Live τώρα    
Πρώτος απολογισμός του υπουργείου Εργασίας: / Επαναφορά δικαιωμάτων, πολιτική με "ανοιχτές πόρτες"
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πρώτος απολογισμός του υπουργείου Εργασίας: / Επαναφορά δικαιωμάτων, πολιτική με "ανοιχτές πόρτες"

Η αποκατάσταση των εργασιακών δικαιωμάτων, η διαδικασία επαναφοράς των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και του κατώτατου μισθού που βρίσκεται σε εξέλιξη, η επιλογή των "ανοιχτών θυρών" προς όλους τους εργαζόμενους για την επίλυση των προβλημάτων συνθέτουν τον πρώτο απολογισμό του υπουργείου Εργασίας, 130 ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας αριστερής κυβέρνησης.

Η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εγκαινίασε μια νέα προσέγγιση σε σχέση με το παρελθόν απέναντι στους εργαζόμενους, επιτρέποντας την «ανοιχτή» συζήτηση πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε 130 ημέρες διακυβέρνησης ο υπουργός Εργασίας Π. Σκουρλέτης και οι άμεσοι συνεργάτες του συναντήθηκαν με περισσότερα από 100 σωματεία, αλλά και ανώτερες συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Ταυτόχρονα το νομοθετικό έργο του υπουργείου Εργασίας έχει πολιτική και συμβολική σημασία, όπως φάνηκε και με τη χρήση πρόσφατης διάταξης νόμου, σύμφωνα με την οποία προσέλαβε απευθείας το προσωπικό καθαριότητας που απασχολείται στην έδρα του, προσωπικό που μέχρι πρότινος απασχολούνταν μέσω εταιρείας. Πέρα από τη βελτίωση των όρων εργασίας για τους εργαζόμενους, το κόστος καθαριότητας μειώθηκε κατά 17.085,37 ευρώ για τους επόμενους επτά μήνες.

Μέσα σε τέσσερις μήνες το υπουργείο Εργασίας προχώρησε σε:

* Προστασία θεσμικών όρων Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η νομοθετική ρύθμιση για την παράταση κατά τρεις μήνες (συνολικά έξι μήνες), μέχρι τέλους Ιουνίου 2015, της κανονιστικής ισχύος της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο παρατείνεται η ισχύς των όρων της, καθώς η σύμβαση έχει λήξει από το τέλος Δεκεμβρίου 2014. Η παρέμβαση κρίθηκε αναγκαία, προκειμένου να προστατευτούν θεσμικές δεσμεύσεις των κοινωνικών συνομιλητών, μέχρι να διαμορφωθούν οι συνθήκες ώστε να συνάψουν τη νέα Εθνική Σύμβαση.

* Επανέναρξη Κοινωνικού Διαλόγου

Πραγματοποιήθηκε τριμερής συνάντηση με ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ στη βάση των 20 θέσεων του υπουργείου για τις συλλογικές συμβάσεις και τον κατώτατο μισθό. Η συγκεκριμένη διαδικασία χαιρετήθηκε από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO) ως επανέναρξη του Κοινωνικού Διαλόγου στην Ελλάδα. Η πολιτική αξία αυτής της διαδικασίας συνδέεται άρρηκτα και με την ιδιαίτερη βαρύτητα που αποδίδεται στον Κοινωνικό Διάλογο στην υπόλοιπη Ευρώπη.

* Σχέδιο νόμου για συλλογικές διαπραγματεύσεις - κατώτατο μισθό

Τον Απρίλιο του 2015 το υπουργείο Εργασίας απέστειλε στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ), προκειμένου αυτή να συζητήσει και να γνωμοδοτήσει σχετικά, Σχέδιο Νόμου για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και τον κατώτατο μισθό. Στα άρθρα του περιγράφεται ο τρόπος και τα στάδια επαναφοράς του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ.

Επίσης ορίζεται η δυνατότητα των εργαζομένων να διαπραγματεύονται και πάλι ελεύθερα για τους όρους αμοιβής, ενώ εισάγονται βελτιώσεις και συμπληρώσεις στη διαδικασία και στη λειτουργία του ΟΜΕΔ. Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην οικονομική ενίσχυση των πιο χαμηλά αμειβόμενων εργαζομένων, αλλά και ότι θα ωφελήσει την εσωτερική κατανάλωση, ενώ ακυρώνει αδικίες ετών και ενισχύει τον κοινωνικό διάλογο.

Επίσης στη διαδικασία διαμόρφωσης των νομοθετικών προτάσεων της κυβέρνησης για τον κατώτατο μισθό και τις συμβάσεις εργασίας, εντάσσεται και η διαρκής επικοινωνία με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας. Υπήρξε -και θα συνεχιστεί με μεγαλύτερη ένταση και εύρος θεμάτων-, ανταλλαγή απόψεων, μεταφορά εμπειρίας, αλλά και γνώσης για τις βέλτιστες πρακτικές που ισχύουν στην Ευρώπη. Ο επικεφαλής του Γκάι Ράιντερ επικρότησε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, όπως διατυπώθηκαν στο Σχέδιο Νόμου, ως μια συμβολή για την επιστροφή στην κανονικότητα

* Αναδιάρθρωση Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας

Το υπουργείο προωθεί την αναδιάρθρωση του ΣΕΠΕ με στόχο τον δραστικό περιορισμό της αδήλωτης εργασίας που συνιστά εκμετάλλευση των εργαζομένων, στερεί από τα ταμεία των ασφαλιστικών φορέων και του κράτους εκατομμύρια ευρώ και αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό. Μετά από διαδοχικές διμερείς συναντήσεις με ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ αποφασίστηκε η σύσταση μόνιμης ομάδας διαλόγου για τα θέματα της τήρησης της εργατικής νομοθεσίας, η οποία θα πλαισιωθεί από εμπειρογνώμονες των οργανώσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0