Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.9°C18.4°C
4 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.6°C19.4°C
2 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.4°C18.3°C
4 BF 57%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.6°C17.8°C
3 BF 71%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
14.0°C14.1°C
1 BF 79%
Εικαστικά / Για «το πράγμα καθαυτό»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εικαστικά / Για «το πράγμα καθαυτό»

«Το πράγμα καθαυτό», η ουσία της πραγματικότητας που όλοι βιώνουμε, απαλείφεται από τους κυβερνώντες αυτή τη χώρα. Όχι βέβαια μέσα στο πλαίσιο ενός «υπερβατικού ιδεαλισμού» αλλά μέσα στο σκιώδες πλέγμα των δραστηριοτήτων στις οποίες αυτοί επιδίδονται για τη δική τους ευδαιμονία και το δικό τους όφελος. Επιχειρώντας να παρακάμψουν τους γενικούς κανόνες του δικαίου, τις στοιχειώδεις αρχές της ηθικής και ακόμα και αυτή την εμπειρική γνώση των πολιτών, που ζουν στο πετσί τους τη δυστοπία της οικονομικής δυσπραγίας, της ανασφάλειας, της κατά το δοκούν των εκπροσώπων της εξουσίας διερεύνησης και απόδοσης ευθυνών για ποινικά αδικήματα. Με τα φαινόμενα, ακόμα και αυτά που αφορούν την απώλεια ανθρώπινων ζωών, να αναιρούν, έτσι όπως οι κρατούντες τα εμφανίζουν, ακόμα και τους ίδιους τους ισχυρισμούς με τους οποίους αυτοί προσπαθούν απεγνωσμένα να τα συγκαλύψουν.

Ζωγραφίζοντας ανάμεσα στο υπαρκτό και στο ανύπαρκτο

Αυτήν την εσωτερική αισθητηριακή του αντίληψη θέλει να εκθέσει στην τελευταία του δουλειά ο Αδριανός Σωτήρης στην γκαλερί «Contemporary Athens», στο Κολωνάκι. Δανειζόμενος τον τίτλο της, «The thing in itself», από το επίκεντρο της καντιανής γνωσιοθεωρίας, γράφει με τη δεινότητα των παραστατικών ζωγράφων μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια τα αντικείμενα και τις μορφές της πραγματικότητας πάνω στον καμβά. Δείχνει ταυτόχρονα στον θεατή το ψευδαίσθητο της τέχνης του με τις «αισθητηριακές ποιότητες» που έχουν διακρίνει στη διάρκεια των αιώνων οι φιλόσοφοι. Εκτείνοντας τον χώρο στα πλακάκια του μπάνιου με τις δυναμικές ή στατικές, χρωματικές κηλίδες του, τους λουλουδένιους σχηματισμούς που μοιάζουν να γεννιούνται, σαν σαπουνόφουσκες, μέσα από το πλύσιμο των χεριών του μικρού αγοριού κι απλώνονται και στο νερό της μπανιέρας, την «αναίτια» σκιά στο πλάι του. Περιβάλλει το μικρό αγόρι με πολύχρωμες, συγκρατημένα ρεόμενες πινελιές, όπου επικρατεί το κίτρινο, προβάλλοντας με τις κινήσεις των χεριών και των μυώνων του, το σκύψιμο της κεφαλής του, τη χαρά του αλλά και την ενόχλησή του στο παιγνίδι του με το φως. Αποτυπώνει το δίπολο της ζωής και του θανάτου στα ξαπλωμένα πάνω σε ένα υπεραισθητό, σχηματισμένο γεωμετρικά, δάπεδο μέσα στο οποίο τα ενσωματώνει και τα αναδεικνύει ταυτόχρονα. Πλάθοντας με τον χρωστήρα του το στίλβον σφρίγος και τη ρυτιδιασμένη φθορά της σάρκας.

Διατυπώνει την αντίθεση του «ιδεαλισμού και του υλισμού» στις «νεκρές του φύσεις» παραδοσιακά σε μαύρο φόντο, προβάλλοντας στο φως τα αντικείμενα -προϊόντα της ανθρώπινης δημιουργικότητας- των συνθέσεών του, με το πορσελάνινο αγαλματίδιο να κλείνει συμβολικά με τα χέρια του τα μάτια, εισάγοντάς μας έτσι στη σφαίρα της ενόρασης. Που προβάλλει εμφανώς και στα καθρεφτίσματα των σωμάτων. Γιατί αυτό που τον «συγκινεί» είναι, όπως ο ίδιος λέει, «το γεγονός ότι η οπτική μας αίσθηση μπορεί να ξεγελαστεί πλήρως από μια επίπεδη επιφάνεια. Δυο κόσμοι, ο ένας υπαρκτός και ο άλλος ανύπαρκτος, αυτή είναι η αντανάκλαση.» Αυτό δηλώνει με απόλυτη ειλικρίνεια πάνω στη ζωγραφική του επιφάνεια. Τη φαινομενικότητα της υποκειμενικής αντίληψης του «πράγματος καθαυτού» που ανέκαθεν ο άνθρωπος επιχειρεί να συλλάβει και να ερμηνεύσει, λησμονώντας την περατότητα των ορίων και των δυνάμεών του, τυφλωμένος από την αλαζονεία της ωφελιμιστικής θέασης της κυρίαρχης ανθρώπινης ύπαρξης μέσα στο όλον του κόσμου που «κινείται και χωρίς εμάς». Αποποιούμενος μέσα στην ασυνειδησία του την ευθύνη των πράξεών του.

Info:

«The Thing in Itself», Αδριανός Σωτήρης, σε επιμ. Λουίζας Καραπιδάκη

Contemporary Athens, Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 28 Μαρτίου - 20 Απριλίου 2024

Ωρες λειτουργίας: Τρ./Πεμ./Παρ. 10.00-20.00, Σαβ.10.00-15.00

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL