Live τώρα    
28°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
28 °C
26.4°C30.2°C
0 BF 44%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
26 °C
22.8°C27.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
23.2°C28.7°C
2 BF 64%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
26 °C
23.8°C27.7°C
1 BF 53%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
26 °C
25.7°C25.7°C
1 BF 61%
Προτάσεις για διάβασμα / Ένας χρόνος νουάρ αφήγησης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Προτάσεις για διάβασμα / Ένας χρόνος νουάρ αφήγησης

Τίποτα περισσότερο παρά υπενθύμιση όλων εκείνων των νουάρ βιβλίων που φιλοξενήθηκαν τις Παρασκευές απ' το J' Aime Le Noir -ζωντανή απόδειξη πως κόσμος γυρίζει ακόμη. Αρχής γενόμενης με τον μάστορα του αστυνομικού Ζορζ Σιμενόν και «Το λιμάνι στην ομίχλη», όπου ο δαιμόνιος επιθεωρητής Μεγκρέ κάνει άνω - κάτω ένα μικρό λιμάνι της Νορμανδίας έως ότου αποκαλύψει, με προσωπικό κόστος, παράξενους φόνους.

Επίσης, «Ο Μεγκρέ και η νεκρή κοπέλα» -ένας ακόμη δύσκολος γρίφος για να λύσει ο Βέλγος σχετικά με την άγνωστη δολοφονημένη της Πλας Βεντιμέλ με το μοδάτο φόρεμα. Παρακάτω, στα σκληρά μυθιστορήματά του -αυτά που επηρέασαν σφόδρα το νεο-πολάρ-, διαβάσαμε: «Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν» -εδώ ο ένοχος παίρνει, κατά κάποιον τρόπο, τη θέση του ντετέκτιβ στο πρόσωπο ενός διαταραγμένου μεσοαστού. Και τη συγκλονιστική ανατομία ενός εγκλήματος, στην αφήγηση του βαρυποινίτη επαρχιακού γιατρού για τη δολοφονία της γυναίκας που αγάπησε με ασίγαστο πάθος -όλα απ' τις εκδόσεις  Άγρα.

Από τις αυτές εκδόσεις ο φίλτατος -πολιτογραφημένος Μεξικανός- Πάκο Iγνάσιο Tάιμπο II, στις απολαυστικές περιπέτειες του μονόφθαλμου ιδιωτικού ντετέκτιβ  Έκτορ Μπελασκοαράν Σάιν ων ουκ έστιν αριθμός!  Έχουμε την ένδοξη επιστροφή του Σάιν, «Στην ίδια πόλη υπό βροχή», και το μπλέξιμό του με τη CIA, την αστυνομία, τα ναρκωτικά και τα όπλα. Στα «Μερικά σύννεφα» ο ήρωας βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση καθώς αναγκάζεται να αντιμετωπίσει μαφιόζους και ληστές τραπεζών για την περιουσία μιας νεαρής χήρας.

Στα «Ερωτευμένα φαντάσματα» -σε μια πόλη όπου νιώθει ξένος- ο ντετέκτιβ ανακαλύπτει διασυνδέσεις του οργανωμένου εγκλήματος με την κρατική εξουσία. Στα δε «Όνειρα συνόρων» διασχίζει κατά μήκος τα σύνορα Μεξικού και Ηνωμένων Πολιτειών για μια σχεδόν προσωπική υπόθεση. Τέλος, στο «Χωρίς αίσιο τέλος» εμπλέκεται σε υποθέσεις κρατικής καταστολής.

Στην «Άγρα» και ο εμβληματικός Ζαν - Πατρίκ Μανσέτ, εκ των ιδρυτών (μαζί με τους Ζαν Κλοντ Ιζό, Φρεντερίκ Α. Φαζαρντί και Ζαν - Μπερνάρ Πουί) του νέου πολιτικού αστυνομικού -και το «Νεκροτομείο πλήρες» καθώς ο πρόωρα χαμένος συγγραφέας διεξάγει ακόμη μια ολομέτωπη ιδεολογική επίθεση, από τα άκρα αριστερά, στο κοινωνικό σύστημα.

Και το κόμικ του σκιτσογράφου Ζακ Ταρντί να ζωγραφίζει το «Μελαγχολικό κομμάτι της Δυτικής Ακτής», ένα από τα μεγάλα έργα του τρομερού παιδιού του πολάρ με την άγρια περιπλάνηση του μοναχικού Ζορζ Ζερφό, πρώην στασιαστή και τώρα ανερχόμενου χαρτογιακά.

Ο Καρίλ Φερέ κλείνει τις εν λόγω εκδόσεις και με το «ΠΑΣ, ΕΙΡΗΝΗ», ενώ υπογράφει ένα απολαυστικό βίαιο αφήγημα για τη ζοφερή κατάσταση στη σύγχρονη Κολομβία, που καλό θα ήταν να το διαβάσουν οι διεθνολόγοι.

Οι εκδόσεις Oposito κυκλοφόρησαν μέσα στο 2021 τον «Κανίβαλο» του Ντιντιέ Ντενένξ, ακόμη μια αποκάλυψη κρατικής βαρβαρότητας στον αγώνα για την αντίσταση της μνήμης με την υπόθεση ανθρώπων από τις αποικίες να μεταφέρονται ως εκθέματα στο Παρίσι του 1930. Μαζί και το σίκουελ «Στεγνά! Ο Σπινόζα γαμάει τον Χέγκελ ξανά» καθώς ο Ζαν - Μπερνάρ Πουί σκηνοθετεί μια φιλοσοφική δυστοπία με φόντο το ποδόσφαιρο α λα Μαντ Μαξ.

Πάμε στον Φρεντερίκ Α. Φαζαρντί: «Ένας βρεγμένος καραγκιόζης» στις Εκδόσεις των Συναδέλφων αφηγείται με πάθος τους δολοφονικούς «άθλους» ενός 70χρονου προλετάριου στον υπόγειο του Παρισιού.

Προχωράμε στις Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου και τον Γάλλο Μαρέν Λεντέν, που σκιαγραφεί με ενάργεια στο βιβλίο «Σε χαιρετώ, αδερφέ μου» ένα «οικογενειακό μελόδραμα» όπου εμπλέκονται μεγαλοαστοί, μίντια και αστυνομία. Στις ίδιες εκδόσεις η βετεράνος Ντομινίκ Μανοτί και το «Μασσαλία 73» για περιστατικά ρατσιστικής βίας, καθώς στο σώμα της αστυνομίας η ώσμωση ανάμεσα στη νομιμότητα και την παρανομία είναι κυρίαρχη.

Στις σχετικά καινούργιες εκδόσεις Carnivora, με κυρίαρχο το λάτιν νουάρ, είχαμε αρκετές παρουσιάσεις: ο Μεξικανός Ραφαέλ Μπερνάλ και «Η Συνωμοσία της Μογγολίας», έργο κομβικό για το μαύρο μυθιστόρημα, όπου ο αδίστακτος ντετέκτιβ Φιλιμπέρτο Γκαρσία σκορπάει πτώματα για να φτάσει στον πυρήνα μιας συνωμοσίας - οπερέτα.

Και ο Ισπανός Βίκτορ Σόμπρα γράφει στη «Χίμαιρα του ανθρώπου - τανκ»· πώς ο ηρωικός πολίτης της πλατείας Τιενανμέν γίνεται αφορμή για ένα δοκιμιακό νουάρ καθώς ανακαλύπτει τον τολμητία δεκαετίες αργότερα. Λουτρό αίματος στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο Βαρκελώνης· ένα κάμπους νουάρ που διασαλεύει την τάξη και την ασφάλεια του ιστορικού ιδρύματος από την Κάρμα Ριέρα στη «Σχεδόν νεκρή φύση».

Στο Μεταίχμιο επανεκδόθηκαν δυο σημαντικά βιβλία του μεγάλου Μανουέλ Βάθκεθ Μονταλμπάν: «Ο σέντερ φορ δολοφονήθηκε το σούρουπο»· ο ιδιότυπος ντετέκτιβ Πέπε Καρβάλιο περνοδιαβαίνει μια Βαρκελώνη που έχει χάσει τη μνήμη της αλλά και την ιστορική ψυχή της, υπό την απειλή δολοφονίας ποδοσφαιριστών, και «Τα πουλιά της Μπανγκόκ», ένα ταξίδι του ντετέκτιβ Πέπε βαθιά στο διεφθαρμένο καθεστώς της Ταϊλάνδης.

Ο δικός μας Πέτρος Μάρκαρης, ακαταπόνητος, εξέδωσε στα Κείμενα τους νέους άθλους του αστυνομικού Χαρίτου: «Ο φόνος είναι χρήμα». Ακόμα μία περιπέτεια βγαλμένη απ' την κοινωνία κρίσης, με κινήματα φτωχών και δολοφονίες επενδυτών.

Στον Πατάκη τώρα δύο απολαυστικά νουάρ του Αντρέα Καμιλέρι. «Η μέθοδος Καταλανόττι» με τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο να ερευνά μια μεταφυσική υπόθεση ενώ νιώθει ξανά τα βέλη του έρωτα και αμφισβητεί τον κατασταλτικό ρόλο της αστυνομίας. Και «Ο Μάγειρας του 'Αλκυόνη'», προτελευταία περιπέτεια του Σικελού αστυνομικού αντιμέτωπου με νονούς της Μεσογείου και πάντοτε νικητής!

Στον Πατάκη και ο Κορεάτης Ουν Σου Κιμ με τους «Μηχανορράφους»: όταν ο επαγγελματίας εκτελεστής παραβαίνει εντολές και επιτρέπει στο θύμα να αποφασίσει το ίδιο για το τέλος του.  Έτι, ο γνωστός  Άλαν Φερστ σκιαγραφεί την ατμόσφαιρα του κατοχικού Παρισιού και της Γαλλίας μέσα από την αντιστασιακή δράση του λογοτέχνη Πολ Ρικάρ, υπό τον τίτλο «Αποστολή στο Παρίσι».

Πηγαίνουμε στις εκδόσεις Πόλις με τον πρωτοεμφανιζόμενο Γάλλο συγγραφέα Τομά Κανταλούμπ και το «Ρέκβιεμ για μια δημοκρατία», με τη σκιαγράφηση των αρχών του 1960 στη Γαλλία και το ζήτημα του αγώνα της Αλγερίας. Με «Το κόκκινο και το φαιό», ο Μορίς Ατιά φέρει τον συνταξιούχο πλέον αστυνομικό Πάκο Μαρτίνεθ να «επιστρέφει» στην Ιταλία του 1978, στην απαγωγή του  Άλντο Μόρο, και η γυναίκα του Ιρέν στο 1899, στην πολιορκία ενός άντρου αντισημιτών.

Είναι, επίσης, ο  Όλεν Στάινχαουερ στον «Τουρίστα», στον οποίο ο επαγγελματίας εκτελεστής της CIA Μάιλο Γουίβερ καταδιώκεται χωρίς έλεος από την ίδια του την υπηρεσία. Ολοκληρώνουμε με τον Γκράχαμ Γκρην να εισάγει στις σχέσεις ανθρώπου και εξουσίας θέματα ήθους υπό τον τίτλο «Ο ανθρώπινος παράγοντας».

Στις εκδόσεις Angelus Novus ο Ραμόν Δίας Ετερόβιτς, εκ των βασικών συντελεστών του λατινικού νουάρ, οδηγεί -στους «Άγγελους και ερημίτες»- τον αναρχικό φιλόμουσο και βιβλιομανή ήρωά του ντετέκτιβ Ερέδια στα επτασφράγιστα δωμάτια της εξουσίας. Και στην Οκτάνα ένα βιβλίο γνωριμίας με τον Ιταλό συγγραφέα Αουγκούστο Ντε  Άντζελις, πατέρα του μεσογειακού νουάρ, «Η δολοφονία του τραπεζίτη» -ο φόνος ως έργο τέχνης.

Μια σειρά νέες κυκλοφορίες, η πλειονότητα των οποίων θα κοσμήσουν τις σελίδες του J' Aime Le Noir: Φρεντερίκ Α. Φαζαρντί «Βελούδινο Γάντι» (Εκδόσεις των Συναδέλφων), Ερβέ Λε Κορ «Διασχίζοντας τη νύχτα» και Νεγκάρ Τζιαβαντί «Αρένα» (Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου). Μπρέντα Ναβάρο «Άδεια σπίτια» (Carnivora). Φρανσουά Τομαζό «Μασσαλία εμπιστευτικό» (Οκτάνα). Ντρορ Μισάνι «Τρεις» και Πέτρος Μάρκαρης «Το κίνημα της αυτοκτονίας» (Κείμενα) και τέλος απ' τον Πατάκη ο μέγιστος Αντρέα Καμιλλέρι στον ύστατο Μονταλμπάνο με το «Ρικαρντίνο» και ο Κάρλο Λουκαρέλι στα «Θανάσιμα Αμαρτήματα» με τον επιθεωρητή Ντε Λούκα, ενώ στην  Άγρα νέος Ζορζ Σιμενόν και Μεγκρέ στο «Νύχτα στο σταυροδρόμι» και Ζαν - Πατρίκ Μανσέτ στο «ΝΑΔΑ», αλλά και ο Γάλλος Καρίλ Φερέ στο «LËD / ΠΑΓΟΣ».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL