Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
14.2°C18.4°C
0 BF 79%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
10.8°C16.6°C
1 BF 83%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
17.0°C19.4°C
2 BF 74%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.8°C17.5°C
2 BF 76%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
9.9°C10.5°C
0 BF 100%
Λόγος και αντίλογος για το γκαλά Βέρντι στο Καλλιμάρμαρο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Λόγος και αντίλογος για το γκαλά Βέρντι στο Καλλιμάρμαρο

ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ

Η αναδρομή του πρώτου σχολιασμού της νέας περιόδου στις 10 Ιουλίου, ημερομηνία της φιλόδοξης μελοδραματικής βραδιάς που η Εθνική Λυρική Σκηνή αφιέρωσε εξ ολοκλήρου στον Τζουζέππε Βέρντι, μοιάζει να ανήκει σε ένα παρελθόν που δεν είναι αλλά φαντάζει μακρινό, ακριβώς λόγω της συνεχούς αναδιαμόρφωσης της περιρρέουσας πραγματικότητας.

Για πολλούς που κατευθυνθήκαμε στο Καλλιμάρμαρο στάδιο της πρωτεύουσας προκειμένου να απολαύσουμε επί ελληνικού εδάφους μια περίπου αδιανόητη συμπαράταξη καλλιτεχνικών δυνάμεων του μελοδράματος, συμπεριλαμβανομένων της Προέδρου της Δημοκρατίας, της υπουργού Πολιτισμού και πολλών ακόμη προβεβλημένων της αθηναϊκής κοινωνίας, η μνημειακής φιλοδοξίας συναυλία αποτελούσε την πρώτη μαζική και συντεταγμένη διακήρυξη επιστροφής στην περιπόθητη κανονικότητα.

Για αρκετούς, ωστόσο, συνεπείς μελομανείς η αθρόα συρροή μυριάδων σε νεότερο μνημείο αναφοράς του κλασικού αθλητισμού λειτούργησε «προδοτικά» για την όπερα, με ορισμένους να ακυρώνουν εκ των προτέρων τη σημασία του γεγονότος, άλλοι με τη μομφή της μεγάλης δαπάνης έναντι ελάχιστου εγχώριου ανταποδοτικού αποτυπώματος και άλλοι λόγω της -κατ’ ανάγκην ισχυρής- ηλεκτρικής ενίσχυσης μονωδών ταγμένων σε τέχνη ασύμβατη με παρόμοιες παρεμβάσεις.

Αποτιμώντας ως σοβαρές αυτές τις επιφυλάξεις, οι ίδιοι κλίνουμε μολαταύτα προς μετριοπαθή θεώρηση των προσαρμογών που επέβαλε η υγειονομική πραγματικότητα. Σε περιόδους εγκλεισμού άλλωστε η διαδικτυακή πρόσβαση καλλιτεχνικών γεγονότων από κάθε γεωγραφική συντεταγμένη της υφηλίου δεν συνέτεινε απλώς στην αποφυγή στέρησης της σοβαρής μουσικής από την καθημερινότητά μας, αλλά και επέτρεψε, έστω και σε περιορισμένη κλίμακα, ώστε καλλιτέχνες κάθε επίδοσης και κατηγορίας να μην αποκοπούν εντελώς από την επαφή με την Τέχνη τους, την αναγκαία εκγύμνασή τους σε αυτήν και την αίσθηση ενός έστω και ιδεατού κοινού, αποδέκτη της δίψας τους για δημιουργία και την επικοινωνία της.

Με δεδομένο, λοιπόν, ότι ανέκαθεν η προσαρμογή αποτελεί τον πρώτιστο αναγκαίο όρο επιβίωσης στη φύση και στη ζωή και χωρίς διόλου να απεμπολούμε την προσδοκία επιστροφής σε μια κοινωνική ομαλότητα που βλάσφημα ίσως βιαστήκαμε να θεωρήσουμε δεδομένη, τόσο οι φορείς και οι άνθρωποι των παραστατικών τεχνών όσο και οι συνοδοιπόροι τους οφείλουμε να αποδείξουμε ανάλογα αντανακλαστικά εξοικείωσης με τη νέα κατάσταση πραγμάτων, αν επιθυμούμε μια σχετικά αβλαβή διέλευση από την πολυεπίπεδη γενική δοκιμασία.

Καταγράφοντας λοιπόν με νηφαλιότητα και ακρίβεια παραχωρήσεις κατ’ αρχήν ασυμβίβαστες με ένα είδος όπως η όπερα και μη παραιτούμενοι από την κατά το δυνατόν αποκατάσταση των όρων υπηρέτησής της σε εύθετο χρόνο, δεν παραβλέπουμε όμως αφενός μιαν ενδιαφέρουσα διεύρυνση οριζόντων της νέας εποχής και αφετέρου σημειακά συγκριτικά πλεονεκτήματα που προσπόρισε η παγκόσμια υγειονομική κρίση σε έναν καλλιτεχνικά περιφερειακό χώρο, όπως η Ελλάδα.

Η ίδια η πραγματοποίηση εξάλλου της υπό συζήτηση συναυλίας θα ήταν δυσχερώς επιτεύξιμη στη χώρα μας υπό συνθήκες τρέχουσας λειτουργίας της παγκόσμιας καλλιτεχνικής αγοράς, οπότε και η ένταση της ζήτησής τους θα καθιστούσε απίθανη την παρουσία στη χώρα μας λυρικών διασημοτήτων, όπως αυτές που λάμπρυναν τον ιστορικό χώρο των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων της σύγχρονης Ιστορίας...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL