Είναι αλήθεια ότι στους Γερμανούς αρέσει η ασφάλεια. Τους αρέσει να αισθάνονται ασφαλείς στο σπίτι τους. Κι ενώ σε μεγάλο βαθμό το έχουν πετύχει αυτό μεταπολεμικά, με τις διαδοχικές περιόδους ανάπτυξης χάρις στην ειδική μεταχείριση που τους επεφύλαξαν οι νικητές Σύμμαχοι, κυρίως όμως με τη σοφή πρόσδεσή της Γερμανίας στο βορειοατλαντικό άρμα και το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, υπάρχει κάτι που χαλάει τη "συνταγή": Το δημογραφικό πρόβλημα.
Η Γερμανία δεν κινδυνεύει από εξωτερικούς εχθρούς, πρόβλημα χρέους ή οικονομική κατάρρευση, απειλείται όμως σοβαρά από τη γήρανση του πληθυσμού και αυτό είναι μια πρόκληση που δύσκολα μπορεί να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε κυβέρνηση -ακόμα κι αυτή της Μέρκελ.
Στατιστική έρευνα, πρόσφατη και επικαιροποιημένη, έρχεται να επιβεβαιώσει την επιδείνωση του προβλήματος. Έκθεση του Ιδρύματος Bertelsmann υπολογίζει ότι έως το 2030 ο αριθμός των ανθρώπων νεαρής ηλικίας στη Γερμανία θα έχει μειωθεί περισσότερο και η κατάσταση θα γίνει σχεδόν δραματική στο πιο αδύναμο οικονομικά τμήμα της χώρας, το ανατολικό.
"Νέοι" ετών 50...
Με βάση την έρευνα, σε δεκαπέντε χρόνια από σήμερα το μισό του πληθυσμού των κρατιδίων Σαξονίας - Άνχαλτ και Μέκλεμπεργκ - Δυτικής Πομερανίας (στο ανατολικό τμήμα) θα είναι ηλικίας 53 ετών και άνω, με ό,τι αυτό θα συνεπάγεται για την οικονομία, το συνταξιοδοτικό σύστημα και το σύστημα Υγείας. Στη μεγάλη αυτή έρευνα χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, τις τοπικές στατιστικές υπηρεσίες των κρατιδίων, το Ομοσπονδιακό Γραφείο Απασχόλησης και το κεντρικό μητρώο αλλοδαπών, ενώ για τους υπολογισμούς συνεργάστηκαν πολλά πανεπιστήμια της χώρας.
Η έρευνα δείχνει ότι τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια ο αριθμός των ηλικιωμένων μεγάλης ηλικίας άνω των 80 ετών θα αυξηθεί σε εθνικό επίπεδο κατά 47,2% (!) και θα φτάσει τα 6,3 εκατομμύρια ενώ παράλληλα το μισό του πληθυσμού της Γερμανίας θα είναι ηλικίας άνω των 48,1 ετών.
Σημειώνεται ότι το 2012 η μέση ηλικία των Γερμανών ήταν τα 45,3 χρόνια. Εξάλλου, παρά την αύξηση της μεταναστευτικής ροής, θα συνεχιστεί η πληθυσμιακή μείωση κατά άλλο ένα 0,7%, με τον συνολικό αριθμό του πληθυσμού να διαμορφώνεται στα 79,97 εκατομμύρια. Η έρευνα επισημαίνει ότι το πρόβλημα θα έχει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στην ύπαιθρο, όπου το κράτος θα πρέπει να διατηρήσει και να συντηρήσει ένα λειτουργικό σύστημα μεταφορών και Υγείας, ενώ ο πληθυσμός θα μειώνεται και οι τοπικές οικονομίες θα συρρικνώνονται. Ταυτόχρονα, θα αυξάνεται το ποσοστό των ηλικιωμένων που θα έχουν ανάγκη καθημερινής φροντίδας και εντατικής ιατρικής παρακολούθησης.
Αργοπεθαίνοντας ανατολικά
Πολύ χειρότερη θα είναι η κατάσταση στα κρατίδια της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, όπου η μεγαλύτερη, αναλογικά, πληθυσμιακή συρρίκνωση θα εντείνει τον οικονομικό μαρασμό τους. Τα κρατίδια της Θουριγγίας, Σαξονίας - Άνχαλτ και Μέκλεμπεργκ - Δυτικής Πομερανίας, υπολογίζεται ότι θα χάσουν έως το 2030 έναν στους δέκα κατοίκους τους. Στην ίδια μοίρα θα βρεθεί και το Σάαρλαντ στο δυτικό τμήμα.
Το χειρότερο χτύπημα θα δεχθούν μικρές πόλεις, "τέρμα" ανατολικά, κοντά στα σύνορα με την Πολωνία, με πληθυσμό 30-40.000 κατοίκων, όπως η Χοϊερσβέρντα και το Μπίτερφελντ - Βόλφεν οι οποίες αναμένεται να χάσουν περισσότερο από το 1/4 των κατοίκων τους! Στη Χοϊερσβέρντα ξέρουν ήδη τη μοίρα τους. Οι μπουλντόζες έχουν πιάσει δουλειά...
"Θα συνεχίσουμε την κατεδάφιση της πόλης, ως εκ τούτου θα γκρεμίσουμε και κατοικίες" δήλωσε στην εφημερίδα Neues Deutschland ο Όλαφ Ντομινίκ, διευθυντής του γραφείου του δημάρχου, καθώς συνεχιζόταν το "έργο" της κατεδάφισης ακατοίκητων κτηρίων. Η εσωτερική μετανάστευση και η γήρανση του πληθυσμού έχουν ερημώσει τη Χοϊερσβέρντα αφήνοντας πίσω τους ρημαγμένα και εγκαταλειμμένα σπίτια. Καθώς οι υποδομές έχουν σχεδιαστεί για πολύ μεγαλύτερο αριθμό κατοίκων, οι αρχές δεν διαθέτουν πλέον τα απαιτούμενα έσοδα για να τις συντηρήσουν και να κρατήσουν ζωντανή την πόλη...