Live τώρα    
Πόλεμος στην Ουκρανία / Με πλοία-σαπάκια κερδοσκοπούν μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο 
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πόλεμος στην Ουκρανία / Με πλοία-σαπάκια κερδοσκοπούν μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο 

ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΙΟ ΝΥΧΤΑ
EPA/VALDA KALNINA

Ένας «στόλος-φάντασμα» από δεξαμενόπλοια συνεχίζει να πραγματοποιεί μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, όπως δείχνουν τα στοιχεία από το Russian Tanker Tracker, τον λογαριασμό που δημιούργησε η βρετανική Greenpeace στο Twitter. Στον λογαριασμό αυτό αναρτώνται στοιχεία από τα δεξαμενόπλοια όπως υπάρχουν στο MarineTraffic και παρακολουθείται η πορεία τους από τα ρωσικά λιμάνια προς προορισμούς σε όλο τον κόσμο, ακόμη και στην ΕΕ.

Μεταξύ αυτών των δεξαμενόπλοιων υπάρχουν και ελληνόκτητα πλοία, όπως είναι εμφανές από τις αναρτήσεις των δεδομένων. Καθώς η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως, το μερίδιο των δεξαμενόπλοιων που εξυπηρετούν τις ρωσικές εξαγωγές και είναι ελληνικών συμφερόντων, είναι πολύ μεγάλο. Σύμφωνα μάλιστα με ανάρτηση του Ρόμπιν Μπρουκς του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών, έφτασε ως το 52% του συνόλου. Στο διάγραμμα που παραθέτει, εμφανίζεται αυτό να συμβαίνει στα μέσα Μαρτίου, πριν υπάρξει στη συνέχεια μείωση.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου είπε στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ότι «ο ενεργειακός εφοδιασμός της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου από τη Ρωσία, δεν έχει σταματήσει από καμία χώρα. Εξακολουθεί να είναι ζητούμενο η μείωση της εξάρτησης σε όλα τα πεδία, πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Στο σχεδιασμό και τη συζήτηση αυτή η χώρα μας λαμβάνει μέρος. Πρέπει να γίνει με τρόπο τέτοιο ώστε να μην διαταραχθεί η ασφάλεια στην αγορά ενέργεια για την Ευρώπη και την υπόλοιπη Υφήλιο. Η χώρα μας δεν δίστασε από την πρώτη στιγμή να πρωταγωνιστήσει στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, ώστε να μην χρηματοδοτεί με τα χρήματά της η Ευρώπη και ο υπόλοιπος κόσμος την εισβολή και τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία».

Σημειώνεται ότι από ουκρανικής πλευράς έχει τονιστεί επανειλημμένα η ανάγκη να παγώσουν οι ρωσικές εξαγωγές, καθώς καθημερινά η Ρωσία εισπράττει 600 εκατ. δολάρια για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που συνεχίζει να εξάγει.

Οι εφοπλιστές έχουν «μακρά ιστορία» στην εκμετάλλευση κρίσεων για να κερδοσκοπήσουν, με πιο παροιμιώδες παράδειγμα την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του '70. Στις ημέρες μας, διεθνώς παρακάμπτονται με διάφορους τρόπους τα εμπάργκο στην πώληση πετρελαίου από το Ιράν, την Βενεζουέλα, κτλ. Και οι πρακτικές για να γίνει κάτι τέτοιο, δεν είναι απλώς προβληματικές ηθικά ή πολιτικά, αλλά και επικίνδυνες περιβαλλοντικά. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση της εκ των κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών Μαρίας Αγγελικούση στο περιθώριο διεθνούς συνεδρίου των Financial Times, ότι υπάρχει ένας «στόλος-φάντασμα» περίπου 100-150 δεξαμενόπλοιων που δραστηριοποιείται στην παράκαμψη εμπάργκο και κυρώσεων. Πρόκειται για δεξαμενόπλοια «κακοδιατηρημένα, εκτός νηογνώμονα, ανασφάλιστα», όπως περιέγραψε. Και αυτό ακριβώς καθιστά τα συγκεκριμένα πλοία και την πρακτική αυτή «μια περιβαλλοντική καταστροφή που περιμένει να συμβεί, για να είμαι ειλικρινής», όπως είπε χαρακτηριστικά. Η ίδια εκτίμησε πάντως ότι ο αντίστοιχος «στόλος-φάντασμα» που θα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, θα έχει διαφορετικό προφίλ. 

Σημειώνεται ότι υπάρχει σημαντικός αριθμός μεγάλων ελληνικών ναυτιλιακών που έχουν διακόψει τις μεταφορές ρωσικών προϊόντων μετά την ρωσική εισβολή. Ωστόσο, όπως είναι σαφές από τα δεδομένα που εντοπίζονται, υπάρχει και σημαντικός αριθμός εφοπλιστών που «τζογάρει» στην κρίση, επιδιώκοντας μεγάλα κέρδη...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0