Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.6°C
2 BF 54%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
18.0°C24.3°C
2 BF 53%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C20.9°C
4 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.9°C20.8°C
3 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.4°C23.9°C
2 BF 35%
Μιχάλης Οικονόμου στην «Α» / Διευρύνθηκε η αντίληψη της κοινωνίας, αλλά πρέπει να κάνει το μεγάλο βήμα η Πολιτεία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μιχάλης Οικονόμου στην «Α» / Διευρύνθηκε η αντίληψη της κοινωνίας, αλλά πρέπει να κάνει το μεγάλο βήμα η Πολιτεία

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Φωτογραφίες για την ΑΥΓΗ: Παύλος Παρασκευάς

Συναντηθήκαμε με τον Μιχάλη Οικονόμου στο Πεδίον του  Άρεως λίγο μετά το τέλος μια πολύωρης πρόβας για τους πολυαναμενόμενους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, που θα κάνουν πρεμιέρα στην Επίδαυρο στις 15 και 16 Ιουλίου. Ταυτόχρονα συνεχίζει τα γυρίσματα της πολυαγαπημένης σειράς της ΕΡΤ «Τα καλύτερά μας χρόνια», που ετοιμάζονται να επιστρέψουν στην τηλεοπτική ζωή μας με τον τρίτο τους κύκλο. Το γεγονός ότι έχει ήδη προγραμματίσει και την παράσταση που θα τον δούμε τη νέα θεατρική σεζόν αναμφισβήτητα μαρτυράει έναν ηθοποιό σε καλλιτεχνική και δημιουργική εγρήγορση.  

Έναν ηθοποιό που αγαπάει το θέατρο, αλλά, όπως όλα δείχνουν, και το θέατρο του επιστρέφει αυτή την αγάπη. Προσεκτικός, σαφής και διαυγής στις επιλογές του, μας μίλησε με ενθουσιασμό για τους «Πέρσες» που τον οδηγούν στην Επίδαυρο, για την τηλεοπτική σειρά που συμμετέχει και αποκάλυψε στην ΑΥΓΗ και τη νέα παράσταση στην οποία θα πρωταγωνιστεί τον χειμώνα που έρχεται. Ακόμα, μας μίλησε για την επιλογή του να αποκτήσει παιδί με τον σύντροφό του, για το αίτημα του φετινού Pride για άνευ όρων γάμο και τεκνοθεσία αλλά και για τους φόβους του ως μπαμπά σήμερα. Ευδιάθετος, αισιόδοξος και συγκεκριμένος, μας άπλωσε στο τραπέζι τις σκέψεις του, τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες και όχι μόνο. Αυτός είναι ο Μιχάλης Οικονόμου.

Πρωταγωνιστείς στους «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Πες μου για το έργο.

Η παράσταση κοιτάζει το έργο όχι τόσο ιστορικά, αισχυλικά. Εγώ στο έργο παίζω τον Ξέρξη, που είναι για το σήμερα, και για να βοηθηθώ τον βλέπω σαν έναν σύγχρονο Πούτιν που ξεσηκώνει έναν τεράστιο στρατό για να επιτεθεί σε μια μικρή χώρα.Στη φάση που τον βλέπουμε στο έργο έχει ηττηθεί σπαρακτικά και γυρνάει πίσω σχεδόν μόνος του.  Έχει να αντιμετωπίσει έναν ολόκληρο λαό που μόλις μαθαίνει από τον αγγελιαφόρο ότι ο τεράστιος στρατός των Περσών που πήγε για να θριαμβεύσει κατατροπώθηκε, που οι γυναίκες κλαίνε τους άντρες τους, τα παιδιά τους, τους πατεράδες τους.  Έρχεται ταπεινωμένος αφενός, αφετέρου προσπαθεί να ζυγίσει πώς τον περιμένει ο κόσμος ώστε να δει αν μπορεί να συνεχίσει η μοναρχία του, αλλά ο λαός, που πλέον έχει χάσει την πίστη του στον έναν βασιλιά έπειτα από όλα αυτά που άκουσε, ψάχνει να δει πώς θα συνεχίσει. Θα επιλέξει τη δημοκρατία; Θα επιλέξει να τον σκοτώσει; Και νομίζω καταλήγει εκεί που καταλήγει κάθε μεγάλος διχασμός. Σε μια ακραία πόλωση. Που δεν οδηγεί πουθενά.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Φωτογραφίες για την ΑΥΓΗ: Παύλος Παρασκευάς

Κάνεις αυτές τις συνδέσεις με το σήμερα και τον Πούτιν γιατί σε βοηθάει να επαναπροσεγγίσεις τον ρόλο σου;

Νιώθω πως και μόνο που ο σκηνοθέτης μας επιλέγει τον χορό που έως τώρα ήταν οι πρόκριτοι του παλατιού να τους κάνει τον απλό λαό αυτό αμέσως δρα πολύ σημαντικά σε μια διαφορετική σύγχρονη αντιμετώπιση του έργου.

Ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του έργου είναι πάνω-πάνω;

Αυτό κρατιέται αναλλοίωτο. Αλλά αν κανείς δει το κείμενο, θα μπορούσε να πει πως εκεί που βγαίνει ο Ξέρξης με έναν τρόπο συμφωνεί και ο χορός μαζί του. Εμείς όμως, ξαναδιαβάζοντας το έργο, θεωρούμε πως αυτά που λέει ο Ξέρξης είναι σε πλήρη αντίθεση με τον χορό κι αυτό οδηγεί σε πόλωση. Και είναι μια πόλωση που τη βλέπουμε παντού. Τη βλέπουμε ακόμα και στα σόσιαλ μίντια. Σπάνια ο κόσμος πια ακούει τι θέλει να πει ο άλλος.  Έχει μια πολύ δομημένη άποψη, που δεν αλλάζει με τίποτα και τελικά κάθε αντίθεση που συζητιέται, είτε κοινωνικά είτε στα σόσιαλ, οδηγεί σε μια τέτοια πόλωση που είναι ανθρωποφαγική.

Πώς είναι η συνεργασία σου με τον Δημήτρη Καραντζά;

Τον θεωρώ έναν από τα σπίτια και καταφύγιο για να δημιουργήσω ως ηθοποιός.  Έχουμε συνεργαστεί πολλές φορές. Είμαι πολύ… Καραντζάς. Καταφέρνει να μου βγάλει κάτι πολύ δικό μου και ταυτόχρονα κάτι πολύ ξένο από εμένα επί σκηνής. Αυτό με ιντριγκάρει.  Έχει ένα λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί ως σκηνοθέτης το οποίο γίνεται όλο και πιο σαφές και ταυτόχρονα καταφέρνει να είναι κάτι πολύ ανοιχτό. Με οδηγεί σε μονοπάτια που από μόνος μου δεν θα πήγαινα ποτέ. Τον αγαπώ πολύ και ως άνθρωπο.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Φωτογραφίες για την ΑΥΓΗ: Παύλος Παρασκευάς

Παίζεις στο σίριαλ «Τα καλύτερά μας χρόνια» στην τηλεόραση. Πώς είναι αυτή η εμπειρία και πού οφείλεται αυτή η επιτυχία;

Κατ’ αρχάς, είναι μια περίοδος που πολλοί θεατρικοί ηθοποιοί έχουν μεταπηδήσει στην τηλεόραση και είναι πολύ θετικό αυτό που έχει γίνει με τη μυθοπλασία και πάνε και καλά αυτές οι σειρές, σε αντίθεση με κάποια ριάλιτι που υπήρχε η πεποίθηση ότι μόνο αυτά φέρνουν τηλεθέαση. Επέλεξα πολύ συνειδητά να κάνω αυτή τη σειρά γιατί διαβάζοντας την υπόθεση συγκινήθηκα. Πώς μέσα από τα αρχεία της ΕΡΤ, των ειδήσεων, του τι γινόταν μέσα στη Χούντα, στη Μεταπολίτευση και τώρα που πάμε στο ΠΑΣΟΚ, μέσα από τα μάτια ενός παιδιού που σιγά-σιγά μεγαλώνει και μιας οικογένειας βλέπουμε και την Ελλάδα της κάθε εποχής. Παρ’ όλο που είναι ισπανικό το φορμάτ, ευτυχώς οι ιστορίες μας ταυτίζονται, γιατί είχαν κι αυτοί χούντα, είχαν κι αυτοί Μεταπολίτευση με έναν δικό τους τρόπο.  Έχει γίνει μια τέλεια συναστρία. Συνδυάζει κάτι πολύ ποιοτικό και κάτι πολύ εμπορικό. Για μένα αυτό είναι η χρυσή τομή. Είναι ταυτόχρονα κωμωδία με κάτι γλυκόπικρο.

Είναι η δουλειά του ηθοποιού στην τηλεόραση ή είναι ένα μέσο επιβίωσης;

Εγώ αντιμετωπίζω την τηλεόραση όπως θα αντιμετώπιζα μια ταινία και μια παράσταση στο θέατρο. Προσπαθώ όσο με παίρνει ο χρόνος. Γιατί είναι ένας αγώνας δρόμου τα γυρίσματα της τηλεόρασης, δεν έχεις πολύ χρόνο και δρουν πιο πολύ το ένστικτο του ηθοποιού και η μελέτη που έχει κάνει σπίτι του, αλλά δεν μπορώ να την αντιμετωπίσω πιο επιπόλαια, γιατί τότε εγώ θα είμαι ο πρώτος που θα χάσει. Δεν την υποτιμώ ως μέσο.  Έχει αυτό το εφήμερο, το γρήγορο, αλλά νομίζω είναι και μια πολύ καλή άσκηση για μένα ως ηθοποιό να φέρνω άμεσα τα εκφραστικά μου μέσα σ’ αυτόν τον λίγο χρόνο που έχω να προετοιμαστώ για κάθε πλάνο..

Μήνας Pride, με πρωταρχικό το αίτημα γάμος για όλους. Ως άνθρωπος που έχεις σχέση με τη θρησκεία, πώς νιώθεις απέναντι στις αντιδράσεις κάποιων ιερέων;

Είναι κάτι που με πληγώνει ως ομοφυλόφιλο. Γιατί δεν ζητήσαμε ποτέ να γίνει γάμος μέσα στην εκκλησία. Αυτό κι εγώ ο ίδιος καταλαβαίνω ότι δεν μπορεί να γίνει. Δυσκολεύομαι να καταλάβω πώς κάτι που αφορά τα ίσα δικαιώματα προς όλους μπορεί κάποιους να τους εξοργίσει. Είτε είναι της εκκλησίας είτε όχι. Μου φαίνεται ακατανόητο και παράλογο. Επιλέγω να αντιμετωπίζω την εκκλησία όχι ως προσωπικότητες, αλλά ως ένα σύνολο με κεφάλι τον Θεό. Αυτόν τον αντιλαμβάνομαι ως έναν Θεό που κοιτάζει πάντα με φροντίδα, με στοργή και με αγάπη και αποδοχή. Από κει και πέρα, εγώ μέσα από την εκκλησία επιλέγω να πορεύομαι με ανθρώπους της που έχουν πιο ανοιχτά μυαλά και είναι θεωρώ πιο κοντά σ’ αυτό που λέγεται Ευαγγέλιο.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Φωτογραφίες για την ΑΥΓΗ: Παύλος Παρασκευάς

Νιώθεις ότι αλλάζει κάτι; Είμαστε σε μια περίοδο αλλαγών;

Καμιά φορά δεν μπορείς να έχεις αντίληψη για όλη την κοινωνία. Αλλά νιώθω ότι κάτι πάει ν’ αλλάξει. Βέβαια, ζω στην πρωτεύουσα, δεν ξέρω τι γίνεται στην επαρχία. Εκεί τα πράγματα είναι πιο δύσκολα και οι άνθρωποι ζορίζονται. Ο Δημήτρης της Λέσβου και άλλες περιπτώσεις δείχνουν ότι η κοινωνία έχει ακόμα ένα πολύ άγριο κομμάτι, που το διαφορετικό το φοβάται, το λιθοβολεί, δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτό.  Ένα κομμάτι της κοινωνίας έχει αγριέψει. Τα νέα παιδιά, οι έφηβοι τραβάνε μαχαίρια για ένα χρώμα μπλούζας. Νιώθω όμως πως κάτι αλλάζει.  Έχει να κάνει και μ’ αυτά που φαίνονται πλέον στην τηλεόραση και ελπίζω να μην είναι μόνο μια βιτρίνα ή μάρκετινγκ, που πολλές εταιρείες υιοθετούν μια πιο pride εικόνα για να ενισχύσουν το κοινωνικό τους προφίλ.  

Έχω αυτή την αίσθηση. Από τη δική μου οικογένεια, από τη γειτονιά μου, από το πώς μας αντιμετωπίζει ένας κύκλος που είναι στο σχολείο του μικρού, από άρθρα που διαβάζω, από σειρές που βλέπω στο Netflix. Βλέπω ότι έχει διευρυνθεί η αντίληψη της κοινωνίας ή θέλω αυτό να ελπίζω. Αυτό δεν μπορεί βέβαια να προχωρήσει αν η ίδια η Πολιτεία δεν κάνει το μεγάλο βήμα να φροντίσει για ίσα δικαιώματα. Και για τον πολιτικό γάμο στα ομόφυλα ζευγάρια, που είναι σημαντικός και πάει μαζί την τεκνοθεσία. Αν βγει μια νομοθεσία που υπερασπίζεται τα δικαιώματα όλων των οικογενειών ισότιμα σ’ αυτή τη χώρα, αυτό θα πάρει και την κοινωνία από το χέρι. Αυτό έχει γίνει πολλές φορές. Και με τον πολιτικό γάμο στα ετερόφυλα ζευγάρια. Δεν ήταν όλη η κοινωνία πολύ υπέρ. Τώρα πια δεν τίθεται θέμα.

Έχεις έναν γιο με τον σύντροφό σου και αύριο θα πάει σχολείο.  Έχετε τη δύναμη να τον προστατεύσετε από αυτά που θα αντιμετωπίσει εκεί έξω;

Μιλάω δημόσια για να βάλω ένα μικρό λιθαράκι στο να αλλάξει μια νοοτροπία. Δεν μπορώ να ελέγξω όλη την κοινωνία. Αυτό που μπορώ κάπως να ελέγξω και να ενισχύσω είναι το παιδί μου μεγαλώνοντας να είναι σίγουρος για τον εαυτό του, για την ιστορία του, για το ποιος είναι, να μην ντρέπεται γι’ αυτό κι από κει και πέρα να έχει την ευχέρεια να απαντήσει ή να πληγωθεί λιγότερο όταν δεχτεί κάτι αρνητικό. Εδώ για το επίθετό σου μπορεί να δεχτείς επίθεση. Εμένα με λέγανε Οικοδόμου και Υπονόμου. Θέλω όμως να έχει και χιούμορ. Γιατί δεν μπορείς να αλλάξεις τους πάντες γύρω σου.

Ποια είναι η σχέση σου με την Αθήνα;

Την αγαπάω.  Έχω μείνει στο κέντρο. Πλέον μένω νότια. Παλιά μου άρεσε αυτό το μποέμ, τα αρχαία δίπλα σε μια εγκαταλελειμμένη οικοδομή. Πλέον πολλές φορές με στενοχωρεί. Από τότε που έγινα πατέρας και κάνουμε πρόβες σε ένα θέατρο εκεί στη Φυλής, η χρήση ναρκωτικών δίπλα σε παιδάκια από άλλες χώρες, που περπατάνε με τους γονείς τους δίπλα σε βουρκόνερα, με κάνουν να θέλω να φεύγω προς τα νότια.  Ότι πάω λίγο σε ένα ησυχαστήριο. Βέβαια, εδώ είναι η δουλειά μου, έχω βρει και τις γωνίες που με κάνουν να γειώνομαι και να ηρεμώ.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Φωτογραφίες για την ΑΥΓΗ: Παύλος Παρασκευάς

Τι ακολουθεί λοιπόν καλλιτεχνικά το επόμενο διάστημα;

Έχουμε πρεμιέρα με τους «Πέρσες» στην Επίδαυρο 15 και 16 Ιουλίου και μετά Ελευσίνα, Θεσσαλονίκη και Ηρώδειο. Συνεχίζουμε γυρίσματα για τον τρίτο κύκλο στα «Καλύτερά μας χρόνια» και τον χειμώνα θα είμαι στην παράσταση «Ντα» στο Θέατρο Ιλίσια, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, μαζί με τον Γρηγόρη Βαλτινό, τη Μαρία Καλλιμάνη και μια πλειάδα εκλεκτών συναδέλφων.

Φαίνεσαι πολύ ενοχλημένος με τα σόσιαλ μίντια…

Έχω κι εγώ τρομάξει με τον ίδιο μου τον εαυτό. Τα σόσιαλ μίντια έχουν ένα πολύ θετικό κομμάτι. Πολλές φορές έχουν τη δύναμη να αναδείξουν κοινωνικά ζητήματα ή συσπειρώνεται ο κόσμος για να βοηθήσει σε ένα κοινωνικό ζήτημα που απαιτεί μια οργανωμένη αντίδραση ή μια απόφαση πολιτική, παρ’ όλα αυτά είναι και ο αλγόριθμος, όπως έχω διαβάσει, που μου παρουσιάζει ειδήσεις επιλεγμένες σύμφωνα με τη δική μου γνώμη. Διαφοροποιημένες, εξατομικευμένες. Και τα συναισθήματα που αμέσως εγείρονται όταν τίθεται ένα ζήτημα και από κάτω μπαίνω εγώ να σχολιάσω, πολλές φορές είναι μόνο συναισθήματα θυμού και οργής. Δεν χρειάζεται όταν εγώ περπατάω στον δρόμο και περάσω δίπλα από μια πόρτα που είναι ανοιχτή και μαλώνουν για κάτι εγώ να σταματήσω. Μπορώ να συνεχίσω τον δρόμο μου. Πολλές φορές βλέπω τον εαυτό μου να αλλάζει πορεία και να μπαίνει και να λέει θυμωμένα μια άποψη. Δεν υπάρχει λόγος να γίνεται αυτό. Είμαστε λίγο ή πολύ δεσμευμένοι και εθισμένοι στα σόσιαλ μίντια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL