Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.4°C17.6°C
3 BF 66%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
10.9°C15.9°C
1 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
15 °C
9.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C14.7°C
2 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
13.0°C14.5°C
1 BF 75%
Σωστός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης - που λέει ο λόγος...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σωστός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης - που λέει ο λόγος...

«Απευθυνόμαστε σε πολίτες, όχι σε τηλεθεατές» είπε, προ ημερών σε συνέντευξή του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζαννακόπουλος απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τη σχέση του κόμματός του με τα ΜΜΕ. Σωστή κουβέντα. Μόνο που δεν αποδίδει την πραγματικότητα. Τουλάχιστον όχι την πλήρη πραγματικότητα...

Οι πολιτικές δυνάμεις οφείλουν να απευθύνονται πράγματι στους πολίτες. Μ’ αυτήν ακριβώς την ιδιότητά τους. Να τους αντιμετωπίζουν δηλαδή με τη δέουσα σοβαρότητα και τον δέοντα σεβασμό. Από κει και πέρα, η επιτυχία ή όχι της επικοινωνίας είναι άλλου παπά ευαγγέλιο. Εντελώς άλλου παπά ευαγγέλιο...

Η διάκριση μεταξύ πολιτών και τηλεθεατών, την οποία επεχείρησε ο Δημήτρης Τζαννακόπουλος, δεν αποδίδει την πραγματικότητα. Γιατί ο πολίτης είναι και τηλεθεατής. Και ακροατής, και αναγνώστης. Κάπως τέλος πάντων, από κάπου ενημερώνεται ο πολίτης. Πολύ περισσότερο που για τη διαμόρφωση του φρονήματος των πολιτών κεντρικό ρόλο παίζει η ενημέρωση. Μια και «σωστός πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης». Και είναι εκεί ακριβώς που αρχίζουν τα δύσκολα για τον ΣΥΡΙΖΑ. Για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το οποίο δεν μπορεί να λογαριάζει για κάποιας μορφής γνήσια ενημέρωση, παρά σε ενάμισι κανάλι, σε δυο - τρία ραδιόφωνα, σε μια - δυο εφημερίδες και σε μικρές νησίδες πολιτικής ευπρέπειας στο Διαδίκτυο. Όλα τ’ άλλα ΜΜΕ, ανάμεσά τους τα μεγαλύτερα και τα ισχυρότερα, λειτουργούν ως ορκισμένοι πολέμιοί του. Διαμορφώνοντας συστηματικά μια εικόνα ελάχιστη σχέση έχουσα με την πραγματικότητα. Και πάντα σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ. Ακόμη και τις τελευταίες εκλογές δεν τις κέρδισε βέβαια ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Τα ΜΜΕ (με εμπροσθοφυλακή τα μεγάλα ιδιωτικά κανάλια) τις κέρδισαν για λογαριασμό του. Και εκείνα είναι που και τώρα τον κρατούν όρθιο...

Το φαινόμενο δεν είναι σημερινό. Ξεκίνησε από το 2012, οπότε ο ΣΥΡΙΖΑ άρχισε να γίνεται «επικίνδυνος». Και συνεχίζεται με διαρκώς κλιμακούμενη ένταση έως σήμερα. Αποτελεί δε μοναδικό, ίσως και σε παγκόσμια κλίμακα, πολιτικό φαινόμενο το γεγονός ότι, παρ’ όλα αυτά, ο πολίτης άντεξε για χρόνια. Γύρισε την πλάτη στη μονομέρεια της ενημέρωσης και στήριξε τον ΣΥΡΙΖΑ σε τρεις αλλεπάλληλες αναμετρήσεις. Όμως αυτό δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πολύ. Και σίγουρα όχι για πάντα...

Μείζων προτεραιότητα

Δεν είναι μόνο που τα περισσότερα, τα μεγαλύτερα και τα ισχυρότερα ΜΜΕ, υπό την καθοδήγηση των αφεντικών τους, υμνολογούν νυχθημερόν τον Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του. Δεν είναι ούτε ότι έχουν συγκροτήσει συμπαγές και άκρως επιθετικό αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο. Είναι που συστηματικά διαστρεβλώνουν ειδήσεις, υποβαθμίζουν ειδήσεις, αποκρύπτουν ειδήσεις, κατασκευάζουν ειδήσεις. Αν ψάξει κανείς να βρει τι δεν έμαθε ποτέ ο πολίτης το τελευταίο διάστημα, δεν θα πιστεύει στα μάτια του. Το ίδιο κι αν ψάξει το τι έμαθε και πώς το έμαθε. Κι εδώ που τα λέμε, ο πολίτης, αυτός που λέμε «μέσος πολίτης» (προκειμένου να τον διακρίνουμε από τους «ειδικούς» ή από τους επαγγελματίες του είδους), δεν είναι υποχρεωμένος να ψάχνει καθημερινά την αλήθεια. Αν και να το ’θελε, πού να ψάξει και πώς να ψάξει. Τι να βρει, πού και πώς να το βρει. Οπότε, ναι, ο πολίτης είναι κατ’ ουσία απλός δέκτης πληροφοριών και σχολίων. Των πληροφοριών και των σχολίων που άλλοι επιλέγουν ή και «κατασκευάζουν» προς κατανάλωσή του. Με τρόπο που, εδώ σ’ εμάς τα τελευταία χρόνια, προσβάλλει την πραγματικότητα, την αλήθεια, συχνά και τη λογική...

Ας μην βαυκαλίζεται λοιπόν ο ΣΥΡΙΖΑ με την πεποίθηση πως «απευθύνεται σε πολίτες και όχι σε τηλεθεατές». Και πως αν το επιχειρήσει αυτό με συνέπεια, θα τη βρει την άκρη. Η ίδια η ζωή αποδεικνύει καθημερινά το εντελώς αντίθετο. Το κράτος του ζόφου που κυριαρχεί στον τομέα της ενημέρωσης δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με απλές προθέσεις, ακόμα και τις καλύτερες. Τι θα πρέπει ή τι μπορεί να γίνει για την αποτροπή, για την ακύρωση στην πράξη της αθλιότητας που ζούμε στην ενημέρωση; Δεν το ξέρω. Κι ούτε είναι δουλειά του δημοσιογράφου να το βρει. Ας το ψάξουν κι ας το βρουν οι έχοντες τα γένια και τα χτένια. Εκείνοι που, προπάντων, πλήττονται απ’ αυτήν. Κάτι πρέπει να γίνει πάντως, και να γίνει επειγόντως. Η άνετη δυνατότητα ενός κόμματος, πολύ περισσότερο ενός κόμματος εξουσίας, να περάσει το μήνυμά του συνιστά όρο της δημοκρατίας και για κείνο προϋπόθεση επιβίωσης. Και θα πρέπει ν’ αποτελεί μείζονα προτεραιότητα στους σχεδιασμούς του. Στο κάτω – κάτω, είναι και απ’ αυτό που κρίνεται από τους πολίτες...

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL