Την παλιά καλή συνταγή της φυσικής βίας και τρομοκρατίας επιστράτευσε η κυβέρνηση προς τους αυτοκινητιστές των ταξί, οι οποίοι εδώ και αρκετό διάστημα βρίσκονται σε αγωνιστική εγρήγορση για να υπερασπιστούν τα κεκτημένα και τα αιτήματα του κλάδου τους. Μετά και την επίθεση των ΜΑΤ στους απεργούς ταξιτζήδες έξω από το υπουργείο Μεταφορών στην πρόσφατη 48ωρη απεργία, γίνεται φανερό ότι η κυβέρνηση -με προεξάρχοντα τον νέο αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κώστα Κυρανάκη- αναμένεται να μεταχειριστεί όλα τα αναγκαία μέσα για να επιτύχει κάτι που δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα: να υφαρπάξει το μεταφορικό έργο των ταξί και να το μεταφέρει στις πολυεθνικές εταιρείες διαμεσολάβησης τύπου Uber.
Για να το πετύχει αυτό όμως, πέρα από το κυρίως εμπόδιο, που είναι οι ίδιοι οι αυτοκινητιστές που υπερασπίζονται τη δουλειά τους, θα πρέπει να ξηλώσει και τον Νόμο 4530/2018 (νόμος Σπίρτζη), ο οποίος ρύθμισε για πρώτη φορά το τοπίο των διαμεσολαβητικών εταιρειών στην Ελλάδα και διασφάλισε ότι αστική μεταφορά κάνουν μόνο τα ταξί. Η άρση του τελευταίου συνιστά εξάλλου διακαή πόθο του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κ. Κυρανάκη, ο οποίος ως αναπληρωτής εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ. το 2017, κάνοντας πάλι τον πλασιέ της Uber, προωθούσε τότε την εταιρεία ως λύση... για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων, προχωρώντας μάλιστα στην ακόλουθη μνημειώδη δήλωση: «Τι μπορούν να κάνουν νέα παιδιά που είναι άνεργα για να δουλέψουν και να βγάλουν λίγα χρήματα παραπάνω; Να πάρουν το ΙΧ τους και να το κάνουν Uber».
«Από τότε προσπαθούν να χαλάσουν τον νόμο»
«Ήδη από τότε στόχος του κύριου Κυρανάκη και άλλων της Ν.Δ. ήταν πώς θα χαλάσουν αυτόν τον νόμο» σχολιάζει στην ΑΥΓΗ της Κυριακής ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) Θύμιος Λυμπερόπουλος. Έναν νόμο, προσθέτει, «που διασφαλίζει ότι αστική μεταφορά κάνουν μόνο τα ταξί και όχι οι πολυεθνικές».
Μάλιστα, όπως καταγγέλλει, η Ν.Δ. επιτρέπει στην πράξη την καταστρατήγηση σημαντικών διατάξεων του νόμου, όπως για παράδειγμα «την υποχρέωση να κάνουν τα βανάκια και τα ιδιωτικά ΙΧ των τουριστικών επιχειρήσεων μόνο μία μεταφορά ανά τρεις ώρες προκείμενου να μην υποκλέπτεται το μεταφορικό έργο των ταξί. Το οποίο και δεν τηρείται φυσικά, ενώ δεν δηλώνουν καν τις μετακινήσεις στην ψηφιακή πλατφόρμα του υπουργείου Μεταφορών, η οποία έτσι λειτουργεί στο ελάχιστο» σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ.
Τα μαύρα βανάκια και το κόλπο με τα νομικά πρόσωπα
Ομως, οι εταιρείες ενοικίασης ΙΧ με οδηγό έχουν βρει κι ένα νέο κόλπο για να υποκλέπτουν το μεταφορικό έργο των ταξί. Όπως περιγράφει στην ΑΥΓΗ της Κυριακής ο αντιπρόεδρος του μαχητικού Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής (ΣΟΤΑ) Πέτρος Διπλάρης, «τα περίφημα μαύρα βανάκια που βλέπετε στον δρόμο κάνουν πολλαπλές διαδρομές και όχι μόνο μία ανά τρίωρο, όπως ορίζει ο νόμος, επικαλούμενα τη μεταφορά όχι για λογαριασμό φυσικών προσώπων, αλλά νομικών! Δηλαδή, ενώ ο νόμος λέει ότι πρέπει να δηλώνονται τα φυσικά πρόσωπα που μεταφέρονται, ο προορισμός και η διάρκεια της μετακίνησης, δηλώνεται απλώς η μετακίνηση για λογαριασμό ενός νομικού προσώπου, π.χ. της Coca-Cola, η οποία μετά μπορεί να μεταφέρει όσους υπαλλήλους θέλει και όπου θέλει με τη μίνιμουμ χρέωση των 82 ευρώ σε τρεις ώρες, όπως ορίζεται».
Δεν είναι πάλι όμως αυτή η μόνη απόδειξη για τις αβάντες που δίνει η Ν.Δ. στις εταιρείες νομιμοποιώντας τον αθέμιτο ανταγωνισμό. «Αμέσως μετά την ανάληψη της ηγεσίας από τον Κυρανάκη», προσθέτει ο Π. Διπλάρης, «η πολυεθνική εταιρεία Uber απέκτησε με την άδεια του Διεθνούς Αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος” τη δική της πιάτσα ταξί, ξεχωριστή από την ειδική πιάτσα που έχει οριστεί για όλα τα ταξί»…
«Ο κλάδος των επαγγελματιών οδηγών ταξί βρίσκεται αντιμέτωπος με τη διπλή εμμονή της κυβέρνησης, που θέλει από τη μία να εξαφανίσει τον μικρό και μεσαίο επαγγελματία και από την άλλη να επιτρέψει την πλήρη και άνευ όρων επέκταση των πλατφορμών τύπου Uber στην Ελλάδα» δήλωσε χαρακτηριστικά για το θέμα των ταξί ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., ο οποίος έδωσε το «παρών» στις απεργιακές κινητοποιήσεις των αυτοκινητιστών.
Μόνο κομματικούς συνδικαλιστές βλέπει ο Κυρανάκης
Και τα δύο σωματεία των αυτοκινητιστών ΣΑΤΑ και ΣΟΤΑ λόγω της μαχητικής τους στάσης φαίνεται πως δεν είναι αρεστά στην κυβέρνηση, η οποία τους αποκλείει από τον όποιο διάλογο για τα προβλήματα και τις διεκδικήσεις του κλάδου. Αυτό φάνηκε και την περασμένη Πέμπτη έξω από το υπουργείο Μεταφορών, με την ηγεσία του τελευταίου να βάζει βέτο για την παρουσία του Θ. Λυμπερόπουλου εκ μέρους του ΣΑΤΑ σε συνάντηση που διεκδικούσαν οι διαδηλωτές απεργοί.
Την ίδια στάση επιφύλαξε ο Κ. Κυρανάκης και για τους συνδικαλιστές του ΣΟΤΑ, καθώς, όπως εξιστορεί ο Π. Διπλάρης, «εγώ ο ίδιος προσέγγισα τον υπεύθυνο ασφαλείας ζητώντας του να μεταφέρει το αίτημα συνάντησης με τα σωματεία μας. Όταν γύρισε έπειτα από 15 λεπτά, μας είπε ένα ξερό όχι, ότι ο υπουργός δεν θα δεχτεί το σωματείο μας, χωρίς καμία εξήγηση». Η εξήγηση, φυσικά, υπάρχει. «Ο κύριος Κυρανάκης, βλέπει μόνο τους κομματικούς συνδικαλιστές της Ν.Δ. και την αντιπολίτευση στον ΣΑΤΑ, αποκλείοντας όσους από εμάς μαχόμαστε πραγματικά υπέρ του κλάδου» υπογραμμίζει ο Θ. Λυμπερόπουλος
Εσωτερικά καρφιά με αφορμή τις λεωφορειολωρίδες
Πάντως η εν γένει στάση και συμπεριφορά του Κ. Κυρανάκη -και όχι μόνο στο θέμα των ταξί- φαίνεται πως έχει θορυβήσει αρκετούς βουλευτές και εντός της Ν.Δ. Τελευταίος ήταν φυσικά ο τέως υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, ο οποίος σε δημόσια γραπτή δήλωσή του εξέφρασε την απογοήτευσή του για τους νέους βουλευτές που «μόλις τους εμπιστευτούν μια θέση εξουσίας, φέρονται αλαζονικά και γίνονται κριτές των πάντων». Είχαν προηγηθεί οι υπόνοιες Κυρανάκη για «ψηφοθηρική συμπεριφορά» του τέως υφυπουργού Μεταφορών λόγω της αποδοχής του αιτήματος των οδηγών και ιδιοκτητών ταξί να μπαίνουν στις λεωφορειολωρίδες.