Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.2°C23.6°C
2 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.4°C22.5°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C19.9°C
4 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
21.0°C24.8°C
4 BF 46%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.9°C23.5°C
3 BF 40%
«Ανέστιοι»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Ανέστιοι»

ΤΕΧΝΗ

Ανέστιοι μένουν οι πρόσφυγες. Εξορισμένοι από το σπίτι και την πατρίδα τους που κάποιοι καταλαμβάνουν, καίνε, καταστρέφουν. Για να πληρώσουν προς ίδιον όφελος με πρόσχημα μια «Μεγάλη Ιδέα», για «ένα αδειανό πουκάμισο, για μιαν Ελένη» ή για «ένα ζωτικό χώρο» που ονοματίζουν με ευφημισμούς. Ωθώντας τους σε ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή, με τα λιγοστά υπάρχοντά τους, ενθύμια μιας ολόκληρης ζωής, στοιβαγμένα σε σάκους, σακίδια, βαλίτσες. Η εικόνα τους σφραγίζει την Ιστορία του ανθρώπινου είδους από τα αρχαία χρόνια μέχρι τις μέρες μας.

Ανεπιθύμητοι παραμένουν οι πρόσφυγες που κουβαλούσαν οι στρατιώτες των κατακτητών ως λάφυρα και γίνονταν δούλοι τους. Που πληρώνουν με τις οικονομίες τους αυτή τους την έξοδο, θέτοντας σε κίνδυνο την ίδια τους τη ρημαγμένη ζωή. Όπως συνέβαινε στους εποικισμούς των αρχαίων Ελλήνων, των Χριστιανών «Σταυροφόρων» του Μεσαίωνα αλλά και των νέων «Σταυροφόρων» της αμερικανικής Δύσης στην καθημαγμένη από τις ορδές του Χίτλερ Ευρώπη, στο Ιράκ, στη Συρία και τώρα στο Αφγανιστάν. Που με την απειλή των όπλων προσπαθούν να εγκαθιδρύσουν το δικό τους καθεστώς εκμετάλλευσης των ντόπιων πληθυσμών που αποκαλούν «δημοκρατία». Και όταν αποτυγχάνουν, τους εγκαταλείπουν απροστάτευτους σε εμφύλιες συρράξεις και στο έλεος των διακινητών τους.

Ανέστιοι παραμένουν οι οικολογικοί πρόσφυγες των καταστροφών του Αμαζονίου αλλά και της Βόρειας Εύβοιας, οι νεολαίοι που έμειναν φέτος εκτός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Μια και η κυβέρνηση των «αρίστων» του Κυριάκου Μητσοτάκη αγνοεί «τη δημιουργό δύναμη του άχρηστου» της γνώσης, ακούει αποκλειστικά «το θανατερό τραγούδι των σειρήνων που μας ωθεί να κυνηγούμε το κέρδος… να παράγουμε μιαν άρρωστη και χωρίς μνήμη συλλογικότητα, η οποία θα καταλήξει να χάσει την έννοια του εαυτού της και της ζωής». (Nuccio Ordine, « Η χρησιμότητα του άχρηστου», εκδ. Άγρα, 2013).

«Ανέστιοι. Από τα χρόνια του Τρωικού Πολέμου μέχρι τις μέρες μας” είναι ο τίτλος του ηλεκτρονικού βιβλίου του Ιδρύματος Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού. Πλαισιώνεται με κείμενα λογοτεχνικά και ιστορικά από το παρελθόν, όπως οι "Τρωάδες" του Ευριπίδη, η Παλαιά Διαθήκη ή «Η Ρωμιοσύνη» του Ρίτσου και «η Κίχλη» του Σεφέρη αλλά και έργα σύγχρονων ποιητών του λόγου και σχολιαστών των γεγονότων της Ιστορίας, που αφορούν το αναπόσπαστο κομμάτι της Ιστορίας της Ελλάδας, τον ξεριζωμό.

Κάποια από αυτά κοσμούνται με τα αφαιρετικά έργα της χαράκτριας Βασιλικής Κολιπέτσα και με τις ρεαλιστικές συνθέσεις της ζωγράφου Κρίστι Γρηγορίου. Δένονται με τα έργα παιδιών προσφύγων από το Αφγανιστάν του φορέα «Athens Comics Library», που με όχημα την τέχνη των κόμικς δίνουν μια δημιουργική φωνή στα παιδιά των βίαια εκτοπισμένων που φιλοξενούν, με αφηγήσεις της ομάδας του περιοδικού των αστέγων «Σχεδία» και με ένα φωτογραφικό οδοιπορικό των νέων εξορισμένων στους δρόμους της Αθήνας σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λουίζας Καραπιδάκη και του αρχιτέκτονα Άρι Πέτρου. Ο κύριος κορμός του είναι η εικαστική έκθεση που επιμελείται η Λουίζα Καραπιδάκη.

Έργα γραμμένα με τρυφερές καμπύλες που φέρουν το περίγραμμα ενός παιδικού προσώπου, όπως αυτό του Ηλία Παπαηλιάκη. Έργα που μιλούν για την αγωνία και την ερήμωση. όπως το κραυγάζον πρόσωπο ανάμεσα σε αρχαία κτήρια του Γιώργου Καζάζη, οι εγκλωβισμένες στα σύγχρονα γυάλινα κλουβιά κατοικίες της Αρτέμιδος Ποταμιάνου, οι φτιαγμένες με βιβλία, ξύλο και αποκαΐδια δομές σπιτιών της Χριστίνας Μήτρεντσε, τα αδειανά καθιστικά και οι μοναχικές φιγούρες της Μανταλίνας Ψωμά, τα πολύχρωμα πλέγματα πάνω από τους χρωματιστούς κύβους του Βασίλη Βλασταρά, η μαύρη κηλίδα της καταστροφής του Παναγιώτη Σιάγκρη, το γλυπτό σύμπλεγμα των παιδιών, των στοιβαγμένων μέσα στη «Βαρκούλα της Αθωότητας» της Αφροδίτης Λίτη, η χαραγμένη καρδιά, φόρος τιμής στον κατατρεγμένο Γιαννούλη Χαλεπά, σε εφυαλωμένο κεραμικό, οι αιωρούμενες, αφαιρετικές φιγούρες των «Διαβατήριων Τελετών» της Ελένης Τζάτζαλος ή το πήλινο αυτί της Νικομάχης Καρακωστανόγλου, σύμβολο του εξόριστου που αφουγκράζεται τους ήχους εντός και εκτός του.

Έργα που, όπως σημειώνεται στο βιβλίο, θα αποτελέσουν, όταν οι συνθήκες της πανδημίας το επιτρέψουν, και το περιεχόμενο μιας έκθεσης στο Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού στην Αθήνα. Θα δείξουν μιαν άλλη όψη της ανθρώπινης συνθήκης που χτίζεται πάνω στον σεβασμό και στη γνώση του εαυτού μας και του Άλλου, του ξένου ή ντόπιου ανέστιου.

Info:

«Ανέστιοι. Από τα χρόνια του Τρωικού Πολέμου μέχρι τις μέρες μας», Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, Αθήνα 2021. Επιμ. Έκδοσης: Σοφία Πελοποννησίου - Βασιλάκου και Ζήσιμος Χ. Συνοδινός. Καλλιτεχνικός σχεδιασμός και επεξεργασία εικόνων: Δ. Χατζημαρινάκης hhtps://katakouzenos.gr/wordpress/wp-content/uploads/anestioi,13.07.2021

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL