Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
17.5°C20.8°C
4 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
15.9°C20.0°C
3 BF 46%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
17 °C
16.6°C19.3°C
2 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.4°C
3 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.9°C17.4°C
5 BF 72%
Ενέργεια / Φουντώνει το κύμα οργής των νοικοκυριών για το ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ενέργεια / Φουντώνει το κύμα οργής των νοικοκυριών για το ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα

Λογαριασμός της ΔΕΗ
(EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ)

Χιλιάδες καταγγελίες πολιτών το τελευταίο δίμηνο, συλλογικές αγωγές κατά της ρήτρας και των καταχρηστικών και παράνομων πρακτικών των προμηθευτών, ασφαλιστικά μέτρα για να μην κόβεται το ρεύμα.

Τα όριά τους έχουν ξεπεράσει προ πολλού τα νοικοκυριά, που έχουν ριχτεί, από κυβέρνηση και Αρχές, βορά στις ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις του ρεύματος και στην ασυδοσία όλων των προμηθευτών, καταγγέλοντας την ακραία ακρίβεια και αθέμιτες πρακτικές που ελέγχονται για τη νομιμότητά τους.

Οι ενώσεις καταναλωτών δέχονται πλέον βροχή καταγγελιών καθημερινά από οργισμένους πολίτες, που συχνά βρίσκονται και σε σύγχυση από παραπλανητικές πρακτικές των παρόχων, ιδίως σε σχέση με το χάος της ρήτρας.

Τα αδιέξοδα πλέον είναι ορατά, καθώς στους παλαιότερους υψηλούς λογαριασμούς σήμερα έρχονται να προστεθούν οι νέες τεράστιες χρεώσεις, που ξεπερνούν ακόμη και μηνιαίους μισθούς, τρέχοντες λογαριασμοί είναι αδύνατον να αποπληρωθούν και προηγούμενοι διακανονισμοί να εξυπηρετηθούν, οι αποκοπές ηλεκτροδότησης έχουν ξεκινήσει και έπεται συνέχεια, με τον ακριβότερο, μέχρι στιγμής, Απρίλιο να μην έχει ακόμα τελειώσει.

Πάνω από 3.000 καταγγελίες τον μήνα

"Το τελευταίο εξάμηνο, η ενέργεια είναι το νούμερο 1 θέμα, στο σύνολο των καταγγελιών που λαμβάνουμε, οι οποίες έχουν αυξηθεί δραματικά: το τελευταίο δίμηνο, κάθε ημέρα λαμβάνουμε περίπου 70 e-mail και γύρω στα 45 τηλεφωνήματα", επισημαίνει στην ΑΥΓΗ της Κυριακής η Βίκυ Τζέγκα, νομική σύμβουλος της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ.

Αθροιστικά, μιλάμε για περίπου 3.000 καταγγελίες / παράπονα τον μήνα!

Η ίδια επισημαίνει ότι περίπου το 70% των καταγγελιών αφορά τη ρήτρα αναπροσαρμογής, αλλά υπάρχουν κι άλλες καταγγελίες σχετικά με το ότι έρχεται εκκαθαριστικός με χρεώσεις ρήτρας τωρινές και όχι της προηγούμενης χρονικής περιόδου, που αντιστοιχεί, π.χ. πριν 8 μήνες, υπάρχει ζήτημα με την αποστολή πολλών έναντι λογαριασμών με ρήτρα, χωρίς να έχει γίνει η εκκαθάριση στο τετράμηνο, τις μονομερείς τροποποιήσεις μετακινώντας από σταθερά (χωρίς ρήτρα) σε κυμαινόμενα τιμολόγια (με ρήτρα) κ.ά.

Ακραίες καταστάσεις

Μιλά για κραυγαλέες περιπτώσεις που αφορούν μονογονεϊκές οικογένειες, ΑμεΑ, υπερήλικες που δεν ξέρουν τι να κάνουν, καταναλωτές, που είναι στο ΚΟΤ με συγκεκριμένη χρέωση και χρήση κι αν ξεφύγουν από το πλαίσιο αυτό, μεταπίπτουν σε χρεώσεις της ρήτρας κ.τ.λ. Και βέβαια, προσθέτει, οι πιο ακραίες περιπτώσεις αφορούν άτομα που δεν έχουν πια ρεύμα στο σπίτι τους, είναι πολλές και οι αποκοπές ηλεκτροδότησης, και δεν μπορούν ούτε καν να στείλουν μια καταγγελία για να τους βοηθήσουμε.

Οι αυξήσεις είναι ιλλιγγιώδεις, καθώς καταγγέλλονται ποσά της τάξεως των 800 ευρώ από καταναλωτές με μισθό 600-700 ευρώ / μήνα, τονίζει και προσθέτει πως "πρέπει να γίνει κάτι, δεν μπορεί να ζήσει πια ο Έληνας καταναλωτής, δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση και το φθινόπωρο η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί".

Όπως αναφέρει, οι πολίτες είναι πάρα πολύ θυμωμένοι αλλά και μπερδεμένοι, οι λογαριασμοί είναι γρίφος και πορεύονται στα τυφλά, οι εταιρείες δεν απαντούν ποτέ, η ΡΑΕ, δυστυχώς, δεν μπαίνει στην ουσία, απλώς εποπτεύει, ενώ υπάρχει αρμοδιότητα και από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (ν.2251/1994 “Προστασία των καταναλωτών”).

Αγωγές και ασφαλιστικά μέτρα

Η κ. Τζέγκα σημείωσε ότι τον Μάιο αναμένεται να εκδικαστεί η πρώτη συλλογική αγωγή που αφορά στη ρήτρα εναλλακτικού παρόχου, αν και σε αυτή τη φάση γίνεται διαπραγμάτευση.

Στην περίπτωση που εκδικαστεί και εφόσον υπάρχει κάποιο θετικό αποτέλεσμα, θα υποχρεωθούν και οι άλλοι πάροχοι να υιοθετήσουν τη σχετική απόφαση.

"Σκεπτόμαστε να πάμε και με ασφαλιστικά μέτρα, δηλαδή για όσους πληρώνουν ρήτρα να μην τους κόβεται το ρεύμα", επισήμανε, "θα είναι το δεύτερο βήμα, έτσι ώστε να εκδικαστεί και πιο γρήγορα".

Προανήγγειλε πάντως ότι θα υπάρξουν κι άλλες συλλογικές αγωγές και για άλλους καταχρηστικούς όρους, όπως για τα ΚΟΤ και τις χρεώσεις στους εκκαθαριστικούς, ενώ διερευνάται και η ΔΕΗ, ιδίως το πώς επέβαλε σε όλους ρήτρα, μετατοπίζοντάς τους σε ένα κυμαινόμενο τιμολόγιο, όταν υπάρχουν πολύ παλαιά συμβόλαια, από το '70 ή το '80-'90, στα οποία δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, κανένας ορισμός περί ρήτρας - είναι και αυτή μια μονομερής τροποποίηση.

Σημειώνεται ότι και η καταναλωτική ένωση ΙΝΚΑ βρίσκεται σε διαδικασία προετοιμασίας για άσκηση συλλογικών αγωγών, έως το τέλος Μαΐου, για κάθε έναν από τουλάχιστον 20 γνωστούς παρόχους, κατά της ρήτρας.

Αρνητικό πρότυπο η Ελλάδα στην Ε.Ε.

Τα πράγματα είναι χειρότερα για τους Έλληνες καταναλωτές, τονίζει η κ. Τζέγκα εξηγώντας ότι στην Ε.Ε. έχουν ληφθεί και μέτρα αλλά και οι τιμές είναι πολύ διαφορετικές, υπάρχουν κάποιες δικλίδες ασφαλείας, κάτι που δεν έχει γίνει εδώ, είμαστε ένα πρότυπο αρνητικό. Επίσης οι έξτρα ή άσχετες με το ρεύμα χρεώσεις (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ, Δήμοι, ΕΡΤ, έμμεσοι φόροι) είτε δεν υπάρχουν ή οι Έλληνες καταναλωτές επιβαρύνονται δυσανάλογα έναντι άλλων Ευρωπαίων.

Ανέφερε ότι στην ΕΚΠΟΙΖΩ είναι σε εξέλιξη έλεγχος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έρευνα για τους λογαριασμούς ρεύματος και των άλλων χωρών - μελών, με τη συνεργασία των ευρωπαϊκών ενώσεων καταναλωτών, σε σχέση με το τι περιέχει ο λογαριασμός ρεύματος. Αναμένεται σε ένα μήνα να έχει ολοκληρωθεί και θα ενημερωθεί και η Κομισιόν.

Δικηγόροι εναντίον ρήτρας

Στο μεταξύ, η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, που συνεδρίασε εκτάκτως (13.4.2022), μέσω τηλεδιάσκεψης, αποφάσισε να προσφύγει δικαστικά κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής. Παράλληλα, διοργανώνει εκδήλωση με τη συμμετοχή ειδικών νομικών επιστημόνων, προκειμένου να αναδειχθούν τα νομικά ζητήματα και η συμβατότητα ή μη της ρήτρας με τους Γενικούς Όρους Συναλλαγών.

Όπως τονίζει, το τελευταίο διάστημα η ελληνική κοινωνία βρίσκεται μπροστά σε ένα κύμα διαρκών ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, που δημιουργούν σημαντικά προβλήματα, ακόμη και κίνδυνο επιβίωσης, σε πολλούς συμπολίτες και συναδέλφους μας. Οι τεράστιες αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, ενός κοινωνικού αγαθού, λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής, σημειώνει, αποτελούν το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα, που ταλανίζει το σύνολο των πολιτών και εκτροχιάζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL