Live τώρα    
9°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
9 °C
8.1°C9.6°C
3 BF 73%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
4 °C
3.0°C5.5°C
1 BF 82%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
11 °C
9.8°C11.0°C
5 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.2°C14.8°C
3 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
5 °C
4.9°C5.2°C
0 BF 100%
ΙΟΒΕ / Τα ελληνικά νοικοκυριά παραμένουν τα πιο απαισιόδοξα στην Ευρώπη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΙΟΒΕ / Τα ελληνικά νοικοκυριά παραμένουν τα πιο απαισιόδοξα στην Ευρώπη

Γιορτές αγορά
(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Με επιφύλαξη αντιμετωπίζει ο ΙΟΒΕ την οριακή εξασθένιση του δείκτη οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, όπως αυτός διαμορφώθηκε για τον μήνα Νοέμβριο με τις ελπίδες για «ανάσα» βελτίωσης στην αγορά, να «ρίχνονται» στην εορταστική περίοδο.

Η κατανάλωση και οι εμπιστοσύνη των καταναλωτών παραμένει κλονισμένη καθώς η κατάσταση είναι δύσκολη με την ακρίβεια να πλήττει επιχειρήσεις και νοικοκυριά, όμως στους δείκτες αποτυπώνεται λιγότερη απαισιοδοξία.

Σύμφωνα με το ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών, η καταναλωτική εμπιστοσύνη βελτιώνεται, με την απαισιοδοξία να εξασθενεί ελαφρώς, ειδικά για την οικονομία, όμως τα ελληνικά νοικοκυριά παραμένουν τα πιο απαισιόδοξα στην Ευρώπη.

Ειδικότερα, κατά το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών «το οικονομικό κλίμα επιδεινώνεται ελαφρώς τον Νοέμβριο, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις 106,1 από τις 106,9 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. H οριακή αυτή εξασθένιση προέρχεται από τις Κατασκευές και τις Υπηρεσίες, με τη Βιομηχανία, το Λιανικό εμπόριο και τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να βελτιώνονται. Ο χώρος των Κατασκευών και ειδικά στα ιδιωτικά έργα, φαίνεται να πιέζεται από τη στενότητα εργατικού δυναμικού, ζήτημα που πλέον επισημαίνεται από όλο και ευρύτερο ποσοστό επιχειρήσεων. Στο Λιανικό εμπόριο, καθώς πλησιάζει η εορταστική περίοδος φαίνεται πως δημιουργούνται πιο αισιόδοξες προοπτικές, αν και η ακρίβεια εξακολουθεί να προβληματίζει, όπως φαίνεται και στην έρευνα των νοικοκυριών».

Δείκτης 1
Δείκτης 2

Αναλυτικότερα:

  • στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση περιορίστηκε ήπια, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα διατηρήθηκαν, ενώ οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες ενισχύθηκαν.
  • στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων διατηρήθηκαν, ενώ αντίθετα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση υποχώρησαν έντονα.
  • στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις ενισχύονται αισθητά, με το ύψος των αποθεμάτων να υποχωρεί έντονα και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων να διατηρούνται αμετάβλητες.
  • στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων διατηρούνται αμετάβλητες, ενώ παράλληλα εξασθενούν ήπια οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να κινούνται οριακά ανοδικά.
  • στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας περιορίστηκαν, ενώ αντίστοιχα διατηρήθηκαν οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, ενισχύθηκαν σημαντικά οι προβλέψεις για μείζονες αγορές ενώ διατηρήθηκε η πρόθεση για αποταμίευση

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώθηκε ήπια τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις - 47,3 μονάδες, έναντι -50,3 μονάδες τον Οκτώβριο1. Και αυτόν τον μήνα οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους, με τους καταναλωτές στην Εσθονία με επίπεδο δείκτη –33,5 και την Σλοβενία (-29,7) να ακολουθούν.

Σημειώνονται μικρές θετικές μεταβολές προσδοκιών για την μελλοντική οικονομική τους κατάσταση, καθώς αμβλύνεται η πολύ έντονη απαισιοδοξία που έχει καταγραφεί όλους τους μήνες, και παράλληλα παρατηρείται μικρή βελτίωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές, αλλά και στη γενικότερη οικονομική κατάσταση στην χώρα. Ωστόσο, ο πληθωρισμός εμμένει και εξακολουθεί να επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το ζήτημα της ακρίβειας να ανησυχεί έντονα τους πολίτες. Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης, για δέκατη φορά μέσα στο 2024 βρίσκεται η Λιθουανία (+7,2) και για τρίτη φορά η Σουηδία (+2,0), με την τιμή του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να συνεπάγεται ουσιαστικά αισιοδοξία από τους καταναλωτές της χώρας. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -12,4 μονάδες στην ΕΕ και στις -13,7 μονάδες στην Ευρωζώνη.

 Αναλυτικά:

  • Διατήρηση των αρνητικών εκτιμήσεων των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες. Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, στις -49,2 μονάδες (έναντι -49,1).

Το 66% (από 65%) των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 3% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -9,2 και -10,0 μονάδες αντίστοιχα.

  • Ελαφρώς λιγότερο απαισιόδοξες και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των Νοικοκυριών Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκαν ήπια τον Νοέμβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -44,7 (από -46,5) μονάδες τον Οκτώβριο. Το 60% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητήεπιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 6% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -3,4 και -4,5 μονάδες αντίστοιχα.
  • Διατηρείται ψηλά, παρά την μικρή υποχώρηση, η απαισιοδοξία στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας. Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο παρουσίασε μικρή εξασθένιση τον Νοέμβριο και διαμορφώθηκε στις -50,3 (από –54,3) μονάδες. Το 68% (από 69%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι 18% το οποίο αναμένει σταθερότητα.

Οι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -23,7 και -26,2 μονάδες αντίστοιχα.

Δείκτης3
Δείκτης 4

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL