Ούτε σεντ δεν έμεινε από την κρατική ενίσχυση των 280 εκατ. ευρώ στα ταμεία των ΕΛ.ΤΑ., πολιτικός προϊστάμενος των οποίων επί τέσσερα χρόνια ήταν το ψηφιακό brand name της Ν.Δ., Κυριάκος Πιερρακάκης. Αποτέλεσμα είναι ο οργανισμός να βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, με τη διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. να παραδέχεται ανοιχτά ότι τα παραπάνω χρήματα που δαπανήθηκαν δεν έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα και πλέον μπαίνει μπροστά νέο έκτακτο επιχειρησιακό σχέδιο... διάσωσης.
Οπερ σημαίνει, για αρχή, κλείσιμο στις 10 Ιουλίου 25 καταστημάτων σε όλη τη χώρα και έπεται συνέχεια αναδιοργάνωσης για τη μείωση του λειτουργικού κόστους μέσω αναμόρφωσης και υποκατάστασης μέρους του δικτύου της εταιρείας και συγχωνεύσεων υπηρεσιακών λειτουργιών σε τέσσερις άξονες: Δίκτυο καταστημάτων, Δίκτυο διανομής, Διαβιβάσεις, Διαλογή.
Οπως ενημέρωσε η ΠΟΣΤ μετά την πολύωρη συνάντηση που είχαν χθες οι εργαζόμενοι με τη διοίκηση που τους παρουσίασε το σχέδιο, η παρέμβαση ξεκινά άμεσα με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους επόμενους 18 μήνες, ενώ θα πραγματοποιηθεί και σημαντική μείωση της εξάρτησης των ΕΛ.ΤΑ. από άλλες εταιρείες παροχής υπηρεσιών υποστήριξης.
Σύμφωνα με τα ενημερωτικά σημεία της συνάντησης όπως τα κατέγραψε η ΠΟΣΤ, η χρηματοδότηση που δόθηκε το 2020 δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, εξαιτίας του κακού σχεδιασμού και υλοποίησης του προγράμματος εθελουσίας εξόδου καθώς και της ανυπαρξίας απαραίτητων παράλληλων ενεργειών επιχειρησιακής προσαρμογής της εταιρείας. Επιπρόσθετα, οι όποιες επενδύσεις έγιναν στο πρόσφατο παρελθόν κρίνονται για τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά τους αφού δεν έχουν αποδώσει, ενώ το κεφάλαιο της χρηματοδότησης έχει πλέον εξαντληθεί. Η εταιρεία εμφανίζει σημαντικό οικονομικό έλλειμμα λειτουργίας, το οποίο είναι ζήτημα επιβίωσης να αντιμετωπιστεί άμεσα, με επάλληλη συνέπεια να εξανεμίζεται η πιθανότητα κάλυψης των μισθολογικών διεκδικήσεων των εργαζομένων πέραν της αύξησης κατά 3% του μισθολογικού κλιμακίου.
Από τον Πάτση... στο κανόνι
Εκ των πραγμάτων λοιπόν κρίνεται ως πλήρως αποτυχημένη η προηγούμενη προσπάθεια αναδιοργάνωσης του ομίλου, ο οποίος ενισχύθηκε με το ποσό των 280 εκατ. ευρώ την περασμένη τριετία προκειμένου θεωρητικά να περάσει στη «νέα εποχή». Την εποχή που περιλάμβανε το περίφημο σκάνδαλο Πάτση, με τον πακτωλό χρημάτων κοντά στο 1 εκατ. ευρώ που έλαβε ο πρώην βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας με απευθείας αναθέσεις από τα ΕΛ.ΤΑ. για την παροχή νομικών συμβουλων. Όπως και το περίφημο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου σχεδόν 2.000 εργαζομένων που αποψίλωσε τον οργανισμό, παράλληλα με την εγκατάλειψη του εκσυγχρονισμού των υποδομών, όπως έδειξε και το χακάρισμα άνευ προηγουμένου που δέχτηκαν τα ΕΛ.ΤΑ. τον Μάρτιο του 2022.
Η ενίσχυση με δημόσιο χρήμα προς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία να θυμίσουμε ότι ήρθε μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ από το Υπερταμείο στο οποίο ανήκουν οργανικά τα ΕΛ.ΤΑ., ενώ έλαβε και άλλα 180 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία για τα έτη 2013-2021.
Ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΤΑ. Γρ. Σκλήκας φρόντισε χθες να στείλει επιστολή στους εργαζόμενους επιχειρώντας να τους καθησυχάσει για τις νέες αλλαγές. Ωστόσο, δεν απάντησε στη βασική ανησυχία για την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων ταχυδρομείων, με διοικήσεις του οργανισμού στο παρελθόν να μην αποκλείουν την είσοδο «στρατηγικού επενδυτή» στα ΕΛ.ΤΑ., αλλά και τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης για νέες ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων υπηρεσιών.