Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
16 °C
14.2°C17.9°C
1 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.8°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
14.4°C17.0°C
1 BF 86%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
16.5°C17.2°C
3 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
14 °C
13.9°C15.2°C
0 BF 72%
Ακρόπολη / «Σταματήστε το τσιμέντωμα πριν η καταστροφή γίνει μόνιμη»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ακρόπολη / «Σταματήστε το τσιμέντωμα πριν η καταστροφή γίνει μόνιμη»

ΑΚΡΟΠΟΛΗ

Το "τσιμέντωμα" της Ακρόπολης, που έχει απασχολήσει την επιστημονική κοινότητα και έχει διασύρει τη χώρα διεθνώς, επαναφέρει δυναμικά στο προσκήνιο ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με το αίτημα που κατέθεσε για την αναπομπή στο ΚΑΣ και την ακύρωση της απόφασης βάσει της οποίας εγκρίθηκε η μελέτη "διαμόρφωσης των διαδρομών στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης για άτομα με δυσκολία στην κίνηση".

Κίνηση ματ, υψίστης σημασίας, από τους αρχαιολόγους, που ευθύς εξαρχής κατήγγειλαν το μέγεθος της επέμβασης στο κορυφαίο μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, αλλά και τα "ψιλά" γράμματα των προθέσεων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού πίσω από την "τσιμεντόστρωση". Η πρόεδρος του ΣΕΑ Δέσποινα Κουτσούμπα, άλλωστε, από τον περασμένο Απρίλιο, μετά και τη δεύτερη αυτοψία που πραγματοποίησε στο μνημείο με μέλη του Συλλόγου, κατήγγειλε, σε συνέντευξή της στην ΑΥΓΗ, ότι "στόχος είναι να μετατραπεί η Ακρόπολη σε χώρο μαζικού τουρισμού με κάθε κόστος για το μνημείο. Μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί το σύνολο των διαστρώσεων που έχουν εγκριθεί (η σημερινή τσιμεντόστρωση είναι η μισή περίπου από την εγκεκριμένη!) και η πρόθεση να αποκατασταθεί ολόκληρη η κλίμακα των Προπυλαίων στη μορφή του 40 μ.Χ., με εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα νέου υλικού, κατά παράβαση κάθε διεθνούς χάρτας για την αποκατάσταση των μνημείων".

Ακόμα πιο δυσμενείς ήταν οι διαπιστώσεις της μετά την πρώτη αυτοψία που πραγματοποίησε τον περασμένο Μάρτιο ο ΣΕΑ στον Βράχο. Κατήγγειλε στην ΑΥΓΗ ότι "το μέγεθος και η αισθητική των επεμβάσεων στην Ακρόπολη όχι απλώς επιβάλλονται στον αρχαιολογικό χώρο, όχι μόνο απομονώνουν τον Παρθενώνα αισθητικά και λειτουργικά από τα υπόλοιπα μνημεία, αλλά επιπλέον στα σημεία όπου επεκτείνονται οι επεμβάσεις έχει εξαφανιστεί ο Ιερός Βράχος". Ιδιαίτερα δε υπογράμμιζε πως, "ακόμη χειρότερα, διαπιστώσαμε ότι όντως υπήρξε αποκοπή τριών πωρόλιθων από αρχαίο τοίχο για να χωρέσουν τα πέδιλα του ανελκυστήρα. Η επέμβαση αυτή, όπως μας ειπώθηκε, έγινε με έγγραφη εντολή της υπουργού Πολιτισμού Λ. Μενδώνη!".

Αλλά και η επιστημονική κοινότητα και αναπηρικοί φορείς κατήγγειλαν από την πρώτη στιγμή ότι για τη συγκεκριμένη επέμβαση χρησιμοποιήθηκε προσχηματικά από την κυβέρνηση η επίκληση της διευκόλυνσης των επισκεπτών με αναπηρία.

Οι λόγοι της πρωτοβουλίας

Αιτιολογώντας με χειρουργική ακρίβεια το αίτημά του, ο ΣΕΑ υπογραμμίζει ότι "η απόφαση αυτή χρήζει αναπομπής και επανεξέτασης, διότι βασίστηκε σε άκυρη και ανυπόστατη σύμβαση, ενέκρινε μελέτη η οποία δεν πληροί τις νόμιμες προδιαγραφές για το έργο για το οποίο σχεδιάστηκε, ενώ κατά την έγκριση του έργου και την εκτέλεση της α' φάσης του δεν τηρήθηκαν τα οριζόμενα στον Ν. 3028/02 (αρχαιολογικός νόμος), τον Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ, το Π.Δ. του 2019 για τη 'Μελέτη και Εκτέλεση Αρχαιολογικών Έργων' και στην Υπουργική Απόφαση που ορίζει το 'Κανονιστικό πλαίσιο για την εκπόνηση μελετών και την εκτέλεση εργασιών σε ακίνητα μνημεία', ενώ δεν τηρήθηκαν ούτε οι όροι που είχαν τεθεί στην ως άνω εγκριτική απόφαση". Επιπλέον, όπως τονίζεται, "η καταστροφή αρχαίων λίθων χωρίς καμία νόμιμη έγκριση, στο πλαίσιο της κατασκευής της έδρασης του ανελκυστήρα (έργου που εκτελέστηκε με βάση την ίδια άτυπη και ανυπόστατη σύμβαση δωρεάς), εγείρει σοβαρά ζητήματα για τον τρόπο που εκτελείται το σύνολο του έργου στο κορυφαίο μνημείο της χώρας".

Το αίτημα του ΣΕΑ εδράζεται κατά βάση στη σύμβαση δωρεάς που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο με το Ίδρυμα Ωνάση, την οποία είχε αποκαλύψει η ΑΥΓΗ και στην οποία είχε καταγραφεί η πρόθεση της υπουργού Πολιτισμού, στο άρθρο 9, να τοποθετηθεί ειδική μαρμάρινη πλακέτα με το όνομα του χορηγού και το δικό της στο μνημείο. Όπως μάλιστα σημειώναμε τότε, η εν λόγω σύμβαση δεν κυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων, δεν δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ και δεν εκδόθηκε σε νόμο.

Επισημαίνοντας το γεγονός στο αιτιολογικό του ο ΣΕΑ χαρακτηρίζει "ανυπόστατη" τη σύμβαση δωρεάς, διαπιστώνει και αιτιολογεί σειρά παρατυπιών, σημειώνοντας ότι "δεν έχει συναφθεί με τη νόμιμη διαδικασία των δωρεών του Δημοσίου, δεν έχει περιβληθεί κανέναν τύπο ή δημοσιότητα", ενώ οι όροι της "παραβιάζουν ευθέως τον Ν. 3028/02, που αποτελεί νόμο συνταγματικής περιωπής". Παράλληλα, αιτιολογεί τις διαπιστωμένες "παρατυπίες στη διαδικασία ανάθεσης της μελέτης για τις διαστρώσεις", όπως και το γεγονός ότι "η μελέτη που εγκρίθηκε δεν πληροί τις νόμιμες προδιαγραφές για το έργο προσβασιμότητας σε μνημείο" αλλά και την "παράνομη καταστροφή και φθορά αρχαιοτήτων στο πλαίσιο των έργων που εκτελούνται στη βάση της ίδιας σύμβασης δωρεάς".

Εν ολίγοις, στο αιτιολογικό που συνοδεύει το αίτημά του για αναπομπή και ακύρωση της απόφασης για την "τσιμεντόστρωση" ο ΣΕΑ διαπιστώνει ότι "όλα τα παραπάνω έχουν ήδη προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες στο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς: αισθητική βλάβη, καταστροφή αρχαιοτήτων, φθορά στον βράχο, βλάβη των αξιών του μνημείου, με μη σύννομες διαδικασίες, κατά παράβαση του Ν. 3028/02, των διατάξεων για την εκτέλεση έργων σε μνημεία και των διεθνών αρχών και κανόνων που διέπουν τις αποκαταστάσεις μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, όπως αποτυπώνονται στις Διεθνείς Χάρτες".

Φρένο στην καταστροφή

Με τον τρόπο αυτό ο ΣΕΑ επιχειρεί να βάλει φρένο στην "καταστροφική και μη νόμιμη" επέμβαση στο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, προκειμένου να μην προχωρήσει η β' φάση των έργων. Επαναφέροντας μάλιστα το αυτονόητο στο τραπέζι της συζήτησης, τον τρόπο δηλαδή με τον οποίο η κυβέρνηση διαχειρίζεται το κορυφαίο μνημείο, υπογραμμίζει ότι "δυστυχώς, στην περίπτωση της διαμόρφωσης των νέων διαδρομών επισκεπτών στην Ακρόπολη, καμία από τις νόμιμες διαδικασίες δεν τηρήθηκε ή δεν τηρήθηκε επαρκώς, με αποτέλεσμα το ΥΠΠΟΑ και η χώρα, ενώ μέχρι πρότινος αποτελούσε πρότυπο για το αναστηλωτικό έργο στην Ακρόπολη και σε άλλα μνημεία, σήμερα να διασύρεται στα μάτια των πολιτών στη χώρα μας και διεθνώς".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL