθου να ασχολείται με μια μουσική που -για κάποιους- είναι κοντά στον βιομηχανικό «θόρυβο». Και όμως! Το σόι του Θεσσαλονικιού εμπνευστή και συνιδρυτή των Modified Dog ήταν μουσικό.

Ο Χρύσανθος και το μεταλλαγμένο του σκυλί

Μαθαίνοντας βιολοντσέλο ο πατέρας του, έπεσε στα γρανάζια της βιοπάλης μετά τη βίαιη εκδίωξη της γενιάς του από τα πατρώα εδάφη της Ιωνίας. Στερήθηκε τη χαρά της μουσικής που απόλαυσε σε όλη του τη ζωή ο προπάππους του, ο Βαγγέλης Δεληγιάννης, όντας διευθυντής Ωδείου στη Σμύρνη. Η γιαγιά του, η γνωστή αγωνίστρια - ποιήτρια, δημοσιογράφος και μεταφράστρια Γεωργία Δεληγιάννη - Αναστασιάδη, παιδί στη Σμύρνη, έπαιζε κι αυτή βιολί.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, δημιουργός μουσικής για το θέατρο, το σινεμά αλλά και το χοροθέατρο, ο Χρύσανθος Χριστοδούλου δουλεύει με πνεύμα ελεύθερο και ανήσυχο. Ο πειραματισμός του είναι υπαρκτός, όχι εξτρεμιστικός, αναμιγνύοντας συμβατικά (πιάνο, κιθάρα, μπάσο) με ηλεκτρονικά όργανα. Το sampling και τα computers είναι δύο από τα πιο σημαντικά «εργαλεία» της δουλειάς του.

«Το έργο του μέχρι σήμερα δεν υπήρξε ούτε εύκολο ούτε εξαντλημένο», έγραψαν άλλοι όταν κυκλοφόρησε σε ένα cd ανεξάρτητης παραγωγής με τίτλο «Anti kimeno ego», η μουσική του για την παράσταση «Αντικείμενο Εγώ» της Ομάδας χοροθέατρου «Vis Motrix», στο studio «Νέες Μορφές», το καλοκαίρι του 2002.

Ο Χρύσανθος Χριστοδούλου, ακολουθώντας σχεδόν μόνιμα τις φόρμες της κινηματογραφικής μουσικής, νιώθει πως ζει το μουσικό όνειρό του για πρώτη φορά, με την παρέα των Modified Dog. Της κολεκτίβας που γεννήθηκε από την ανάγκη για επικοινωνία και συντονισμό που μάλλον οφείλεται στην απόσταση: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ελσίνκι τους χωρίζουν.

Τεχνολογία και μουσική

Ποτέ η τεχνολογία δεν είχε διακόψει τη σχέση της με τη μουσική. Πάντα καθόριζε τον τρόπο που την παίζουμε και την ακούμε. Προϊόν της τεχνολογίας μιας άλλης εποχής είναι π.χ. το πρώτο καλάμι, η φλογέρα ενός πρωτόγονου βοσκού, ενώ η τεχνολογία της βιομηχανικής εποχής δημιούργησε όργανα σαν το «πολύπλοκο» σαξόφωνο. Ένα όργανο που δεν θα μπορούσε να δημιουργηθεί σε προγενέστερη εποχή.

Με το πέρασμα του χρόνου, η σύγχρονη ηλεκτρονική τεχνολογία έχει γίνει κτήμα της καθημερινότητας των μουσικών, οι οποίοι, με απλά μέσα, μπορούν πλέον να δημιουργήσουν απρόβλεπτους ήχους και συνθέσεις με πρωτόγνωρες εικόνες. Είναι μια περιπέτεια για την οποία κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα έρθει, τι είναι αυτό που έπεται.

«Οι αρνητικές επιδράσεις από τη χρήση της τεχνολογίας στη μουσική είναι καθαρά θέμα χρήσης. Τα 'προγράμματα' και η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να κάνουν πολλά για εσένα. Το θέμα είναι εσύ τι μπορείς να κάνεις με τα προγράμματα, επαναδιατυπώνοντας και εξερευνώντας το όραμα σου», λέει ο Χρύσανθος Χριστοδούλου.

«Εκεί που χτίζεις μέσα σε μια πλατφόρμα, σχεδιάζοντας ένα κομμάτι, η τεχνολογία επιβάλλεται με προκάτ ήχους και ρυθμούς. Εύκολα μπορείς να παρασυρθείς σε μια απλή αναπαραγωγή ήδη διαμορφωμένων 'για εσένα' ήχων - και τελικά μουσικής. Μαζί με τη βιομηχανοποίηση των πάντων, έχει βιομηχανοποιηθεί και η κατασκευή του ήχου, η φόρμα της μουσικής. Είναι όμως στο χέρι μας να βρούμε νέους φίλους, να κυνηγήσουμε και να χτίσουμε νέα όνειρα».

“Once you are in, you are never out”

To “Once you are in, you are never out” είναι το τρίτο άλμπουμ των Modified Dog. Ένας νυχτερινός εσωτερικός διάλογος. Μια συλλογή σκέψεων και μνημών, που δεν έχουν ακόμη βιωθεί. Με εμφανή τα στοιχεία του αυτοσχεδιασμού και του πειραματισμού, ο δίσκος σού δίνει τον χρόνο που απαιτείται για πολλές ακροάσεις. Κυκλοφορεί σε ψηφιακή μορφή, σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες: Spotify, iTunes, Amazon.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL