Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.5°C19.6°C
3 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.5°C17.7°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.8°C18.0°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
16.3°C16.3°C
1 BF 65%
Τάσος Σπηλιωτόπουλος / Από τη Σουηδία με αγάπη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τάσος Σπηλιωτόπουλος / Από τη Σουηδία με αγάπη

1327887Tassos0081-3.jpg

Γεννήθηκε πριν από 44 χρόνια στο Παλαιό Φάληρο. Ξεκίνησε μαθαίνοντας πιάνο στο Εθνικό Ωδείο που λειτουργούσε μέσα στο Δημοτικό σχολείο του. Στα ροκ χρόνια του πια, το πιάνο έγινε κιθάρα ηλεκτρική. Οι αυστηρές δασκάλες που ακολούθησαν την υπέροχη πρώτη -την κυρία Κατράνη, που έφυγε νωρίς- τον απώθησαν. Του προκάλεσαν φόβο για το μάθημα της μουσικής!

Από τη metal στη fusion

Εκείνη την εποχή, «δάσκαλούς» του στην κιθάρα είχε τον Kirk Hammett από τους Metallica και τον Dave Mustaine των Megadeth. Με τους Oxblood πια, ο Τάσος ηχογράφησε ένα demo. Η χαρά των 16άρηδων ροκάδων ήταν απερίγραπτη. Το έστειλαν στο περιοδικό Metal Hammer. Εκεί είδε για πρώτη φορά τυπωμένη την φωτογραφία του, με τα μακριά μαλλιά. Τότε ήταν που οι κορυφαίοι του είδους στην Ελλάδα, οι Flames από το Μπραχάμι, είδαν τη συνέντευξη των Oxblood και επικοινώνησαν μαζί του. Η πρώτη του «αληθινή» συναυλία ήταν όταν οι Flames έπαιξαν support στους Γερμανούς Kreator στο κατάμεστο Ρόδον club. Χαμός!

Φτάνοντας στη Γ' Λυκείου και παίζοντας σε κλαμπ στα Εξάρχεια -και αλλού- ο Τάσος αποφάσισε να αρχίσει μαθήματα κιθάρας με τον Κώστα Μπαλταζάνη, στο Ωδείο Φ. Νάκας. Η τζαζ χτύπησε την πόρτα του όταν, σε ένα στούντιο ηχοληψίας, άκουσε την ηλεκτρική fusion του κιθαρίστα Scott Henderson με τους Tribal Tech. Αυτό το ηχόχρωμα δεν το είχε ακούσει ξανά. Του προκάλεσε ένα πρωτόγνωρο δέος και αποφάσισε να ερευνήσει τον χώρο αυτής της καταλυτικής μουσικής.

Μέσω του Εθνικού Ωδείου του Φαλήρου, με δάσκαλο τον Αλέξη Ροζάκη -γιο του Μάικ Ροζάκη των Charms-, ο Τάσος κατέληξε στο ωδείο του Γιώργου Φακανά. Εκεί, σε ένα έξοχο επίπεδο σπουδών, άρχισε να μαθαίνει τη γλώσσα της τζαζ: αρμονία, ear training, μουσικά σύνολα. Πέντε εντατικές ημέρες, κάθε βδομάδα.

Βλέποντας το ενδιαφέρον του πανύψηλου και επίμονου κιθαρίστα-μαθητή του με τα μυωπικά γυαλιά, ο Ροζάκης πρότεινε κάτι που ο Τάσος δεν είχε σκεφτεί. Σπουδές στο εξωτερικό. Ανάμεσα στο Berklee College of Music της Βοστώνης και το M.I. του L.A., πήρε μια μικρή υποτροφία για το πρώτο. Αλλά τα λεφτά ήταν υπερβολικά πολλά για έναν Έλληνα φοιτητή: δίδακτρα, έξοδα διαβίωσης.

London Jazz Society

Φτάνοντας στην Αγγλία -ιδίως λόγω γλώσσας- κατέληξε στο Trinity College of Music, γιατί ήταν ένα καλό σχολείο κοντά στο Λονδίνο. Μια μεγαλούπολη με πολλή μουσική: συναυλίες, live gigs και άπειρα κλαμπ. Το Ronnie Scott's, το 606, το Vortex. Από τον δεύτερο ήδη χρόνο εκεί, ο Τάσος άρχισε να παίζει σε αυτά και άλλα, με τρίο, κουαρτέτα, με τραγουδιστές. Πρωτότυπη μουσική και πασίγνωστα jazz standards, με εξαιρετικούς μουσικούς συνεργάτες σαν τον πολύ καλό Κουβανό πιανίστα Aldo Lopez Gavilan.

Ο δάσκαλος Mike Outram -γνωστό όνομα στη London Jazz Society- άρχισε να τον καλεί για να τον αντικαταστήσει σε κάποια gigs. Σε ένα από αυτά γνώρισε τον ντράμερ Asaf Sirkis, μέλος του Orient House Ensemble του Gilad Atzmon. Παίζοντας με το γκρουπ του, αμέσως σκέφτηκε να δημιουργήσει το δικό του κουαρτέτο, με τον Sirkis, βέβαια, στα τύμπανα.

Δίσκοι και εμφανίσεις

Το «Wait for Dusk» άλμπουμ, που κυκλοφόρησε από την Konnex Records του Βερολίνου το 2006, είναι ένας δίσκος γεμάτος πρωτότυπες μουσικές του Τάσου, που πάντοτε επιδίωκε να διαμορφώσει τον προσωπικό του ήχο. Κρατώντας στις συνθέσεις του στοιχεία της τζαζ παράδοσης, βάζει κάποια στοιχεία απ' τις δικές του επιρροές και εμπειρίες, επιμένοντας σε μια μουσική μελωδική, μακριά από τη θορυβώδη free jazz.

Το μεταπτυχιακό του στην jazz performance το έκανε στο Guildhall School of Music and Drama. Όντας σπουδαστής στο Trinity College, έπαιζε συνέχεια και παντού στη Μεγάλη Βρετανία. Το επόμενο σημαντικό βήμα του προέκυψε από τη συνεργασία του με τον Sirkis. Για περίπου πέντε χρόνια, το τρίο τους κυκλοφόρησε τρεις δίσκους και έπαιξε σε περισσότερες από εκατό συναυλίες, σε περιοδείες στο μεγάλο νησί και σε άλλες ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες: Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Σερβία, Κύπρο, αλλά και στην Κορέα και την Κίνα.

Ευρωπαϊκό δημιουργικό παρόν

Με τη μουσική του, τις συνθέσεις και τους δίσκους του ο Τάσος Σπηλιωτόπουλος δημιουργεί ιστορίες, παραμύθια, αφηγήσεις που δεν περιγράφονται με λόγια, παρά μόνο με μουσικά ηχοχρώματα.

Ινδάλματα στο παρελθόν του, παραδείγματα για το παρόν είναι και ήταν ο Pat Μartino, o Allan Holdsworth και o Pat Metheny, που του αρέσει για τη δομή των κομματιών του. Πιο πολύ, όμως, οι ενορχηστρωτικές ιδέες και οι ρυθμοί του αλησμόνητου -δημιουργικού μέχρι το τέλος- Chick Corea.

Τάσος Σπηλιωτόπουλος

Στο Αρχιπέλαγος

Το 2010, ο Τάσος Σπηλιωτόπουλος κυκλοφόρησε το CD «Αρχιπέλαγος» μέσω της συνεργατικής δισκογραφικής εταιρείας F-IRE. Σε αυτό συμμετείχαν ο κιθαρίστας John Parriccelli και ο σπουδαίος Καναδός τρομπετίστας Kenny Wheeler. Στο μεταξύ, έπειτα από αμέτρητες ώρες μελέτης μ' έναν μετρονόμο, σ' ένα κλειστό δωμάτιο, κατάφερε να γίνει αυτό που επιδίωκε πολλά χρόνια. Ένας αληθινός μουσικός, που μπορεί να κατανοήσει τη μουσική και να την εκφράσει με τον δικό του τρόπο, πέρα από τα όρια της «παράδοσης» της τζαζ.

Το «Archipelagos», με πρώτο το νοσταλγικό ομώνυμο κομμάτι, υπήρξε ένας δίσκος-σταθμός στην πορεία του. Περιείχε συνεργασίες, κορυφαίες εκτελέσεις που κατέγραφαν την εξέλιξή του σαν κιθαρίστα και συνθέτη. Εξαιρετικές οι κριτικές από μουσικά έντυπα σαν το Jazzwise, την Evening Standard και το βρετανικό Time Out για τα επιτεύγματά του.

«In the North»

Με το πέρασμα του χρόνου, το Λονδίνο με τους ρυθμούς και τις εντάσεις του τον κούρασε. Μια μέρα μαζί με τη σύντροφό του, την τραγουδίστρια και συνθέτρια Jenny Holmgren, και τα δύο τους παιδιά αποφάσισαν να αφήσουν πίσω τους αυτή τη Βαβυλώνα των 9 εκατομμυρίων κατοίκων. Μια κοινωνία καλά οργανωμένη μεν, αλλά πολύ φορτική στην καθημερινότητα ενός μουσικού. Καταφύγιό τους, η Στοκχόλμη.

Εκεί, από την αρχή γνωρίστηκε και έπαιξε με μουσικούς της σουηδικής φολκ σκηνής. Συναντώντας, πλέον, τους ντόπιους τζαζίστες, σύντομα σχημάτισε το νέο του κουαρτέτο. Το Tassos Spiliotopoulos Quartet, που κυκλοφόρησε το 2016 το άλμπουμ με τίτλο «In the North», από τη δική του Anelia Records. O Örjan Hultén παίζει σαξόφωνο, ο Palle Sollinger κοντραμπάσο, ο Fredrik Rundqvist τύμπανα.

Το «In the North» υπήρξε η καλύτερη συστατική επιστολή προς τη σουηδική τζαζ σκηνή. Έχοντας δεχτεί πολύ καλές κριτικές, το TSQ άρχισε να παίζει στα καλύτερα κλαμπ της πρωτεύουσας, στο Fasching ή στο Glenn Miller Cafe. Οι πρώτες τους περιοδείες τούς πήγαν μακριά: στον σκανδιναβικό Βορρά, στην Αγγλία και στο πανέμορφο τζαζ φεστιβάλ της Σύρου, τον Οκτώβριο του 2019. Ήταν η πρώτη φορά που γνωρίσαμε από κοντά τον Τάσο Σπηλιωτόπουλο σαν δημιουργό και leader.

Στη μοναξιά του εγκλεισμού

Την επόμενη χρονιά -πρώτη «επίσημη» του κορωνοϊού- μία περιοδεία φέρνει για δύο εβδομάδες πίσω στην Αγγλία τον Τάσο και το «σουηδικό» κουαρτέτο. Τα τέσσερα κομμάτια που πήραν πίσω, μαζί τους, με τη συμμετοχή του Asaf Sirkis και του μπασίστα Kevin Glasgow από τις ηχογραφήσεις στο Eastcote Studio, λόγω των περιορισμών του lockdown, έγιναν μόνο ένα EP. Ο τίτλος του «Solitude» το χαρακτηρίζει καθώς ο Τάσος έκανε μόνος το mixing και το mastering.

Την ίδια δύσκολη χρονιά, γνωρίστηκε -μέσω Facebook- με τον ξεχωριστό χειριστή των τυμπάνων Πάνο Βασιλόπουλο. Προϊόν της αμηχανίας αυτών των ημερών ήταν ένα βίντεο με συνθέσεις του Τάσου και του Michael Brecker με τον κιθαρίστα Mike Stern. Την ανάγκη για ηλεκτρικό μπάσο που προέκυψε στο σχήμα έλυσαν τα χέρια και το πνεύμα τού πάντα ευρηματικού δάσκαλου και δεξιοτέχνη που ακούει στο όνομα Μιχάλης Ευδαίμων.

Το τρίο σχηματίστηκε -αποκλειστικά διαδικτυακά- ανάμεσα στη Στοκχόλμη και την Αθήνα. Κάτι που κανείς δεν καταλαβαίνει ακούγοντας τον δίσκο που παίχτηκε live με τους τρεις στην ίδια σκηνή, μήνες μετά την ολοκλήρωσή του. Το «Far from Close» του S.E.V. (Spiliotopoulos, Evdemon & Vassilopoulos) περιέχει τέσσερις συνθέσεις του Μιχάλη και τέσσερις του Τάσου και -λόγω των «ιδιοτήτων» των τριών μουσικών- διακρίνεται για τον δυνατό ηλεκτρικό του ήχο.

Μπαλάντα για έναν νέο κόσμο

Η πέμπτη προσωπική δισκογραφική δουλειά του Τάσου Σπηλιωτόπουλου, του Έλληνα κιθαρίστα που τα τελευταία χρόνια ζει και δημιουργεί μεταξύ Στοκχόλμης και Λονδίνου, έχει τίτλο «Ballad for a new world». Περιέχει 8 πρωτότυπες συνθέσεις του, για τις οποίες επιστρέφει στη μορφή του κουαρτέτου, έχοντας ως συνεργάτη τον πολυβραβευμένο Σουηδό σαξοφωνίστα Jonas Knutsson και το σταθερό rhythm section των Robert Erlandsson στο μπάσο και Fredrik Rundqvist, στα τύμπανα.

Το «Ballad for a new world» είναι ένας δίσκος άλλοτε χαρούμενος, άλλοτε μελαγχολικός και άλλοτε δυναμικός. Καταγράφει τη φάση ζωής στην οποία βρίσκεται ως άνθρωπος και μουσικός. Ο τίτλος συμβολίζει μια παράξενη ιστορική στιγμή για τη σύγχρονη ανθρωπότητα. Την εποχή ενός βίαιου και άδικου πολέμου.

Οι συνθέσεις του Σπηλιωτόπουλου -πέρα από το μελαγχολικό «Μέσα από τα μάτια της», το οποίο κλείνει τον δίσκο- διαπνέονται από έναν αέρα αισιοδοξίας. Μέχρι και η ομότιτλη μπαλάντα αφήνει αυτή τη γεύση. Σε πρώτη ακρόαση, το «September» ξεχωρίζει από ένα άλμπουμ που κινείται στον χώρο της modern jazz, με ευδιάκριτο τον ευρωπαϊκό ήχο.

Ηχογραφήθηκε σε δύο μόνο μέρες στο στούντιο της σχολής Kulturskolan, όπου ο Τάσος διδάσκει κιθάρα και μουσική τεχνολογία. Οι φοιτητές του τον εκτιμούν γιατί τους ενθαρρύνει να βρουν τον πιο καλό μουσικό εαυτό τους, να αξιοποιήσουν τα ταλέντα τους και να αρχίσουν το δικό τους μουσικό ταξίδι.

Επιμέλεια: Μαρώ Καβαλιέρου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL