Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
21.7°C25.2°C
3 BF 50%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.5°C23.0°C
2 BF 61%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
18.8°C21.6°C
3 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σκόνη
22 °C
21.5°C23.8°C
2 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.1°C23.5°C
0 BF 60%
Μανώλης Μαυρής στην «Α» / Μια ταινία για την πειθαρχία, την εργασία και τον εγκλεισμό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μανώλης Μαυρής στην «Α» / Μια ταινία για την πειθαρχία, την εργασία και τον εγκλεισμό

ΜΑΥΡΗΣ

Την αλληγορική ιστορία μιας μητριαρχικής κοινότητας, με την πειθαρχία και τους κανόνες της, έτσι όπως αυτή προκύπτει από την παρατήρηση της κοινωνίας των μελισσών, θέλησε να αφηγηθεί ο Μανώλης Μαυρής με τη μικρού μήκους ταινία του «Brutalia, εργάσιμες μέρες», η οποία είναι η επίσημη ελληνική συμμετοχή στην 60ή έκδοση της Εβδομάδας Κριτικής των Καννών, που στρέφει το βλέμμα σε πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς από όλον τον κόσμο.

Σκηνοθέτης των βραβευμένων «Maneki Neko» και «Blue Train», ο Μ. Μαυρής μιλά για μια ταινία που η ιδέα της ξεκίνησε από τη στρατιωτική του θητεία, όπως ομολογεί στην ΑΥΓΗ, «καθώς για εννέα μήνες βρέθηκα στην παραμεθόριο όταν επέστρεψα από την Αγγλία, έπειτα από αρκετά χρόνια, και το σοκ και η αλλαγή ήταν πάρα πολύ ισχυρά, σε τέτοιο βαθμό που μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον να τα αποτυπώσω. Εκείνον τον καιρό ασχολιόμουνα και με το μεταπτυχιακό μου, που ήταν πάνω στις ετεροτοπίες του Μισέλ Φουκώ, για κοινωνίες που λειτουργούν παράλληλα με την αληθινή. Είναι χαρακτηριστικό ότι γηροκομεία ή νεκροταφεία δεν βρίσκονται στο κέντρο των πόλεων πλέον, αλλά σε απομονωμένους, περιφερειακούς τόπους. Σαν ένα άλλο κράτος. Έτσι άρχισα να εξετάζω κατ' αυτόν τον τρόπο το θέμα».

Στην ταινία αναδεικνύεται μια γυναικεία, μητριαρχική κοινότητα που λειτουργεί στο πρότυπο της κοινωνίας των μελισσών, «του τελειότερου συστήματος που θα μπορούσε να υπάρξει», όπως αναφέρεται, όπου ωστόσο «οι αδύναμοι δεν έχουν θέση»!

Ο σκηνοθέτης χαρακτηρίζει την ταινία του «κράμα διαφόρων ειδών, έναν περίεργο συνδυασμό που έχει στοιχεία horror, μαύρης κωμωδίας και, όπως έχει πει και το Φεστιβάλ Καννών, μοιάζει με 'ψευτοντοκιμαντέρ', ενώ περιέχει επίσης και μερικά στοιχεία μιούζικαλ. Όλα αυτά δημιουργούν μια φόρμα».

ΜΑΥΡΗΣ

Ο Μαυρής δεν παραλείπει να σχολιάσει πως αυτό που του άρεσε στην ιδέα ήταν το ότι «η ιστορία των μελισσών είναι οικουμενική, κάτι που αντικατοπτρίζει το ανθρώπινο είδος. Για μένα έχει πολύ ενδιαφέρον που το σύστημα των μελισσών έχει εξιδανικευτεί από τον άνθρωπο ως απολύτως παραγωγικό και λειτουργικό» σχολιάζει.

«Αυτό το 'σύμπαν' αποτέλεσε αφορμή για να εστιάσω πάνω σε έννοιες όπως η πειθαρχία, η εργασία, η τάξη, η ρουτίνα, ο εγκλεισμός, ο φόβος. Το θέμα, όμως, που με απασχόλησε περισσότερο ήταν η σχέση του ατόμου με το κοινωνικό σύνολο. Πώς οι προσωπικές επιθυμίες -και κατ’ επέκταση η ταυτότητα του ατόμου- ισοπεδώνονται 'με στόχο να υπηρετηθεί το κοινό καλό'. Πώς ένα σύστημα που καταργεί την ατομική κρίση και ομογενοποιεί τα άτομα, τα μετατρέπει σε εκτελεστικά όργανα διαταγών και κανόνων» καταλήγει ο Μανώλης Μαυρής.

Το «Brutalia, εργάσιμες μέρες», με τις Έλσα Λεκάκου, Κόρα Καρβούνη και Χαρά Μάτα Γιαννάτου στους βασικούς ρόλους, διεκδικεί τη βράβευσή του στην Εβδομάδα Κριτικής του 74ου Φεστιβάλ των Καννών, που θα πραγματοποιηθεί στους φυσικούς χώρους του από 6 - 17 Ιουλίου.

Στην Εβδομάδα Κριτικής διαγωνίζεται επίσης και η μεγάλου μήκους ταινία «Feathers» του Omar El Zohairy, συμπαραγωγή Γαλλίας, Αιγύπτου, Ολλανδίας, Ελλάδας. Σημαντική είναι φέτος η ελληνική παρουσία και στο L’ Atelier της Cinefondation των Καννών, όπου θα παρουσιαστεί το κινηματογραφικό σχέδιο μυθοπλασίας μεγάλου μήκους «Cora» της Εύης Καλογηροπούλου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL