Λάβαμε πρόσφατα το «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων 2015 -2019, Α' Φάση, Στρατηγικό Σχέδιο». Ένα μικρό σχόλιο λοιπόν σχετικά με τα ζητήματα που αφορούν αυτή εδώ τη στήλη: τις βιβλιοθήκες.
Στο κεφάλαιο λοιπόν με τίτλο «Συνοπτική περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης της περιοχής του Δήμου» (με ό,τι νόημα βγάζει), υπάρχει το υποκεφάλαιο 1.3.6. με τίτλο «Πολιτιστικές υποδομές της πόλης και δραστηριότητες του Δήμου Αθηναίων». Ειδικότερα, το υποκεφάλαιο 1.3.6.1. αναφέρεται στις βιβλιοθήκες. Τι αναφορά όμως γίνεται;
Το βασικό, λοιπόν, ζήτημα που ενδιαφέρει τους συντάκτες είναι μια απαρίθμηση των δομών της πόλης με μια συνοπτική τους περιγραφή, η οποία τίποτε ουσιώδες δεν προσθέτει στην προσπάθειά μας να αντιληφθούμε την υπάρχουσα κατάσταση. Αναφέρει το ιστορικό τής Βιβλιοθήκης του δήμου και μια σύντομη περιγραφή τού χώρου και των συλλογών. Εν έτη 2015, μας αναφέρει πρότυπα καταλογογράφησης και ηλεκτρονικούς καταλόγους, λες και αυτό δεν θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Τι λείπει; Λείπει να μας αναφέρει ο συντάκτης αριθμούς! Πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα λειτουργεί η βιβλιοθήκη; Πόσους επισκέπτες είχε; Πόσα βιβλία δανείστηκαν οι δημότες; Πόσες εκδηλώσεις πραγματοποιεί; Με τι συμμετοχή; Πόσες θέσεις σε Η/Υ διαθέτει; Πόσες ώρες έγινε χρήση των Η/Υ; Πόσα καινούργια βιβλία απέκτησε; Και από αυτά, πόσα με αγορά; Αυτά έχουν την ουσία για να δούμε την «υφιστάμενη κατάσταση» της συγκεκριμένης δομής. Το ότι ιδρύθηκε το 1835 είναι μια πληροφορία που δεν μας βοηθά ιδιαίτερα σήμερα που έχουμε ανάγκη να διατυπώσουμε «Στρατηγικό σχέδιο» κατά τους συντάκτες.
Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο θολά όταν αναφέρει επιγραμματικά τις άλλες βιβλιοθήκες του δήμου. Πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα λειτουργεί η Βιβλιοθήκη του Ιωάννειου Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων στην Πανόρμου; Πόσους πολίτες εξυπηρετεί; Τι γίνεται με την Παιδική Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κήπου; Γιατί δεν έχουν παραρτήματα οι άλλες γειτονιές της Αθήνας; (Παγκράτι, Κυψέλη, Πετράλωνα, Κουκάκι, και τόσες άλλες γειτονιές χωρίς πρόσβαση σε δημοτική βιβλιοθήκη);
Τέλος, γίνεται μια αναφορά σε άλλες βιβλιοθήκες που εδρεύουν στον δήμο και αναφέρονται 7 εξ αυτών. Ίσως οι συντάκτες θα έπρεπε να κοιτάξουν λίγο καλύτερα... Επίσης, και αφού τις αναφέρουν στην «υφιστάμενη κατάσταση», θα περιμέναμε να μας αναλυθούν και οι συνέργειες που έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ αυτών και της δημοτικής βιβλιοθήκης. Και πώς αυτές λειτουργούν στον ιστό της πόλης. Αυτό είναι περιγραφή υφιστάμενης κατάστασης!
Να σχολιάσουμε την παντελή απουσία της λέξης «βιβλιοθήκη» από το «Στρατηγικό πλαίσιο - Στόχοι» και την «Αναπτυξιακή στρατηγική»; Νομίζουμε αναμενόμενο! Είναι απόλυτα λυπηρό, την ώρα που σε όλη την Ευρώπη οι δήμοι επενδύουν στις βιβλιοθήκες τους ως φορείς γνώσεις και πολιτισμού, ο Δήμος Αθηναίων να υπερηφανεύεται για τη συλλογή ΦΕΚ που έχει...
Καλλίμαχος