Live τώρα    
14°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
10.3°C16.2°C
2 BF 64%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
8.1°C13.2°C
2 BF 63%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
10.0°C13.8°C
1 BF 74%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.3°C14.8°C
2 BF 84%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
9 °C
8.9°C11.2°C
0 BF 87%
ΕΡΤ / Τι συμβαίνει με τα Μουσικά Σύνολα;
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΡΤ / Τι συμβαίνει με τα Μουσικά Σύνολα;

132553270.jpg

Την ώρα που η ΕΡΤ απασχολεί περί τα 400 άτομα επιπλέον, σύμφωνα με υπολογισμούς, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ένας ολόκληρος στρατός δηλαδή, τα αίματα έχουν ανάψει για 10 συμβασιούχους μουσικούς στα Μουσικά Σύνολα. Για ποιο λόγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΤ Κων. Ζούλας αρνείται να ανανεώσει τις συμβάσεις 10 συμβασιούχων μουσικών; Ή, ακόμα καλύτερα, να κάνει διαγωνισμό για να στελεχώσει τις Ορχήστρες της ΕΡΤ με το αναγκαίο (καλλιτεχνικό) προσωπικό, δεδομένου ότι υπάρχουν 117 κενές θέσεις, σύμφωνα με το οργανόγραμμα; Όταν ο ίδιος έχει βάλει υπογραφή για έναν σωρό επικουρικούς εργαζόμενους;

«Από τον κόσμο που έχει μαζευτεί στο Ραδιομέγαρο, δεν βρίσκουμε να παρκάρουμε» λένε οι παλιοί εργαζόμενοι της ΕΡΤ, ενώ φαίνεται πραγματικός παραλογισμός η επιμονή του κ. Ζούλα να αρνείται, όταν είναι γνωστό πόσο μεγάλο ενδιαφέρον δείχνει για την αρνητική δημοσιότητα: έχει προηγηθεί ήδη μεγάλος θόρυβος στα ΜΜΕ και τα social media, σθεναρή στήριξη από τις άλλες Ορχήστρες, επικοινωνιακές δράσεις από την πλευρά των μουσικών, όπως π.χ. στο Μέγαρο Μουσικής την τελευταία εβδομάδα, και δύο ερωτήσεις στη Βουλή, μία από το ΚΚΕ και άλλη μία από τον ΣΥΡΙΖΑ. Αξίζει τον κόπο η φασαρία, με τίμημα το προσεκτικά φιλοτεχνημένο προφίλ του προέδρου; Η απάντηση δεν είναι εύκολη.

* Τα τελευταία χρόνια η ΕΡΤ πορεύεται με την αντίληψη «τα δίνουμε όλα για την τηλεόραση». Τα υπόλοιπα, δηλαδή τα ραδιόφωνα, τα Μουσικά Σύνολα, το Αρχείο, οι περιφερειακοί σταθμοί, ας τα βγάλουν πέρα όπως μπορούν. Αυτό είναι το μοτίβο. Μάλιστα, στη δεύτερη κατηγορία περιλαμβανόταν μέχρι πρότινος και η ΕΡΤ3, όμως μετά από συστηματικές παρεμβάσεις, διαμαρτυρίες και καταγγελίες, κατάφερε να χρηματοδοτηθεί και να παρουσιάσει ένα στοιχειώδες πρόγραμμα.

Η διεθνής πρακτική

Τα Μουσικά Σύνολα αποτελούνται από τρεις ξεχωριστές δομές: την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τη Χορωδία της ΕΡΤ και την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ. Ιδρύθηκαν πριν τον πόλεμο, το 1938, μαζί με τη Ραδιοφωνία, πριν καν την ανακάλυψη της τηλεόρασης. Όλες οι δημόσιες ραδιοτηλεοράσεις στην Ευρώπη, ακόμα και οι φτωχότερες χώρες, όπως η Αλβανία και η Ρουμανία, διατηρούν Συμφωνικές Ορχήστρες Ραδιοφωνίας όπως οι Ορχήστρες του BBC, της RAI, η Orchestre National de France του Radio France είναι ίσως η καλύτερη από τις πολλές Εθνικές Ορχήστρες της Γαλλίας. Παρότι η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου κατατάσσεται ανάμεσα στα κορυφαία μεικτά Μουσικά Σύνολα παγκοσμίως, η Συμφωνική Ορχήστρα του Ραδιοφώνου της Βαυαρίας στο Μόναχο είναι παγκοσμίου φήμης και συγκεντρώνει τον σεβασμό όλων.

Συνεπώς τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ που περιλαμβάνουν τη Συμφωνική Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής (ΟΣΜ) δεν είναι ούτε πολυτέλεια ούτε ιδιοτροπία, είναι διεθνής πρακτική των δημοσίων τηλεοράσεων-ραδιοφωνιών που τις διαφοροποιεί, εκτός των άλλων, από τις ιδιωτικές. Στην Ελλάδα απαξιώνονται έπειτα από 85 χρόνια λειτουργίας: Αν και στο οργανόγραμμα τα τρία Μουσικά Σύνολα προβλέπονται με προσωπικό, μουσικούς και χορωδούς 220 ατόμων (106 για τη Συμφωνική Ορχήστρα, 55 για τη Χορωδία και 60 για την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής), σήμερα είναι καλυμμένες μόλις 90 συν 25 συμβασιούχοι, σύνολο 115, ούτε πλησιάζουν τις προβλεπόμενες ανάγκες. Η διοίκηση της ΕΡΤ σήμερα θέλει να μοιράσει τις 25 θέσεις συμβασιούχων που πλήρωναν τη Συμφωνική Ορχήστρα στη χορωδία (7) και στην ΟΣΜ (6).

* Εν τω μεταξύ, η έγνοια της διοίκησης να ενισχύσει με κάθε τρόπο την τηλεόραση με πρόγραμμα από εξωτερικές παραγωγές σε συνδυασμό με τις αθρόες προσλήψεις έχει αφήσει την ΕΡΤ χωρίς λεφτά. Έτσι, κόβει κόστη από εσωτερικές λειτουργίες προκειμένου να χρηματοδοτεί τις εξωτερικές παραγωγές. Ήδη, μαζί με τις περικοπές στα Μουσικά Σύνολα, κόβονται τα εκτός έδρας στους εργαζόμενους και απομειώνονται οι παραγωγές στα αθλητικά, αφού ο προϋπολογισμός του 2022 έχει ήδη φαγωθεί.

Τα αιτήματα των εργαζομένων...

«Με αποφάσεις στο πόδι, από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν τι σημαίνει Συμφωνική Ορχήστρα, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε» λέει στην ΑΥΓΗ ο πρόεδρος του Σωματείου Μουσικών της ΕΡΤ Τάσος Γρατσίας και εξηγεί: «Οι Ορχήστρες έχουν συγκεκριμένη δομή για να ανταποκρίνονται στην αποστολή τους και στα έργα που καλούνται να ερμηνεύσουν. Ο αριθμός των μουσικών για την εύρυθμη λειτουργία τους είναι συγκεκριμένος, δεν τον αποφασίζω ούτε εγώ ούτε ο πρόεδρος της ΕΡΤ. Η πλήρωση των κενών θέσεων είναι αναγκαιότητα».

Οι εργαζόμενοι ζητούν: την ανανέωση των συμβάσεων για τους 25 συναδέλφους τους και την προκήρυξη πανελλαδικού διαγωνισμού ώστε να στελεχωθούν οι θέσεις αυτές με μόνιμο προσωπικό. Ζητούν επίσης την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων. Ζητούν περισσότερη δουλειά: να αυξηθούν οι συναυλίες από δύο τον μήνα σε τέσσερεις. Ο αριθμός τους εξαρτάται από τα χρήματα που έχουν δεσμευτεί γι’ αυτόν τον σκοπό στον προϋπολογισμό της ΕΡΤ. Η διοίκηση κρατάει χαμηλά τον αριθμό των συναυλιών, ώστε να δαπανά τα κονδύλια σε διάφορες εξωτερικές αναθέσεις.

...και το ψαλίδι της ΕΡΤ

Εν τω μεταξύ, τη συμπαράσταση των συναδέλφων τους από άλλες Ορχήστρες αναγκάστηκε να λογοκρίνει η διεύθυνση Ενημέρωσης της ΕΡΤ. Παρότι συνεργεία της κρατικής τηλεόρασης ήταν παρόντα στη διαμαρτυρία την περασμένη Τετάρτη στο Μέγαρο Μουσικής και πήραν δηλώσεις από πλήθος αλληλέγγυων, δεν μετέδωσαν τελικά το ρεπορτάζ, όπως λέγεται, με εντολή του διευθυντή ειδήσεων Γιάννη Τρουπή. Δηλώσεις π.χ. του μαέστρου Λουκά Καρυτινού, του αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη, του προέδρου της ΠΟΘΑ Κ. Κεχαγιόγλου, του προέδρου του Σωματείου Εργαζομένων στο Μέγαρο Μουσικής, εργαζομένων στη Λυρική Σκηνή, ακόμα και το βιντεοσκοπημένο μήνυμα του Λεωνίδα Καβάκου υπέρ των μουσικών, ρεπορτάζ ολόκληρο δεν έπαιξε ποτέ στην ΕΡΤ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL