Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.4°C19.3°C
4 BF 49%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
15.4°C18.3°C
2 BF 54%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
17.0°C17.1°C
4 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
19 °C
18.2°C19.7°C
4 BF 30%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.9°C17.9°C
4 BF 32%
«Ελευθέριος Βενιζέλος» / Ξεπουλιέται, αν και κερδοφόρο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

«Ελευθέριος Βενιζέλος» / Ξεπουλιέται, αν και κερδοφόρο

134490110a.jpg

Το αμείλικτο ερώτημα γιατί ξεπουλιέται ένας κερδοφόρος δημόσιος οργανισμός όπως το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» επανέρχεται μετά και τη χθεσινή ανακοίνωση-ομολογία του ίδιου του ΤΑΙΠΕΔ για την εκτόξευση των οικονομικών επιδόσεων του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας με αφορμή την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο.

Οπως έχει καταδείξει με σειρά δημοσιευμάτων η ΑΥΓΗ και έχει επίσης αναδείξει σε υψηλούς τόνους η αξιωματική αντιπολίτευση, η πώληση του 30% της συμμετοχής του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στο «Ελ. Βενιζέλος» συνιστά μείζον ξεπούλημα, καθώς πρόκειται για τους πλέον κερδοφόρους δημόσιους οργανισμούς. Και ήρθε... χθες η ίδια η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και της διαχειρίστριας εταιρείας (Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών) να επιβεβαιώσει όσους κραυγάζουν πως πρόκειται για εγκληματική απόφαση για τα δημόσια ταμεία, η οποία ψηφίστηκε την Πέμπτη στη Βουλή.

Να θυμίσουμε πως το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου που κατέχουν το 30% και το 25% των μετοχών αντίστοιχα. Η AviAlliance, ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ που ελέγχεται από το καναδικό fund PSP Investments, κατέχει σήμερα περίπου το 40% και η οικογένεια Κοπελούζου περίπου το 5%.

476, 9 εκατ. ευρώ τα λειτουργικά έσοδα

Σύμφωνα λοιπόν με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ -όπως είναι γνωστό άλλωστε-, από το 30% του ΤΑΙΠΕΔ το 10% των μετοχών θα μεταβιβαστεί στους Καναδούς, ενώ επιπλέον 1% των μετοχών του ΔΑΑ στα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου. Το υπόλοιπο 19% θα διατεθεί σε άλλους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Το πιο ενδιαφέρον ωστόσο είναι η παράθεση των οικονομικών επιδόσεων του ΔΑΑ, οι οποίες «σημείωσαν σημαντική ανάκαμψη, προσεγγίζοντας το 2022 τα προ του 2019 επίπεδα».

Ειδικότερα, το 2022 τα λειτουργικά έσοδα της εταιρείας αεροδρομίου ανήλθαν σε 476,9 εκατ. ευρώ (σ.σ.: εξαιρουμένης μάλιστα της κρατικής στήριξης 110 εκατ. ευρώ για την Covid-19), αυξημένα κατά 94,6 εκατ. ευρώ ή 24,76% σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος. Τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν το 2022 σε 328,3 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 45,8 εκατ. ευρώ ή 16,2% σε σύγκριση με το 2021.

Η καθαρή κερδοφορία, μετά και τους φόρους, ανήλθε στα 168 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για το 2022 που είναι αναρτημένες στο σάιτ της.

Η μεγαλύτερη επιβατική κίνηση εκ της συστάσεως

Ομως η κατακόρυφη αύξηση δεν σταματά εκεί. Σύμφωνα με τη χθεσινή αντίστοιχη ανακοίνωση του ΔΑΑ, το 2023 η επιβατική κίνηση σημείωσε την καλύτερη επίδοση από τότε που ξεκίνησε ο ΔΑΑ τη λειτουργία του (2001), ξεπερνώντας τα 28 εκατομμύρια επιβάτες και υπερβαίνοντας τα προ Covid-19 επίπεδα, καταγράφοντας αύξηση κατά 10,2% σε σχέση με το 2019. Την ίδια στιγμή, ο ΔΑΑ, όντας ο μεγαλύτερος αερολιμένας της Ελλάδας, αντιπροσωπεύει περίπου το 35% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας, ενώ σκοπεύει να υλοποιήσει επέκταση των εγκαταστάσεών του σε τρεις φάσεις, βάσει προσυμφωνημένου χωροταξικού σχεδίου, που έχει ως στόχο την αύξηση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών σε 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έως το 2046. Το χωροταξικό σχέδιο, μάλιστα, δεν απαιτεί νέες εκτάσεις ή νέους διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης, καθώς οι δύο ανεξάρτητοι διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης του αεροδρομίου που είναι ήδη σε λειτουργία μπορούν να εξυπηρετήσουν την κίνηση των 50 εκατομμυρίων επιβατών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL