Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αραιές νεφώσεις
23 °C
21.5°C24.6°C
4 BF 34%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
22 °C
20.8°C23.3°C
1 BF 40%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
21.0°C24.3°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
3 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
19.5°C21.9°C
0 BF 40%
Τέμπη / Η κυβερνητική ανηθικότητα και το μονταρισμένο ηχητικό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τέμπη / Η κυβερνητική ανηθικότητα και το μονταρισμένο ηχητικό

134811730.jpg
ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ήδη καταρρακωμένη αξιοπιστία της κυβέρνησης, στο θέμα των Τεμπών, δέχτηκε ακόμα ένα συντριπτικό πλήγμα, με το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του Βήματος, της περασμένης Κυριακής, σύμφωνα με το οποίο η καταγεγραμμένη συνομιλία σταθμάρχη - μηχανοδηγού, που διοχετεύτηκε αμέσως μετά το δυστύχημα στην ιστοσελίδα «Πρώτο Θέμα» και τον διαδικτυακό προπαγανδιστικό μηχανισμό της Ν.Δ. «Ομάδα Αλήθειας», ήταν παραποιημένη.

Δημιουργία εντυπώσεων για «τραγικό ανθρώπινο λάθος»

Παρότι η κυβέρνηση διατείνεται ότι δεν έχει ιδέα περί του θέματος, στην πραγματικότητα είναι υπόλογη για το πώς αποδεικτικό υλικό, αντί να παραδοθεί στις ανακριτικές Aρχές αμέσως, όπως έπρεπε, αλλοιώθηκε και προωθήθηκε σε επιλεγμένα ΜΜΕ και κοινωνικά δίκτυα, με προφανή στόχο τη δημιουργία συγκεκριμένων εντυπώσεων. Αυτό, εκτός από συνειδητή προσπάθεια να χειραγωγηθεί η κοινή γνώμη, είναι και ποινικό αδίκημα. Και το πράγμα γίνεται ακόμα πιο σοβαρό από το γεγονός ότι ο Κ. Μητσοτάκης, την αμέσως επόμενη μέρα, έσπευσε να αξιοποιήσει τις εντυπώσεις αυτές -βασισμένες σε παραποιημένα στοιχεία- και να μιλήσει στο διάγγελμά του για «τραγικό ανθρώπινο λάθος» προκαλώντας έκρηξη οργής στην κοινή γνώμη.

Αλλά η κυβέρνηση είναι επίσης υπόλογη για το γεγονός ότι, παρ' όλο που καταγγελίες πως το συγκεκριμένο ηχητικό είναι παραποιημένο έχουν διατυπωθεί από τους μηχανοδηγούς από την πρώτη στιγμή, καμία αντίδραση δεν υπήρξε εδώ και έναν ολόκληρο χρόνο και καμία διερεύνηση δεν έγινε, ούτε σε εισαγγελικό ούτε σε διοικητικό επίπεδο, προκειμένου να ταυτοποιηθούν οι υπεύθυνοι. Και ας απαιτεί αυτό μια απλούστατη διαδικασία, αφού η πρόσβαση στα δεδομένα αυτά είναι περιορισμένη και αυστηρά ελεγχόμενη.

Πλαστό ηχητικό, αλλά στο πόρισμα το επικαλούνται

Οι κυβερνητικές πηγές που απάντησαν στο δημοσίευμα του Βήματος δεν αρνούνται ότι το ηχητικό είναι παραποιημένο. Αρνούνται μόνο ότι η κυβέρνηση έχει οποιαδήποτε εμπλοκή. Θεωρούν μάλιστα ότι η παραποίηση του ηχητικού είναι γνωστή από την πρώτη στιγμή, καθώς η ΕΡΑ και άλλοι σταθμοί είχαν μεταδώσει ότι «στις συνομιλίες που δημοσιοποιήθηκαν υπήρχε και άλλο πρόσωπο». Το σοβαρό θέμα που προκύπτει εδώ είναι το εξής: ενώ η κυβέρνηση φαίνεται να ξέρει ότι το ηχητικό είναι πλαστό και αφήνει να εννοηθεί μάλιστα ότι το ξέρει όλος ο κόσμος, η κυβερνητική πλειοψηφία έχει επικαλεστεί το ηχητικό αυτό στο πόρισμά της για το δυστύχημα, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής. Συγκεκριμένα, το πόρισμα που κατέθεσε η πλειοψηφία της Εξεταστικής -δηλαδή η Ν.Δ.- στη σελίδα 347 αναφέρει:

«Η καταγραφείσα ερώτηση του μηχανοδηγού προς τον σταθμάρχη, αν “πηγαίνει καλά”, δεν αποτελούσε πλήρη ενημέρωση ούτε και σαφές αίτημα επιβεβαίωσης της πορείας του, όπως απαιτείται, με αποτέλεσμα να μην καταστεί δυνατή η επανόρθωση της τυχόν πεπλανημένης αντίληψης του σταθμάρχη ως προς την ορθή χάραξη γραμμής, την οποία είχε πραγματοποιήσει χειροκίνητα».

Στο πόρισμά της λοιπόν η Ν.Δ., προκειμένου να θεμελιώσει τον ισχυρισμό ότι αν ο μηχανοδηγός είχε ενεργήσει σωστά, το δυστύχημα πιθανόν να είχε αποτραπεί, επικαλείται μια καταγραφή που γνωρίζει πως είναι παραποιημένη. Υπό το πρίσμα αυτό, εξηγείται και η πεισματική άρνηση της κυβερνητικής πλειοψηφίας να κληθούν να καταθέσουν οι μηχανοδηγοί στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής.

Ποιος ωφελείται από την παραποίηση;

Είναι προφανές ότι η μετάδοση ενός ηχητικού που προηγουμένως είχε σκόπιμα παραποιηθεί βοήθησε την κυβέρνηση να διαμορφώσει στην κοινή γνώμη μια γενική πεποίθηση ότι το δυστύχημα οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, καθώς και στην αδιαφορία σταθμαρχών και μηχανοδηγών για την εφαρμογή των Γενικών Κανονισμών Ασφαλείας. Την ίδια ακριβώς εκδοχή (που προσπερνά πάντως το γεγονός ότι η τοποθέτηση του σταθμάρχη στη συγκεκριμένη θέση έχει γίνει με ρουσφέτι και με φωτογραφικές αλλαγές των κανονισμών) φροντίζει συστηματικά να συντηρεί ο Μητσοτάκης όταν, σε κάθε του συνέντευξη, επιχειρεί να συνδέσει το δυστύχημα με «παθογένειες του Δημοσίου», «ωχαδερφισμό των υπεύθυνων» και «συντεχνίες», με τις οποίες η κυβέρνησή του δεν αναμετρήθηκε όσο αποφασιστικά έπρεπε. Στη στρατηγική αυτή εντάσσεται και η διαρροή, από τη Ν.Δ., επιλεγμένων στοιχείων από τον ιατρικό φάκελο του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας, κατά τη διάρκεια των εργασιών της Εξεταστικής - ακριβώς πριν καταθέσουν οι εκπρόσωποι της Ρυθμιστικής Αρχής των Σιδηροδρόμων και της Helenic Train.

Οσο λοιπόν και αν παριστάνει την άσχετη, η κυβέρνηση είναι σοβαρά υπόλογη για την παραποίηση του ηχητικού υλικού και τη διοχέτευσή του σε επιλεγμένα μέσα, αφού το δικό της αφήγημα έβγαινε ωφελημένο από μια τόσο δόλια και αναίσχυντη ενέργεια. Και φυσικά είναι δύσκολο να πείσει ότι δεν εμπλέκεται σε τέτοιες μεθοδεύσεις, όταν είναι ήδη άσχημα εκτεθειμένη και για άλλες ενέργειες συγκάλυψης και χειραγώγησης, με κορυφαία την παρέμβαση στον χώρο του δυστυχήματος, για την οποία έχει υποπέσει σε κραυγαλέες αντιφάσεις, ασάφειες και αοριστίες, προκαλώντας τη νοημοσύνη της κοινής γνώμης. Ο «σεβασμός στη μνήμη των θυμάτων», για τον οποίο μίλησε ο Κ. Μητσοτάκης την επομένη της τραγωδίας, έχει πάει περίπατο και αυτό είναι που διαρκώς εντείνει την οργή του κόσμου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL