Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.2°C24.7°C
3 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
14.8°C19.6°C
3 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
16 °C
15.4°C18.0°C
5 BF 73%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
19.9°C22.2°C
4 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.5°C20.9°C
0 BF 43%
Λίνα Μενδώνη / Παραδέχεται τη φθορά στην Ακρόπολη, σιωπά για τις ευθύνες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Λίνα Μενδώνη / Παραδέχεται τη φθορά στην Ακρόπολη, σιωπά για τις ευθύνες

ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Η φωτογραφία με το μαρμάρινο μέλος που υπέστη φθορά από μηχανική κρούση και η άλλη πλευρά του ίδιου τμήματος θραύσματος

Η υπουργός Πολιτισμού, αντί να συναισθανθεί τη μεγάλη ευθύνη που φέρει απέναντι στο εμβληματικότερο μνημείο της χώρας και στους  Έλληνες πολίτες και να αναλάβει ευθαρσώς την πολιτική ευθύνη για τις εργασίες και τον τρόπο που αυτές πραγματοποιούνται στην Ακρόπολη, συνεχίζει το κυνήγι μαγισσών και τα περί διασποράς fake news από την ΑΥΓΗ.

Ωστόσο, όπως και στην προχθεσινή συνέντευξη Τύπου η ίδια επιβεβαίωσε απόλυτα την ΑΥΓΗ για τη χρήση κομπρεσέρ στις εργασίες απορροής ομβρίων υδάτων που γίνονται στην Ακρόπολη, έτσι και στην ανακοίνωση που αναγκάστηκε να εκδώσει χθες το υπουργείο, μετά τη δημοσίευση από εμάς της φωτογραφίας με το πρόσφατο σπάσιμο στο μαρμάρινο μέλος που βρέθηκε ανάμεσα στα διάσπαρτα αρχιτεκτονικά μέλη του μνημείου, επιβεβαιώνει ότι υπήρξε φθορά, καθώς "επλήγη κατά τις εργασίες που έγιναν χειρωνακτικά, αποκλειστικά και μόνο με τη χρήση αξίνας και φτυαριού".

Αν, τώρα, το υπουργείο Πολιτισμού επιχαίρει στην ανακοίνωσή του ότι η φθορά έγινε από αξίνα και όχι από κομπρεσέρ και δεν επικεντρώνει στην ίδια τη ζημιά, τότε "κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας". Αλήθεια, η μη αναστρέψιμη βλάβη σε γλυπτό στην Ακρόπολη είναι κάτι για το οποίο θέλει να υπερηφανευτεί η υπουργός Πολιτισμού;

Οι φωτογραφίες μάρτυρες της αλήθειας

Η υπουργός τη Δευτέρα μας έκανε "μάθημα" για τα "διάσπαρτα" της Ακρόπολης ισχυριζόμενη ότι είναι όλα αρχιτεκτονικά μέλη. Μόνο που οι φωτογραφίες που έδωσε το ίδιο το υπουργείο στη δημοσιότητα δείχνουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι πρόκειται για τμήμα γλυπτού. Τελικά υπήρχαν τμήματα γλυπτών που βρέθηκαν στην αποχρωμάτιση. Επομένως δεν ήταν fake news η φθορά τους.

Αν δεν είχαμε δημοσιεύσει χθες τη φωτογραφία του μαρμάρινου μέλους, θα το παραδεχόταν ποτέ το υπουργείο;  Άραγε οι εργασίες της υδραυλικής μελέτης θα σταματούσαν για να "αλλάξει η μελέτη" ή θα συνέχιζαν τρώγοντας φυσικό βράχο αν δεν είχαν υπάρξει το δημοσίευμα της ΑΥΓΗΣ και η κατακραυγή που ακολούθησε; Ρητορικό το ερώτημα.

Σε ό,τι αφορά τη θραύση του γλυπτού, αυτή είναι πολύ μεγαλύτερη από το μικρό θραύσμα που, σύμφωνα με το ΥΠΠΟΑ, συνανήκει. Το αν συνανήκει ή όχι δεν θα το κρίνουμε εμείς, αλλά η επιστημονική κοινότητα. Προκαλεί πάντως ιδιαίτερη εντύπωση στη φωτογραφία που δημοσιεύσαμε χθες ότι το μικρό θραύσμα έχει στην πάνω επιφάνεια ίχνη χώματος, δείγμα ότι πρόκειται για παλιό σπάσιμο, ενώ το μεγαλύτερο θραύσμα έχει εμφανέστατα ίχνη πρόσφατης θραύσης από μηχανικό μέσο, σε πολύ μεγαλύτερη έκταση από όση "καλύπτει" το μικρότερο θραύσμα.

Σε κάθε περίπτωση το ζήτημα είναι ότι στις φωτογραφίες αυτό που βλέπουμε είναι μια μη αναστρέψιμη βλάβη τμήματος γλυπτού. Αλλά για το υπουργείο πέρα βρέχει.

Αστείες κατηγορίες κατά της ΑΥΓΗΣ

Από την άλλη, όμως, το υπουργείο φτάνει στο σημείο να καταφεύγει σε φαιδρά επιχειρήματα. "Εκείνοι που διαδίδουν τα fake news", γράφει, "έφτασαν στο σημείο να πλύνουν (!) το θραύσμα προκειμένου να εξαφανίσουν κάθε χρωστικό ίχνος χρώματος που είχε εισχωρήσει στη ρηγμάτωση και να το εμφανίσουν ως κάτι διαφορετικό απ’ ό,τι είναι πραγματικά".

Πήραμε δηλαδή μια μάνικα, πήγαμε στην Ακρόπολη, πλύναμε το θραύσμα και το φωτογραφίσαμε έτσι που να παραπλανήσουμε το πανελλήνιο. Νόστιμο! Μόνο που το πανελλήνιο, το τελευταίο διάστημα, έκπληκτο παρακολουθεί τη μια να πλημμυρίζει η Ακρόπολη, διότι η υδραυλική μελέτη εγκρίθηκε μετά τις επεμβάσεις που πραγματοποιούνταν για τις νέες διαστρώσεις στο μνημείο, την άλλη να τραυματίζεται ανάπηρος επισκέπτης εξαιτίας ελλιπούς σήμανσης, την παράλλη να δρομολογείται η τοποθέτηση ειδικής μαρμάρινης επιγραφής με το όνομα του χορηγού και της υπουργού στο μνημείο.

Και τώρα, ακόμα πιο έκπληκτη, η κοινή γνώμη παρακολουθεί αφενός να χρησιμοποιείται κομπρεσέρ για τις εργασίες απορροής υδάτων και αφετέρου να προκαλούνται σοβαρές ζημιές σε γλυπτά μέλη της Ακρόπολης. Ας μην αναφερθούμε στη διεθνή διάσταση και στα δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο που έχει λάβει η μεταχείριση που επιφυλάσσει η ηγεσία του ΥΠΠΟΑ στο εμβληματικό μνημείο.

Όμως, αν θέλουμε να μιλήσουμε σοβαρά για την Ακρόπολη και όσα συμβαίνουν αυτή τη στιγμή, το ερώτημα είναι ένα και σαφές. Το απευθύναμε και στη συνέντευξη Τύπου της Δευτέρας στην υπουργό. Αλλά εκείνη επέβαλε σιωπητήριο. Ποιος πραγματοποιεί τις εργασίες στην Ακρόπολη; Είναι ειδικευμένο ή ανειδίκευτο προσωπικό;  Ένα έργο που θα έπρεπε να πραγματοποιείται από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, με αυτεπιστασία, από ποιους υλοποιείται; Υλοποιείται από ειδικευμένο προσωπικό;

Τέλος, μας εγκαλεί το υπουργείο στην ανακοίνωσή του ότι στρεφόμαστε κατά των υπαλλήλων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Αλήθεια; Αντί δηλαδή η υπουργός να αναλάβει η ίδια την πολιτική ευθύνη, πετάει το μπαλάκι σε υπαλλήλους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας συνοδεύοντας την ανακοίνωση του υπουργείου με τις εκθέσεις των αρμόδιων αρχαιολόγων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών.

Αλήθεια, γιατί το υπουργείο δεν επισυνάπτει στην ανακοίνωσή του το έγγραφο της εφόρου Αρχαιοτήτων, το οποίο επικαλέστηκε η υπουργός στη συνέντευξη Τύπου της Δευτέρας, σύμφωνα με την οποία "αυτά τα οποία διαδίδονται για την Ακρόπολη και για την καταστροφή του γλυπτού είναι ψεύδη αίσχιστου είδους"; Διότι, απλώς, δεν είναι ψεύδη, όπως επιβεβαιώνει επί δύο ημέρες το ίδιο το υπουργείο.

Η υπουργός Πολιτισμού φέρει ακέραια την πολιτική ευθύνη για όσα γίνονται στην Ακρόπολη. Για το γεγονός δηλαδή ότι πραγματοποιούνται εργασίες για μια μελέτη κατόπιν εορτής βάσει συμφωνίας η οποία δεν έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, ούτε έχει εγκριθεί από τη Βουλή, όπως προβλέπει ο νόμος.

Σία Αναγνωστοπούλου: Η κ. Μενδώνη αγνοεί κάθε έννοια της πολιτικής ευθύνης

«Πολλαπλά εκτεθειμένη παραμένει η Υπουργός Πολιτισμού για μια ακόμη φορά με την στάση και τον χειρισμό – επικοινωνιακό και ουσιαστικό – που επιδεικνύει  για τα πιο κρίσιμα ζητήματα, που αφορούν το σπουδαιότερο πολιτιστικό μνημείο της χώρας» υπογραμμίζει σε δήλωσή της η Σία Αναγνωστοπούλου.

Όπως τονίζει, η Λίνα Μενδώνη προσπάθησε αρχικά να συγκαλύψει  ένα πραγματικό γεγονός για το οποίο υπήρχαν αδιάψευστα τεκμήρια (φωτογραφίες δημοσιευμένες στην «Αυγή») ως προς την μη αναστρέψιμη βλάβη που προκλήθηκε κατά τη διάρκεια των τεχνικών εργασιών σε μαρμάρινο μέλος του εμβληματικού μνημείου. Στη συνέχεια αυτοδιαψεύστηκε ως προς τους αρχικούς της ισχυρισμούς και τελικά παραδέχτηκε ότι η φθορά προκλήθηκε από αξίνα εργάτη και όχι από κομπρεσέρ και ότι σίγουρα δεν την προκάλεσε η ίδια.

«Προφανώς αγνοεί κάθε έννοια της πολιτικής ευθύνης, την υποχρέωση λογοδοσίας και διαφάνειας σε ό,τι αφορά τον πολιτισμό και την διαχείριση των μνημείων.  Μετά την παρέλευση πέντε ημερών, την γενικευμένη κατακραυγή και τις οξύτατες  πολιτικές αντιδράσεις αναγκάστηκε και πάλι να προβεί σε μια κυνική παραδοχή – ομολογία  της  φθοράς που έχει προκληθεί» τονίζει η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία.

«Η κ. Μενδώνη  είναι υπόλογη για την καταστροφή μέλους του μνημείου και η προσπάθεια μετακύλισης των ευθυνών της είναι όχι απλά μια ακόμη υπεκφυγή της, αλλά μια στάση βαθιάς απαξίωσης της πολιτικής ευθύνης και λογοδοσίας  των πεπραγμένων της, με τραγικές συνέπειες για τον πολιτισμό» καταλήγει η Σία Αναγνωστοπούλου.
 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL