«Γελάει ο κάθε πικραμένος. Οι "Τζιτζι-φραπέδες", οι κυρίες με τις Ferrari και οι σεσημασμένοι παίκτες ριάλιτι; Αυτοί είναι οι βιοπαλαιστές αγρότες;». Η σκωπτική αναφορά του γενικού γραμματέα της Κ.Ε. του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα -από βήματος της ολομέλειας (21.1.26)- θα αρκούσε για να συνοψίσει κανείς όσα παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα στην αίθουσα 223 της Βουλής.
Οι τελευταίες συνεδριάσεις της ολομέλειας, οι οποίες δεν συνιστούν απλώς «κακές στιγμές» -για να θυμηθούμε την αυτοκριτική αναφορά του πρωθυπουργού- αλλά οργανωμένη προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών της περιόδου 2019-2025. Δηλαδή, της εξαετίας κατά την οποία, σύμφωνα με τη δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, στήθηκε και λειτούργησε ο μηχανισμός λεηλασίας των αγροτικών ενισχύσεων.
Παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις περί «διαφάνειας», η Εξεταστική Επιτροπή για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ εξελίσσεται σε μνημείο απαξίωσης του Κοινοβουλίου, με αποκλειστική ευθύνη της κυβερνητικής πλειοψηφίας.
Αποκλείουν κρίσιμους μάρτυρες
Την ώρα που ο πρωθυπουργός εφηύρε προσχηματικά μια διακομματική επιτροπή (υπερψηφίστηκε την περασμένη Τετάρτη) για τον πρωτογενή τομέα επιζητώντας, υποτίθεται, τη συναίνεση, το μονοκομματικό προεδρείο και η πλειοψηφία της Εξεταστικής επιμένουν να καλούν ως μάρτυρες πρόσωπα που είτε δεν είχαν καμία ουσιαστική αρμοδιότητα για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, είτε πέρασαν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για ελάχιστες ημέρες ή εβδομάδες.
Σύμφωνα με την κριτική της αντιπολίτευσης, πρόκειται για συνειδητή τακτική αποπροσανατολισμού. Όταν τα μέλη της επιτροπής καλούνται να ρωτήσουν μάρτυρες χωρίς γνώση του αντικειμένου, ο κοινοβουλευτικός έλεγχος ευτελίζεται και η ουσία του σκανδάλου θάβεται κάτω από γενικόλογες αναφορές σε «διαχρονικές παθογένειες».
Αποκαλυπτική είναι η άρνηση της κυβερνητικής πλειοψηφίας να αποδεχθεί το αίτημα της αντιπολίτευσης για την κλήτευση κρίσιμων μαρτύρων της περιόδου των κυβερνήσεων Μητσοτάκη: των δύο γενικών γραμματέων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με άμεση αρμοδιότητα για τον ΟΠΕΚΕΠΕ (του Κώστα Μπαγινέτα και του Δημήτρη Παπαγιαννίδη), του προέδρου του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Κεντρικής Μακεδονίας, Αθανάσιου Σαρόπουλου, καθώς και στελεχών του ΟΠΕΚΕΠΕ, τα ονόματα των οποίων περιλαμβάνονται στη δικογραφία και στις νόμιμες επισυνδέσεις. Ή της Αντιπροέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Ελένης Λευθεριώτου. Πρόκειται για πρόσωπα που θα μπορούσαν να φωτίσουν τον τρόπο λειτουργίας του κυκλώματος και τις πολιτικές του «πλάτες».
«Ζητούσαν να με συναντήσουν βουλευτές, ο ένας είναι εν ενεργεία»
Σε αυτό το φόντο, ενδιαφέρον είχε η κατάθεση (22.1.26) του πρώην βουλευτή της Ν.Δ. και πρώην προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ, Γρηγόρη Αποστολάκου (το διάστημα από 13/1/2013 έως 21/4/2015), ο οποίος παραδέχθηκε ότι δεν μπορούσε να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα, καθώς η θητεία του ανάγεται στο μακρινό παρελθόν. Ωστόσο, επισήμανε ότι η «Τεχνική Λύση» δεν ήταν πρωτοβουλία του Οργανισμού, αλλά «αποκλειστικό δημιούργημα του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιώργου Καρασμάνη και όλης της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου», καταρρίπτοντας τους ισχυρισμούς της Ν.Δ. ότι η Τεχνική Λύση αποτελεί επινόηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Επιπλέον, ο κ. Αποστολάκος διέψευσε ευθέως το αφήγημα περί «διαχρονικής» και δήθεν αναπόφευκτης απάτης, σημειώνοντας ότι στη δική του περίοδο υπήρχαν μεμονωμένες παρανομίες που ελέγχθηκαν - όχι όμως οργανωμένη και συστηματική λεηλασία.
Ακόμη πιο καίρια ήταν η επισήμανσή του ότι σε αντίθεση με όσα συνέβαιναν μέχρι πρόσφατα, τότε δεν «έλυναν και έδεναν» στον ΟΠΕΚΕΠΕ πρόσωπα τα οποία σήμερα εμφανίζονται να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην εγκληματική οργάνωση που περιγράφεται στη δικογραφία: «[…] κανένας Ξυλούρης και κανένας από αυτούς δεν είχαν πατήσει ποτέ το πόδι τους στον Οργανισμό». Μια παρατήρηση που γκρεμίζει το κυβερνητικό αφήγημα και φέρνει στο προσκήνιο τις ευθύνες της τελευταίας εξαετίας.
Αποκάλυψε δε ότι δεν δέχτηκε βουλευτές κομμάτων που ζήτησαν να τον συναντήσουν την περίοδο της υπηρεσιακής κυβέρνησης, «γιατί ήξερα ότι αυτά που ήταν να μου πουν ήταν παράνομα… δεν λέω ονόματα… ένας είναι εν ενεργεία βουλευτής».
Γκροτέσκο συνεδριάσεις
Την ίδια στιγμή, η Ν.Δ. αποσύρει μάρτυρες-κλειδιά προτείνοντας έναν μακρύ κατάλογο πρώην προέδρων, αντιπροέδρων και υφυπουργών προηγούμενων δεκαετιών, σε μια προφανή προσπάθεια διάχυσης των ευθυνών. Πρόκειται για μια παλιά, δοκιμασμένη δεξιά συνταγή: όταν το σκάνδαλο έχει «γαλάζιο» χρώμα, το απλώνουμε στον χρόνο μέχρι να χάσει το πολιτικό του αποτύπωμα.
Η επιμονή της Ν.Δ. να φορτώσει το σκάνδαλο σε υπηρεσιακούς ή «περαστικούς» υπουργούς πήρε χαρακτηριστικά φαρσοκωμωδίας την εβδομάδα που μας πέρασε, όταν στην Επιτροπή προσήλθαν ως μάρτυρες ο Ιωάννης Γκόλιας, υπηρεσιακός (!) υπουργός λίγων ημερών τον Αύγουστο του 2015, ο Πάνος Σκουρλέτης, υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας για μόλις… 28 ημέρες το 2015 (χωρίς καμία αρμοδιότητα για τον ΟΠΕΚΕΠΕ) και ο Παναγιώτης Λαφαζάνης, υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος, και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης από τις 27 Ιανουαρίου του 2015 έως τις 18 Ιουλίου του ίδιου έτους.
Το φιάσκο θα λάβει ακόμα πιο γκροτέσκα διάσταση καθώς το υπόλοιπο πρόγραμμα περιλαμβάνει αποκλειστικά μάρτυρες περασμένων δεκαετιών, όπως ο Κώστας Σκανδαλίδης, η Κατερίνα Μπατζελή, ο Γιώργος Ανωμερίτης, ο Στέφανος Τζουμάκας και ο Αλέξανδρος Κοντός. H αυλαία θα πέσει στις 3 Φεβρουαρίου με την κατάθεση του πρώην υπουργού της Ν.Δ. Σωτήρη Χατζηγάκη, ο οποίος έχει περάσει στην ιστορία για τη φράση: «Όλα τα κιλά, όλα τα λεφτά».
Αντί για τη λεηλασία των επιδοτήσεων επί Μητσοτάκη, η απαξιωμένη επιτροπή θα συνεχίσει να αναλώνεται σε μια φιλολογικού τύπου συζήτηση για τα διαχρονικά ζητήματα του πρωτογενούς τομέα.
Ωστόσο, το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είναι «τεχνικό ατύχημα», ούτε προϊόν αόριστων παθογενειών. Είναι βαθιά πολιτικό, έχει χρονικό ορίζοντα και πολιτικούς προϊσταμένους. Και καθοδηγητικό ιμάντα, το Μέγαρο Μαξίμου.