Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
11.2°C18.1°C
2 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
10.6°C16.9°C
2 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
10.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C16.4°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
9 °C
8.9°C14.6°C
0 BF 81%
Σωτήρης Σόρογκας / «Μια ζωγραφική που θωπεύει όσα αναχωρούν από αυτόν τον κόσμο»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σωτήρης Σόρογκας / «Μια ζωγραφική που θωπεύει όσα αναχωρούν από αυτόν τον κόσμο»

Σωτήρης Σόρογκας

«Επειδή πιστεύω πως η ζωή είναι ένα δώρο μοναδικό και ανεπανάληπτο, ό,τι παρατηρούσα να θνήσκει, να αναχωρεί από αυτόν τον κόσμο, ήταν σαν να συμπάσχω μαζί του, με μια λύπη συνοδευτική», έλεγε χθες ο αειθαλής Σωτήρης Σόρογκας, ξεπερνώντας για λίγο την εγγενή συστολή και ταπεινότητα που διακρίνει τον μακρύ, αθόρυβο και αξιοσέβαστο δημιουργικό του βίο και μιλώντας στους δημοσιογράφους που τον συνάντησαν με αφορμή την έκθεση έργων του που εγκαινιάζεται αύριο στο Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι.

«Ακόμα και στα σπουδαστικά μου έργα κατέγραψα τέτοιου είδους θέματα. Έπιανα τον εαυτό μου να τριγυρίζει στο Λαύριο ή σε ένα χωριό που το κατοικούσαν οι εργάτες των λατομείων, φτωχικά πράγματα αλλά γκρεμισμένα πια, άρχισα να βλέπω τις ρημαγμένες βάρκες, τα ξύλα ή μια λαμαρίνα πάνω σε πέτρες και διαπίστωσα ότι κάτι με τραβούσε σε αυτό και τα παρατηρούσα. Έψαχνα να βρω διάφορα χρώματα από τις σκουριές, γιατί η σκουριά δεν είναι μόνο μια, να αποδώσω δηλαδή ακριβώς, αν ήταν δυνατόν, αυτήν την αίσθηση μιας φθοράς η οποία, εκτιθέμενη σε έναν ήλιο, ανελέητο πια, βλέπουμε να φθίνει και να χάνεται». Σε αυτήν τη φράση συνοψίζεται, θα έλεγε κανείς, και η ουσία του έργου του, η ανάδειξη της φθοράς που χάνεται.

Η έκθεση «Σωτήρης Σόρογκας - Ο χρόνος της μνήμης στον εικαστικό λόγο του», με διάρκεια έως τις 3 Απριλίου, αποτελείται από πέντε θεματικές ενότητες, 28 έργων μεγάλων διαστάσεων από τη Συλλογή του Μουσείου, που καλύπτουν ενδεικτικά τις κυριότερες φάσεις της καλλιτεχνικής πορείας του ζωγράφου. Πρόκειται για τα «Ανοίγματα», όπου, όπως σημειώνει ο επιμελητής και γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Κυριάκος Κουτσομάλλης, «το μαύρο αναζητά διέξοδο προς το φως. Είναι σαν να θέλει ο ζωγράφος να εκφράσει τον προβληματισμό του για τη διαπιστούμενη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ζωγραφική στις μέρες του».

Σωτήρης Σόρογκας

Τα θαλάσσια ξύλα και τα σαπιοκάικα «εκφράζουν την εικόνα των ερειπίων του καιρού και τη θνησιμότητα της ύλης που νομοτελειακά επιφέρει η φθορά του χρόνου». Οι πέτρες «συνοψίζουν τον ανθρώπινο μόχθο», «Τα άλογα» «είναι σαν να θέλουν να υπεκφύγουν από την απώλεια του καταποντισμού» και στα «Πορτραίτα» «ζητούμενο είναι να μετουσιωθεί ο κλασματικός χρόνος σε χρόνο διαρκούς υπόμνησης, του προσώπου, δίνοντας έμφαση στον ψυχισμό του εικονιζόμενου». «Το τι έχω καταφέρει, δεν το συζητάω, προσπάθησα μονάχα να πω αυτά τα πράγματα. Και η ζωγραφική μου, αν μπορούσε να πει κάποιος, είναι μια ζωγραφική η οποία θωπεύει, όπως είπε και η Κική Δημουλά, αυτά που αναχωρούν από αυτόν τον κόσμο», σχολίασε ο 85χρονος ζωγράφος, αποσαφηνίζοντας πως τα πρώτα διαβάσματά του στην ποίηση και τα κείμενα του Σεφέρη επηρέασαν αυτό που ήθελε να κάνει. «Ανακάλυψα ψυχικές συγγένειες και άρχισα να ψάχνω την παράδοση και εγώ, με τον τρόπο που εκείνος δίδαξε. Και νομίζω ότι κατά τη διάρκεια όλου του αγώνα που έκανα να καταγράψω κάτι από αυτό που ήθελα να πω, η δουλειά μου εκκινεί ή τουλάχιστον συγγενεύει πάρα πολύ με τα ποιήματα και την άποψη του Σεφέρη για την ελληνική, τρισχιλιετή παράδοση, όπως το έχει πει και ο ίδιος», κατέληξε.

Για τον Κ. Κουτσομάλλη, ο Σόρογκας με το διαχρονικό του έργο «κατάφερε να διαπραγματευτεί με τον λόγο της μνήμης. Ο ζωγράφος εισπνέει στο παρελθόν για να αποπνεύσει στο παρόν με προοπτική το μέλλον», είπε «καταφέρνοντας να μείνει έξω από ιδεοληψίες, χαράσσοντας τη δική του γραμμή». Η έκθεση, που συνοδεύεται από κατάλογο, είναι επισκέψιμη Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο και Κυριακή από τις 10 π.μ. έως τις 6 μ.μ. και Παρασκευή από τις 10 π.μ. έως τις 8μ.μ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL