Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Σταύρος Στάγκος / Ταξίδι σε έναν κόσμο που προσπαθούσε να ζήσει όταν άλλαζε η Ιστορία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σταύρος Στάγκος / Ταξίδι σε έναν κόσμο που προσπαθούσε να ζήσει όταν άλλαζε η Ιστορία

Σταύρος Στάγκος
Ο σκηνοθέτης Σταύρος Στάγκος μιλά στην ΑΥΓΗ για την παράσταση «Παλιές ιστορίες και συγκινήσεις που μοιάζουν σήμερα ανοησίες», που παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο «Αλκμήνη»

Για μια παράσταση που ιχνηλατεί το θέμα της εθνικής συνείδησης στον σύγχρονο κόσμο, στηριγμένη σε μεγάλο βαθμό «σε μαρτυρίες από εναπομείναντες Έλληνες στη Σωζόπολη της Βουλγαρίας και απογόνους προσφύγων στη Θεσσαλονίκη και τον Βόλο», αλλά και ένα γράμμα του 1929, οικογενειακό κειμήλιο, μιλά στην ΑΥΓΗ ο σκηνοθέτης Σταύρος Στάγκος. Πρόκειται για το έργο το οποίο ανεβαίνει κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο «Αλκμήνη» με τον τίτλο που ο ίδιος ο παππούς του σκηνοθέτη έδωσε στην επιστολή του, «Παλιές ιστορίες και συγκινήσεις που μοιάζουν σήμερα ανοησίες».

Με καταγωγή της πατρικής οικογένειας από τη Σωζόπολη, που μέσα στη δίνη της Ιστορίας του 19ου αιώνα βρέθηκε με την ανταλλαγή των πληθυσμών στην Ελλάδα, ο σκηνοθέτης μιλά για το γράμμα του παππού, που γράφτηκε με αφορμή «όταν κάποιος τον κατηγόρησε για Βούλγαρο. Και εκείνος απαντά με 52 δακτυλογραφημένες σελίδες, εκ των οποίων στην παράσταση δεν χρησιμοποιώ πάνω από 8. Κεντρική ιδέα είναι το ότι εάν θέλετε να ψάξετε τους Έλληνες του Περικλή, αυτοί δεν υπάρχουν, καθώς στον ελλαδικό χώρο οι πληθυσμοί, πέρα από τις διάφορες κατακτήσεις του τόπου, μετακινούνταν συνεχώς με αποτέλεσμα επιμειξίες. Το γράμμα εμπεριέχει πάρα πολύ πρωτοποριακές ιδέες ακόμα και για σήμερα» σχολιάζει ο Σ. Στάγκος.

«Ο παππούς αναφέρει πως την ιδέα της ρωμιοσύνης την είχε περί πολλού, αλλά άνθρωποι του 1930, όπως ο ίδιος, ζούσαν μια απογοήτευση ερχόμενοι στην Ελλάδα. Προέρχονταν από ένα κοσμοπολίτικο περιβάλλον, ήταν πολύ μορφωμένοι, με διαμονές σε Κωνσταντινούπολη, Ελβετία και αλλού. Η απογοήτευση μοιάζει λίγο με αυτή που νιώθουμε σήμερα, καθώς μπορούμε να μιλήσουμε για πολλές ιδέες σε έναν κόσμο όπου καταρρέουν πάρα πολλά πράγματα, όπου θέματα όπως η Ιστορία και η πολιτική δεν ενδιαφέρουν».

Σταύρος Στάγκος

Διατηρώντας το γράμμα στο αρχείο του για χρόνια, ο σκηνοθέτης με αφορμή «το Μακεδονικό και όλη την έξαρση του εθνικισμού στην Βαλκανική» σκέφτηκε πως «είναι επίκαιρο. Δεν ήθελα να μιλήσω για την ιστορία της οικογένειάς μου, αλλά ούτε και για την ιστορία του ελληνισμού της Ανατολικής Ρωμυλίας. Ωστόσο η παράσταση έχει σχέση τόσο με τα ιστορικά γεγονότα όσο και με τον τρόπο που ζούσαν οι κάτοικοι της Σωζόπολης, με τις χαρές, τις λύπες, τις δεισιδαιμονίες τους. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να μιλήσω για το θέμα της εθνικής συνείδησης που θεωρώ ότι σήμερα είναι επίκαιρο και να πω με λίγα λόγια, όπως λέει τόσο το γράμμα όσο και οι μαρτυρίες, ότι μερικές φορές είναι θέμα επιβολής, αλλά πάνω από όλα, κατά τη γνώμη μου, είναι θέμα προσωπικής συνείδησης και πώς το άτομο ορίζει τον εαυτό του. Κάτι που ξεκινάει από τις καταβολές, το οικογενειακό του περιβάλλον. Εκεί που ορίζω τον εαυτό μου είναι εκεί που συναισθηματικά, ηθικά, πνευματικά νιώθω συνδεδεμένος» εξηγεί.

Η παράσταση, με πρωταγωνιστές τους Γιώτα Φέστα, Χάρη Μαυρουδή και Δημήτρη Αποστολόπουλο, είναι ταξίδι σε έναν κόσμο που προσπαθούσε να ζήσει όταν η Ιστορία άλλαζε με απρόβλεπτους τρόπους.

Πάνω σε μια σχεδία που ταξιδεύει μέσα στη νύχτα συναντώνται τρεις άνθρωποι που γεννήθηκαν στη Σωζόπολη. Φέρνοντας ο καθένας τις δικές του ψυχικές αποσκευές, ψάχνουν να βρούν τα βασικά συστατικά της ζωής τους που χάθηκαν μέσα στη δίνη της Ιστορίας. Κι ενώ η σχεδία περιπλέει μια Μαύρη Θάλασσα στην οποία είναι πλέον πιο εύκολο να βρεις σκουπίδια παρά ψάρια, ξετυλίγουν διηγήσεις και αναμνήσεις, γεμάτες αντιφάσεις και μικρά χειροπιαστά όνειρα.

Ο σκηνοθέτης στη δραματουργία και σύνθεση του κειμένου συνεργάστηκε με τον Αλέξη Αλάτση, ενώ σημαντική υπήρξε η συμμετοχή της ιστορικού Blagorodna Filevska που μελετώντας τους πολιτισμούς της Μαύρης Θάλασσας είχε στην κατοχή της πολλές μαρτυρίες, τις οποίες και παραχώρησε στην παράσταση.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL