Ρεπορτάζ: Ειρήνη Λαζαρίδου
Πεταμένοι άνθρωποι, ανύπαρκτη αξιοπρέπεια, ζωή στα σκουπίδια. Έτσι συμπυκνώνεται η κατάσταση στις ελληνικές φυλακές, που έχει στοιχίσει όχι μόνο ανθρώπινες ζωές (αυτοκτονίες, θάνατοι λόγω ελλιπούς ιατρικής φροντίδας κ.ά.), αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που έχει υποχρεωθεί να καταβάλει η χώρα μας μετά από πλήθος καταδικαστικών αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
H κριτική του επίμαχου νομοσχεδίου επεκτάθηκε σε δύο ανισοβαρείς πυλώνες: Από τη μία ο σοβαρός και ουσιαστικός σχολιασμός από ανθρώπους που ζουν την κατάσταση εκ των έσω, τους ίδιους τους κρατούμενους, και από όσους παρακολουθούν από κοντά τα όσα συμβαίνουν στα σωφρονιστικά καταστήματα κι έχουν ολοκληρωμένη και τεκμηριωμένη άποψη για τις λύσεις που πρέπει να προωθηθούν. Από την άλλη, οι σχεδόν υστερικές κραυγές από εκείνους που το μόνο που είδαν πίσω από το νομοσχέδιο που ανακουφίζει χιλιάδες ταλαιπωρημένους ανθρώπους είναι η αποφυλάκιση του Σάββα Ξηρού.
Για τις διατάξεις του νομοσχεδίου μιλούν ήδη παρακάτω η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Βασιλική Κατριβάνου και ο δικηγόρος Κώστας Παπαδάκης. Αμφότεροι θεωρούν ότι το νομοσχέδιο είναι ένα πρώτο βήμα που κινείται σε θετική κατεύθυνση, χωρίς να λείπει η κριτική για κινήσεις που θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω.
Κριτική επίσης άσκησαν οι ασθενείς κρατούμενοι που νοσηλεύονται στο "κολαστήριο" των φυλακών Κορυδαλλού, το κατ' όνομα νοσοκομείο, που κάνουν και απεργία πείνας. Η αγωνία τους έγκειται στο γεγονός ότι ακόμα και γι' αυτούς που είναι ένα βήμα πριν από τον θάνατο με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου απαιτείται να έχουν εκτίσει πραγματικό χρόνο ποινής για την αποφυλάκιση, κάτι που δεν ίσχυε με τον προηγούμενο νόμο. Ζητούν επίσης ανάμεσα σ' άλλα και το αυτονόητο: ένα ασθενοφόρο να βρίσκεται έξω από τη φυλακή καθώς σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης το ΕΚΑΒ αργεί να ανταποκριθεί, με πολλές φορές μοιραία αποτελέσματα...
Οι διατάξεις του επίμαχου νομοσχεδίου, όταν εφαρμοστούν, πράγματι οδηγούν τον Σ. Ξηρό έξω από τη φυλακή. Εκεί όπου έμεινε τα τελευταία δεκατρία χρόνια γιατί κρίθηκε ένοχος από τη Δικαιοσύνη. Μόνο που οι δικαστές δεν αποφάσισαν, εκτός από τον εγκλεισμό του, και τη φυσική του εξόντωση. Γιατί με αυτήν τιμωρείται ο ισοβίτης της 17Ν, με ποσοστό αναπηρίας που φτάνει το 97%, σχεδόν κουφός, σχεδόν τυφλός, με ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία του. Για τις συνθήκες μάλιστα που του επεφύλαξε το σωφρονιστικό μας σύνθημα έχει ήδη δικαιωθεί στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Και απ' όσο γνωρίζουμε η θανατική ποινή στην Ελλάδα έχει καταργηθεί...