Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
23.3°C25.8°C
3 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
20.2°C24.8°C
2 BF 40%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
20 °C
19.4°C22.6°C
3 BF 57%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σκόνη
24 °C
21.0°C24.9°C
5 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.3°C25.2°C
2 BF 40%
Εθνική Πινακοθήκη / Ο κλεμμένος πίνακας του Πικάσο και τα «μυστικά κονδύλια» που ψήφισε η Μενδώνη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εθνική Πινακοθήκη / Ο κλεμμένος πίνακας του Πικάσο και τα «μυστικά κονδύλια» που ψήφισε η Μενδώνη

Πίνακας του Πικάσο
(ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ)

Εδώ και μήνες οργίαζαν οι φήμες ότι ήταν θέμα χρόνου ο εντοπισμός των τριών έργων τέχνης που κλάπηκαν από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012. Και τελικά οι φήμες επιβεβαιώθηκαν με τη σύλληψη ενός 49χρονου ο οποίος σύμφωνα με την αστυνομία έκρυβε τους δυο από τους τρεις πίνακες, αυτόν του Πικάσο και του Μοντριάν, σε αποθήκη στην Κερατέα μέχρι τη στιγμή που αποφάσισε να τους κρύψει σε μια ρεματιά στην ίδια περιοχή.

Οι φήμες περί του εντοπισμού του εμβληματικού για την Ελλάδα πίνακα του Πικάσο το «Γυναικείο κεφάλι», εντάθηκαν όταν στα τέλη του 2020 στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού «Αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων», δυο άρθρα κινητοποίησαν εκείνους που γνωρίζουν καλά το χώρο και διαβάζουν πίσω από τις γραμμές.

Επρόκειτο για τα άρθρα 54 και 55. Το πρώτο να προβλέπει ότι η διαδικασία χορήγησης χρηματικής αμοιβής σε όποιον συμβάλλει στην ανάκτηση μνημείων τα οποία κατέχονται παρανόμως, είναι απόρρητη και εξαιρείται από κάθε υποχρέωση δημοσιότητας, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης» 

Το άρθρο 55 ορίζει τα των συμβάσεων που αφορούν στην παροχή υπηρεσιών μεταφοράς, συσκευασίας και ασφάλισης ανακτηθέντων, ύστερα από παράνομη διακίνηση, πολιτιστικών αγαθών στο πλαίσιο δικαστικού ή εξωδικαστικού συμβιβασμού στο οποίο τίθεται όρος εμπιστευτικότητας μεταξύ των πλευρών. Και προβλέπει ότι και οι συμβάσεις αυτές «είναι απόρρητες και εξαιρούνται όλων των προβλέψεων δημοσιότητας (Διαύγεια, ΚΗΜΔΗΣ, ΕΣΗΔΗΣ), ανεξαρτήτως της αξίας τους».

Βέβαια, όλα αυτά μπορεί να είναι απλώς συμπτώσεις αν και δυο μήνες μετά την ψήφιση του νόμου άρχισαν να βλέπουν το φως της δημοσιότητας ρεπορτάζ περί νέων στοιχείων και νέων υπόπτων στο θέμα της μεγάλης κλοπής του πίνακα του Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη.

Πίνακας Πικάσο
(ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ)

Το πόρισμα Ρακιντζή και η ΕΔΕ του υπουργείου Πολιτισμού

Να σημειωθεί ότι έρευνα για τη μεγάλη κλοπή είχε κάνει ο τότε Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, το πόρισμα του οποίου ήταν κόλαφος για τους χειρισμούς της Εθνικής Πινακοθήκης και για τα σοβαρά κενά ασφαλείας.

Ο Λ. Ρακιντζής εντόπισε σημεία και τέρατα όπως ότι από το 2000 έως και το 2012 δεν έγινε καμιά αναβάθμιση στα συστήματα ασφαλείας ενώ υπήρχαν τυφλά σημεία στον εξωτερικό χώρο που δεν καλύπτονταν από το ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας. Δεν υπήρχε εγχειρίδιο ή οδηγίες που να αναφέρονται στις ενέργειες των φυλάκων σε περίπτωση ληστείας, κλοπής ή ενεργοποίησης συναγερμού όπως δεν υπήρχε και ενδοεπικοινωνία, ενώ ανέφερε ότι πολλές φορές χτυπάει ο συναγερμός χωρίς να υπάρχει πραγματικό πρόβλημα επειδή είχαν λήξει οι μπαταρίες και δεν είχαν αντικατασταθεί.

Το πόρισμα απέδιδε ευθύνες στη διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης και στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. Αντίθετα το πόρισμα της ΕΔΕ που έγινε από το υπουργείο Πολιτισμού επέρριπτε τις ευθύνες στον νυχτοφύλακα για τον οποίο πρότεινε την ποινή της έγγραφης επίπληξης ενώ δεν εντόπισε καμιά ευθύνη στη διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης και το υπουργείο Πολιτισμού.

Να θυμίσουμε ότι το 2012 όταν έγινε η μεγάλη κλοπή υπουργός Πολιτισμού ήταν ο Παύλος Γερουλάνος ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του στον τότε πρωθυπουργό Λουκά Παπαδήμα, η οποία, όμως δεν έγινε δεκτή. Η Λίνα Μενδώνη ήταν γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, στο τιμόνι της οποίας παραμένει.

Εκτός από το «Γυναικείο Κεφάλι», το εμβληματικό έργο που ο Πάμπλο Πικάσο χάρισε το 1949 στον ελληνικό λαό για να τιμήσει την Εθνική Αντίσταση κατά της γερμανικής κατοχής,  το βράδυ της 9ης Ιανουαρίου 2012 εκλάπησαν επίσης ένα έργο του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν και ένα σχέδιο σε χαρτί, των αρχών του 17ου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL