Live τώρα    
12°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
12 °C
7.5°C13.4°C
1 BF 58%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
7 °C
4.6°C9.6°C
0 BF 63%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
9 °C
7.0°C11.6°C
2 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
11.1°C14.2°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
5 °C
4.5°C4.9°C
0 BF 81%
Νίκος Καραθάνος στην «Α» / «Προμηθέας είναι ο άνθρωπος που πετάει χωρίς φτερά»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νίκος Καραθάνος στην «Α» / «Προμηθέας είναι ο άνθρωπος που πετάει χωρίς φτερά»

ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ

«Όταν μαθαίναμε για τους αρχαίους ήρωες στο σχολείο ή στη δραματική σχολή, ήταν σαν να ακούγαμε για κάποια φαντάσματα μιας παράστασης που προϋπήρξε, που δεν βρισκόταν στη ζωή, αλλά μόνο στο θέατρο, σε έναν μύθο μακρινό, κλεισμένα στο μουσείο και σε εργασίες ακαδημαϊκών δασκάλων. Μόνο που το ελληνικό μεγαλείο ήταν καταδικασμένο να είναι άνθρωποι εν ζωή. Δεν χρειάζεται να κλέψεις τη φωτιά για να είσαι Προμηθέας σήμερα, αφού ο καθένας μας θυσιάζεται για λογαριασμό κάποιου άλλου ανθρώπου», λέει στην ΑΥΓΗ ο ηθοποιός Νίκος Καραθάνος, που σκηνοθετεί και ερμηνεύει τον αισχυλικό “Προμηθέα”, «αναγνωρίζοντας στο πρόσωπό του τον καθέναν» από εμάς.

Γι' αυτό και κατεβάζοντας τον αρχαίο μύθο από τον Καύκασο, τον έκλεισε σε ένα δωμάτιο και τον ανέβασε στη σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση όπου κάνει πρεμιέρα.

«Όλος ο κόσμος μεταλαμπάδευσε το νόημα των μύθων στη ζωή του. Εμείς το κλειδώσαμε και το εγκαταλείψαμε στο σχολείο και στο μουσείο. Ακόμα και στο Ροκφέλερ Σέντερ υπάρχει ένα χρυσό άγαλμα, το βλέπουμε σε κάθε ταινία και λέγεται Προμηθέας. Συμβολίζει τον άνθρωπο που πετάει χωρίς φτερά. Και από κάτω υπάρχουν στίχοι του Αισχύλου και βιτρό από Τιτάνες.

Εμείς, τρομοκρατημένοι, συναντάμε τον Αισχύλο σαν να πρόκειται για έναν πανίσχυρο παππού, αυστηρό, ίσως συντηρητικό, που θα μας μαλώσει που δεν πηγαίνουμε κάθε Κυριακή στην εκκλησία όπου ο ίδιος θεολογεί», σχολιάζει και εξηγεί τη δική του προσέγγιση.

«Ο Αισχύλος δεν γέννησε μύθους. Βούτηξε σε δεκάδες άλλους, πολύ παλιότερους από αυτόν, που αφορούν τη δημιουργία του κόσμου και τα περπατήματα του ανθρώπου. Ο Αισχύλος είναι από τους λίγους που ο νους του ταξίδευε σε μέρη που δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να συναντήσουν οι σύγχρονοί του. Και εξηγούσε με τον τρόπο του το πώς γεννήθηκε ο κόσμος και από πού προήρθαμε. Ανέβαζε τους μύθους σε μια κορυφή του Καυκάσου και έγραφε το δικό του έργο. Από το οποίο σώθηκε ένα απόσπασμα, ο ‘Προμηθέας’».

Στην ερώτηση ποιος είναι ο δικός του Προμηθέας, ο Νίκος Καραθάνος δεν διστάζει να πει πως «το να βρει μια μυθολογία της καθημερινότητάς του είναι λογαριασμός κάθε ανθρώπου που ξυπνάει κάθε πρωί ατενίζοντας μια μέρα που είναι μεν πραγματική, αλλά είναι και υπερρεαλιστική.

Το αρχαίο δράμα έχει μια τεράστια ιστορία ισότητας. Όταν ανταποκρίνεται στον άνθρωπο και τις πλευρές του, ανταποκρίνεται στο κάθε σαρκίο ξεχωριστά και σε όλα μαζί. Στον Προμηθέα υπάρχει μια πλήρης, απόλυτη ελευθερία. Ο Προμηθέας είναι άναρχος. Είναι αξεπέραστα άνθρωπος σε σώμα θεού. Και κλαίει και παραπονιέται και θυμώνει και φωνάζει και διαμαρτύρεται και πάει ενάντια, σαν να λέει: Δεν την ακούτε τη ζωή που συμβαίνει; Δεν ακούτε τους νόμους της, τι κάνετε; Άλλωστε, καθένας μας οφείλει να δείχνει στους συνανθρώπους του και μια σελίδα που του παράπεσε και δεν τη διάβασε», καταλήγει.

Για το πώς ο ίδιος στέκεται απέναντι στο βάσανο της ζωής που λέγεται πανδημία, σημειώνει πως «όλοι οι άνθρωποι είμαστε με την ίδια νόσο και τα ίδια συμπτώματα, ξαπλωμένοι στο ίδιο κρεβάτι και πρέπει να στυλώσουμε τα πόδια και να σηκωθούμε. Κάποιοι, δυστυχώς, δεν σηκώθηκαν από αυτή την κατάσταση και καλό είναι να τους θυμόμαστε ή να τους μνημονεύουμε. Κάποιες χώρες φτιάχνουν για την απώλειά τους πάρκα και κήπους. Κάτι που δείχνει σε εμάς, που προς το παρόν είμαστε ζωντανοί, το φάσμα του μυστηρίου της ζωής».

Η παράσταση που ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από 10-30 Οκτωβρίου, με πρωταγωνιστές τους Νίκο Καραθάνο, Γιάννη Κότσιφα, Χρήστο Λούλη και Γαλήνη Χατζηπασχάλη, είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου.

Λεζάντα: Photo: Efi Gousi

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL