Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.6°C15.8°C
2 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
10 °C
8.4°C11.0°C
1 BF 50%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
13 °C
13.2°C14.0°C
3 BF 57%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.9°C17.5°C
4 BF 50%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
12 °C
11.9°C12.5°C
2 BF 50%
Απαξίωση του θεσμού της μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ.
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Απαξίωση του θεσμού της μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ.

ΣΧΟΛΕΙΟ

Με περισσό θράσος, με ανακοίνωσή του στις 8.10.2021 το υπουργείο Παιδείας, πανηγυρίζει για τη δήθεν υποστήριξη που παρέχει στον θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ..

Όμως η πραγματικότητα είναι τελείως αντίθετη.

Ισχυρίζεται ότι αυξήθηκαν οι προσφερόμενες θέσεις μαθητείας τη φετινή χρονιά σε 4.505, από 3.329 την περσινή. Στην πραγματικότητα βέβαια οι προσφερόμενες θέσεις την περσινή χρονιά δεν ήταν 3.329, αλλά 4.808, όπως φαίνεται και από σχετικές ΚΥΑ.

Ξεχνά βέβαια να μας πει ότι την περσινή χρονιά δεν πραγματοποιήθηκε καθόλου η τάξη στο Μεταλυκειακό έτος - Τάξη μαθητείας, αφού με αποκλειστική ευθύνη του ΥΠΑΙΘ δεν λειτούργησε ούτε μία μέρα!

Οι θέσεις μαθητείας που ανακοίνωσε το ΥΠΑΙΘ για τη φετινή χρονιά είναι οι λιγότερες που έχουν ποτέ διατεθεί στον θεσμό της μαθητείας. Τελικά μειώθηκαν δραματικά (κατά 57%!) οι προσφερόμενες θέσεις από δημόσιους φορείς και επιχειρήσεις που αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς θεσμούς που την υλοποιούν (ΕΠΑ.Λ. και ΙΕΚ, ΥΠΑΘ και ΟΑΕΔ). Συγκεκριμένα, τη φετινή χρονιά προσφέρονται μόλις 4.505 θέσεις μαθητείας έναντι 10.490 το σχολικό έτος 2018-2019, σχολικό έτος που είχε τη συνολική ευθύνη η προηγούμενη πολιτική ηγεσία.

Μετά το 2018-2019 παρατηρείται μείωση στον αριθμό των μαθητευόμενων, π.χ. κατά 13% το σχολικό έτος 2019-2020 σε σχέση με το προηγούμενο και ολική ακύρωση της μαθητείας το 2020-2021. Να σημειώσουμε ότι μέχρι το σχολικό έτος 2018-2019 καταγράφεται συνεχής αύξηση του αριθμού μαθητευόμενων (+231% σε σχέση με το σχολικό έτος 2016-2017).

Για ποια «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ όταν η προκήρυξη προς τους φορείς για τη διάθεση θέσεων, αντί να γίνει τον Απρίλιο, όπως γινόταν μέχρι το 2019, έγινε μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού, όταν όλες οι υπηρεσίες λειτουργούν με μειωμένο προσωπικό;

Για ποια «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ όταν έχουν ακυρωθεί από το καλοκαίρι του 2019 οι καμπάνιες που είχαν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια για τα ΕΠΑ.Λ. και τον θεσμό της μαθητείας;

Για ποια «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ όταν, μολονότι βρισκόμαστε ήδη στα μέσα Οκτώβρη, ακόμα στα ΕΠΑ.Λ. οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι υποψήφιοι να σπουδάσουν μαθητές/τριες δεν γνωρίζουν πότε θα ξεκινήσει η φετινή σχολική χρονιά για τον θεσμό και με ποιους εκπαιδευτικούς;

Διακηρύσσει το ΥΠΑΙΘ πως «το ποσοστό αποζημίωσης των μαθητευομένων αυξάνεται από 75% στο 95% επί του νόμιμου, νομοθετημένου, κατώτατου ορίου του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη», που είναι μεν θετικό μέτρο, αλλά αποκρύπτει πως αυξήθηκαν οι ώρες εργασίας από 7 σε 8 την ημέρα και παραποιεί την αλήθεια για το μέχρι σήμερα ποσοστό που ήταν 80% και όχι 75%, για να εμφανίσει μεγαλύτερη αύξηση.

Τέλος, το ΥΠΑΙΘ υπερηφανεύεται για τη μείωση ακόμη και της μικρής επιβάρυνσης που είχαν οι εργοδότες, αναλαμβάνοντας πλέον το ΥΠΑΙΘ μέσω του ΕΣΠΑ ολόκληρη την ημερήσια αμοιβή του μαθητευόμενου, αφήνοντας στον εργοδότη να επιβαρύνεται μόνο με τις νόμιμες ασφαλιστικές εισφορές!

Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που εναγωνίως προσπαθεί να περάσει με επικοινωνιακά τεχνάσματα και fake news το ΥΠΑΙΘ.

Η εκπαιδευτική κοινότητα των ΕΠΑ.Λ. όμως γνωρίζει πολύ καλά την πραγματικότητα: τα Επαγγελματικά Λύκεια, η Νέα αρχή στα ΕΠΑ.Λ. και ο θεσμός του Μεταλυκειακού έτους - Τάξης μαθητείας των ΕΠΑ.Λ., όπως διαμορφώθηκαν από την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από το ΣΥΡΙΖΑ, είναι στο στόχαστρο της νεοδημοκρατικής πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ.

* Ο Θέμης Κοτσιφάκης είναι εκπαιδευτικός και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL