Live τώρα    
11°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.6°C12.0°C
2 BF 71%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
8 °C
5.6°C10.6°C
1 BF 87%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
13 °C
13.0°C13.0°C
3 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
12 °C
11.1°C13.0°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
1 °C
1.0°C1.0°C
0 BF 93%
Νίκη Κεραμέως / Η τιμωρητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η κερκόπορτα των απολύσεων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νίκη Κεραμέως / Η τιμωρητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και η κερκόπορτα των απολύσεων

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

Ηχηρό «όχι» στην εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση που επιμένει να εφαρμόσει το υπουργείο Παιδείας λένε οι εκπαιδευτικοί, επισημαίνοντας πως πρόκειται για τιμωρητική διάταξη που ανατρέπει τα εργασιακά δικαιώματα και κατηγοριοποιεί τις σχολικές μονάδες. «Η παιδαγωγική διαδικασία που συντελείται στη σχολική μονάδα δεν μπορεί να μπει σε δείκτες και σε κουτάκια» λέει στην ΑΥΓΗ ο τ. αιρετός του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου του υπουργείου Παιδείας Νεκτάριος Κορδής, κάνοντας λόγο για «μετακύλιση ευθυνών αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς».

Ανοίγει η κερκόπορτα των απολύσεων

Εν μέσω πανδημίας, με τα σχολεία να ανοιγοκλείνουν, τα κρούσματα να εκτοξεύονται και τους εκπαιδευτικούς να βαδίζουν σε αβεβαιότητα, το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να επιβάλει βεβιασμένα την εφαρμογή εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης στη μέση της σχολικής χρονιάς, στρώνοντας το έδαφος για την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου που θα έρθει μέσα στον Μάρτιο, με προσχηματική διαβούλευση και διαδικασία fast track. Όπως λένε οι εκπαιδευτικοί, η διαδικασία της αξιολόγησης υπ' αυτές τις συνθήκες θα την μετατρέψει σε καταναγκαστική γραφειοκρατική πράξην που θα στοχοποιήσει τις σχολικές μονάδες και το παιδαγωγικό έργο μέσα από αμφισβητούμενους δείκτες. Θα αναρωτηθεί κανείς, ποια είναι η στόχευση του υπουργείου Παιδείας πίσω από αυτή τη διαδικασία;

Αρχικά, σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο έχει ταξικά χαρακτηριστικά που συνεχίζουν να εντείνονται, η αξιολόγηση δεν μπορεί παρά να έχει τιμωρητική διάθεση εις βάρος των εκπαιδευτικών. Και αυτό γιατί μπορεί κάλλιστα να ανατρέψει τα εργασιακά κεκτημένα, κρύβοντας «κάτω από το χαλί» τις επικείμενες απολύσεις εκπαιδευτικών που ενδεχομένως να προκαλέσει η αξιολόγηση. «Από τη στιγμή που η κ. Κεραμέως είπε ότι την ενδιαφέρει να προωθήσει ένα αυτόνομο σχολείο, φυσικά θα πάει σε μια λογική απολύσεων» λέει ο κ. Κορδής, καθώς «πολλά σχολεία θα θεωρηθούν 'αντιπαραγωγικά' και θα κλείσουν». Άλλωστε, τίποτα από τα λεγόμενα των κυβερνητικών στελεχών δεν είναι τυχαίο. Η πόρτα των απολύσεων είχε ανοίξει από τότε που η βουλευτής της Ν.Δ. κ. Μονογυιού είχε πει πως η τηλεκπαίδευση πρέπει να μονιμοποιηθεί στις απομακρυσμένες περιοχές.

Κατηγοριοποίηση σχολείων

«Πρέπει να κερδίσουμε την πρώτη μάχη, που είναι η απεργία και η αποχή από τη διαδικασία της αξιολόγησης» επισημαίνει ο κ. Κορδής. Η θέση του κλάδου για την αξιολόγηση είναι σαφής. Όμως, για μία ακόμα φορά, η υπουργός Παιδείας βρίσκεται στην αντίπερα όχθη, αρνούμενη να ακούσει τις φωνές των εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η διαδικασία της αξιολόγησης με δείκτες, ποσοστά και δημοσιοποίηση εκθέσεων θα μετατρέψει τα σχολεία σε επιχειρήσεις που αναζητούν χορηγούς. Θα κατηγοριοποιήσει σχολικές μονάδες και θα συγκρίνει τις «επιδόσεις» τους. Σε αυτή την περίπτωση, ορισμένα σχολεία θα είναι πρωταθλητές και άλλα θα υποβιβαστούν γιατί θα θεωρηθούν αντιπαραγωγικά. «Η βασική μας διαφωνία είναι ότι δεν μπορεί η παιδαγωγική διαδικασία να μπει σε δείκτες και κουτάκια. Δεν ποσοτικοποιείται, δεν μπορεί να μπει σε μια μεζούρα. Θα μπορούσε να υπάρχει προγραμματισμός σχολείου με εσωτερική διαδικασία» λέει ο κ. Κορδής.

Αποποίηση ευθυνών

Ταυτόχρονα, αξίζει να σημειωθεί πως ανάμεσα σε αυτούς τους περίφημους δείκτες της αξιολόγησης δεν αναφέρεται πουθενά η ευθύνη της Πολιτείας (!), ενώ όλες οι ευθύνες για τη δυσλειτουργία των σχολείων μετακυλίονται στους εκπαιδευτικούς. «Το κράτος δεν έχει ευθύνη εάν σε ένα σχολείο υπάρχουν κενά εκπαιδευτικών, έλλειψη χρηματοδότησης και ανύπαρκτες υλικοτεχνικές υποδομές;» αναρωτιέται ο ίδιος.

Όλες οι αυταρχικές παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας έχουν μια διόλου τυχαία συνοχή και μπαίνουν σε ένα ενιαίο κάδρο. Όπως η αξιολόγηση των ΑΕΙ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη χρηματοδότηση, αυτό θα εφαρμοστεί και στα σχολεία. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι αυτό που θέλουν να παρουσιάσουν, από τη στιγμή που υπάρχει και η εξωτερική αξιολόγηση, είναι η λογική της κατηγοριοποίησης και των ταξικών φραγμών.

«Μέσα σε όλο αυτό, εξακολουθούν να παραβλέπουν τις αντικειμενικές συνθήκες, καθώς τα σχολεία είναι μικρογραφία της κοινωνίας. Σε ένα σχολείο μιας περιοχής που η ανεργία είναι στο 50%, αντικατοπτρίζονται οι κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες στις δυσλειτουργίες του σχολείου» υπογραμμίζει ο κ. Κορδής. Στους δείκτες αυτούς παραβλέπεται σκοπίμως η αναφορά στην υποστελέχωση, την υλικοτεχνική υποδομή και τη χρηματοδότηση.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL