Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
17.2°C21.9°C
1 BF 77%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.9°C20.1°C
1 BF 81%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.0°C21.5°C
2 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
18.8°C21.6°C
1 BF 77%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
15.9°C18.0°C
0 BF 94%
Ναυάγιο στην Πύλο / Πλευρικά κύματα και απόνερα μπορούν να εξηγήσουν την ανατροπή και βύθιση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ναυάγιο στην Πύλο / Πλευρικά κύματα και απόνερα μπορούν να εξηγήσουν την ανατροπή και βύθιση

Την μεγάλη τεχνογνωσία του σε θέματα ευστάθειας σκαφών κατέθεσε μιλώντας στο ΣΚΑΪ ο καθηγητής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Γρηγόρης Γρηγορόπουλος.

Ο κ. Γρηγορόπουλος, που διδάσκει μεταξύ άλλων συγκεκριμένα Υδροστατική και Ευστάθεια Πλοίου, παρέθεσε τις εκτιμήσεις του για την ανατροπή και βύθιση του μοιραίου αλιευτικού.

Περιέγραψε ένα σχετικά μεγάλο ψαράδικο μήκους περίπου 30 μέτρων, για το οποίο το σύνηθες φορτίο είναι τα 10 άτομα του πληρώματος και τα αλιεύματα που αποθηκεύονται μέσα στο σκάφος, στους κλειστούς, χαμηλότερους χώρους, όπου υπάρχουν ψυγεία.

Από την αρχική φωτογραφία, κατά τον ίδιο, στο αλιευτικό επέβαιναν περίπου 500 άτομα συνολικά. Πάνω στο κατάστρωμα φαίνονται περίπου 150 άτομα. Κάτω, στους στεγασμένους χώρους, το κύριο κατάστρωμα από το οποίο είναι ορατή μόνο η πρύμνη, βρίσκονταν άλλοι τόσοι. Μέσα, στα υπογράγματα και το κύτος, είναι τουλάχιστον άλλοι τόσοι. Λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός πρόκειται για γυναικόπαιδα, ο αριθμός τους είναι αυξημένος. Ακόμη και τα 700 άτομα δεν είναι απίθανος αριθμός. 

Αυτό το σκάφος είχε φορτωθεί με 500-700 άτομα, τα περισσότερα και βαρύτερα ήταν πάνω στο κατάστρωμα και την υπερκατασκευή. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό περίπου 80 κιλών ανά άνδρα μαζί με τις όποιες αποσκευές, επάνω υπήρχε φορτίο περίπου 30 τόνων. 

Ωστόσο, ο κ. Γρηγορόπουλος σημείωσε ότι με βάση την φωτογραφία που έχει δημοσιευτεί, δυνατότητα μετατόπισης δεν υπάρχει. Αυτό προκύπτει από το ό,τι αφενός ο ένας είναι πάνω στον άλλο, αφετέρου επειδή δεν χρησιμοποιούνται σωσίβια που θα έπιαναν χώρο. Καταλαβαίνει δηλαδή κανείς τι θα γινόταν κάτω, στα υποφράγματα και το κύτος του σκάφους.

Με αυτή τη φόρτωση, ακόμη και αν ήταν καινούργιο, το σκάφος είχε οριακή ευστάθεια. Ακούστηκε ότι υπήρξε κλυδωνισμός αριστερά-δεξιά και ανετράπη. Αυτό μπορεί να προέλθει μόνο από απόνερα άλλων παραπλεόντων πλοίων. Δεν χρειάζεται να είναι πολύ μεγάλα, όταν ένα σκάφος είναι «οριακό».

Προσέθεσε επίσης τον κρίσιμο παράγοντα της απώλειας ισχύος της μηχανής του αλιευτικού. Ήταν ακυβέρνητο και ο καπετάνιος του δεν είχε δυνατότητα να το κατευθύνει κόντρα στα κύματα. Επομένως, αν δεχθεί αυτό το σκάφος πλευρικό κυματισμό, ενώ είναι σε οριακή ευστάθεια, ακόμη και μικρούς πλευρικούς κυματισμούς (στην περιοχή υπάρχει και σουέλ) ... ένα περαστικό πλοίο μπορεί να προκαλέσει αυτή την συμφορά. Μόνο έτσι εξηγείται ... Με τον πρώτο κλυδωνισμό ανετράπη.

Τι χαρακτηριστικό έχει η ανατροπή; Γίνεται μέσα σε δευτερόλεπτα, όχι λεπτά. Οποιοσδήποτε ήταν σε στεγασμένο χώρο, είναι χαμένος. Αν υπήρχε κάμερα που κατέγραφε την στιγμή της ανατροπής, θα έπρεπε να δει ότι άτομα που βρίσκονται στην αντίθετη μεριά το ίδιο το κατάστρωμα τους πετάει στη θάλασσα. Αντίθετα, όσους είναι από την πλευρά της ανατροπής, τους παίρνει κάτω. Αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν καμία δυνατότητα αντίδρασης, ακόμη κι αν είναι στο ελεύθερο κατάστρωμα.

Μέσα, δεν είχε πια καμία σημασία αν οι πόρτες μέσα ήταν κλειδωμένες ή ξεκλείδωτες. Όσοι ήταν σε στεγασμένο χώρο, σε τρία δευτερόλεπτα ο ουρανός έγινε πάτωμα, δεν μπορούσαν να αντιδράσουν. Το σκάφος άρχισε να κατεβαίνει προς τα κάτω. Μετά τα 4-5 μέτρα βάθος έχασαν τις αισθήσεις τους. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL