Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.1°C21.3°C
2 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.5°C19.4°C
2 BF 70%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
14.0°C16.6°C
3 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
17 °C
16.6°C18.6°C
1 BF 70%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C17.9°C
2 BF 52%
Σωτήρης Δεμπόνος / Η μουσική μας είναι ένα κοκτέιλ που πρέπει να το πιεις μονορούφι
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σωτήρης Δεμπόνος / Η μουσική μας είναι ένα κοκτέιλ που πρέπει να το πιεις μονορούφι

ΔΕΜΠΟΝΟΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ο Σωτήρης Δεμπόνος είναι ένας από τους πλέον δημιουργικούς και «ανήσυχους» μουσικούς τής ευρύτερης σύγχρονης σκηνής που πάντα εργαζόταν μόνος ως προ κάθε διάσταση των projects του. Εδώ και λίγα χρόνια όμως σχημάτισε, αρχικά μαζί με τον ήδη τακτικό συνεργάτη του και επίσης κιθαρίστα, όπως κατά βάση είναι και ο ίδιος, Στάθη Ιωάννου (μέλους των Illegal Operation και Appalachian Cobra Worshippers) και τον πιανίστα / κιμπορντίστα και μέλος των Τεφλόν Κώστα Τσιώλη, τη Farwest Mandolinistic Orchestra.

Η τελευταία προσθήκη ήταν του επίσης κιθαρίστα αλλά και πολύ έμπειρου ηχολήπτη Μανώλη Αγγελάκη, κεντρική φυσιογνωμία μαζί με τον Στάθη Ιωάννου τόσο των Illegal Operation όσο και των Appalachian Cobra Worshippers, ενώ στο γκρουπ Θηρία που τον συνοδεύει στην παράλληλη -και με ελληνικό στίχο- προσωπική διαδρομή του ως τραγουδοποιού μέλη είναι ο Σωτήρης Δεμπόνος και ο Κώστας Τσιώλης.

Μέσα από αυτές τις σχεδόν... οικογενειακές πια σχέσεις προέκυψε ο πρώτος ομότιτλος δίσκος της Farwest Mandolinistic Orchestra, που ισορροπεί πολύ επιδέξια αλλά και με απόλυτη σταθερότητα ανάμεσα στο σημερινό «διευρυμένο» rock, τη folk, την παραδοσιακή μουσική μας και αρκετά ακόμα ιδιώματα καταλήγοντας σε ένα αληθινά μαγευτικό αποτέλεσμα. Περισσότερες πληροφορίες για τη Farwest Mandolinistic Orchestra μπορείτε να βρείτε στο http://www.debonos.gr/famor/, ενώ ο Σωτήρης Δεμπόνος μας μίλησε για τα γιατί και πώς αυτής της ιδιοσυγκρασιακής αλλά και άκρως σαγηνευτικής μουσικής παρέας.

Η Farwest Mandolinistic Orchestra είναι μια μετεξέλιξη ενός project της προσωπικής διαδρομής σου ή κάτι εντελώς καινούργιο;

Η FaMOr ξεκίνησε ως δίδυμο με τον Στάθη Ιωάννου πριν δώδεκα χρόνια. Παίζαμε υλικό από τον προσωπικό μου δίσκο «Blue Nevus». Στην πορεία αυτονομήθηκε λειτουργικά και αισθητικά και εξελίχθηκε σε κάτι διαφορετικό και παράλληλο με τις προσωπικές μου δουλειές.

Δεδομένου ότι ο Στάθης Ιωάννου και ο Μανώλης Αγγελάκης είναι τα βασικά μέλη όχι ενός, αλλά δύο συγκροτημάτων και εσύ και ο Κώστας Τσιώλης είστε μέλη του προσωπικού γκρουπ του δεύτερου, θα μπορούσε να πει κανείς ότι με τη FaMOr κάπως μπαίνεις στο μουσικό σύμπαν των Ιωάννου - Αγγελάκη ή δεν είναι καθόλου έτσι;

Με τους Ιωάννου και Αγγελάκη γνωριζόμαστε από τη δεκαετία του ’90. Επίσης ο Μανώλης Αγγελάκης είχε κάνει την ηχοληψία των μουσικοθετρικών παραστάσεων που βασίζονταν στον πρώτο δίσκο μου, το «Ουράκας», στο Θέατρο «Μουσούρη» το 2002. Ακολούθησαν οι συνεργασίες που λες και ανακαλύψαμε ότι έχουμε κοινές αναφορές. Στη FaMOr βασικό ρόλο παίζουν η σχέση φιλίας μεταξύ μας και η ελευθερία στην καλλιτεχνική έκφραση.  Έτσι, σε συνδυασμό με τις διαφορετικές μας μουσικές αφετηρίες, εκφραζόμαστε με τρόπο διαφορετικό σε σύγκριση με τα άλλα σχήματα στα οποία συμμετέχουμε.

Είσαι ένας μουσικός που μπορεί να έχεις κάνει κάποιες συνεργασίες και συμμετοχές, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής σου ήταν μοναχικό, λειτουργούσες αυτόνομα σε όλα τα επίπεδα της μουσικής δραστηριότητάς σου και εξακολουθείς να το κάνεις άλλωστε. Τι σε έκανε λοιπόν να σχηματίσεις ένα συγκρότημα μετά από τόσα χρόνια;

Το να παρεμβαίνει δημιουργικά η φαντασία ενός ανθρώπου και να οδηγεί μια δική σου ιδέα κάπου που δεν το περιμένεις πιστεύω ότι είναι ξεχωριστή χαρά για κάθε μουσικό.

Θα μπορούσατε να επιτύχετε το ίδιο αποτέλεσμα και με ηλεκτρονικά, που έτσι κι αλλιώς τα χρησιμοποιείτε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Γιατί λοιπόν αυτή η προτίμηση και η έμφαση στις κιθάρες, με τρία από τα τέσσερα μέλη του γκρουπ να παίζουν τέτοιες και μαντολίνο;  Ή μήπως το όλο concept της FaMOr υπό μια έννοια εκκινεί από τα νυκτά έγχορδα και τον ήχο τους;

Σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούνται οι κιθάρες και το μαντολίνο σαν αναλογικές πηγές ήχου προς επεξεργασία, ενώ και ο Κώστας, όταν δεν χρησιμοποιεί αναλογικά synthesizers, παίζει πιάνο ή ηλεκτρικό πιάνο. Υπάρχει μια έντονη παρουσία νυκτών εγχόρδων, καθένα από αυτά όμως έχει τον δικό του διακριτό ρόλο.  Όλα μαζί αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο του ήχου μας.

Αντίστοιχα κι εσύ θα μπορούσες να παίζεις με μια κανονική κιθάρα και ένα κανονικό μαντολίνο. Τι σε κάνει λοιπόν να παίζεις με αυτόν τον ειδικά φτιαγμένο συνδυασμό τους, που βέβαια, αν δεν κάνω λάθος, τον χρησιμοποιούσες αρκετά χρόνια πριν τον σχηματισμό του γκρουπ;

Ένα όργανο με ταστιέρα κλασικής κιθάρας και μια δεύτερη μαντολίνου με ωθεί πολλές φορές να το χειριστώ ως ενιαίο και όχι ως δύο σε ένα. Είναι και αμιγώς ηλεκτρικό και όλα αυτά μαζί αποτελούν πρόκληση για πειραματισμό.

Τι εκφράζουν, αλήθεια, για σένα το μαντολίνο και ο ήχος του και το τίμησες αναφέροντάς το ακόμα και στο όνομα του συγκροτήματος;

Το μαντολίνο είναι το πρώτο όργανο που μελέτησα στην εφηβεία μου με δάσκαλο τον πατέρα μου. Είναι αυτό που με έφερε σε επαφή με τη μουσική ως εκτελεστή και όχι πια ακροατή.

Μου έκανε εντύπωση ότι, ενώ δεν υπάρχουν καθόλου ανάλογα όργανα, η αίσθηση του ρυθμού στον δίσκο σας είναι πολύ έντονη. Πόσο σημαντικός είναι λοιπόν ο ρυθμός στη μουσική σας και δεν σας πέρασε ποτέ από το μυαλό να συμπεριλάβετε και έναν ντράμερ ώστε να τον ενισχύσετε ακόμα περισσότερο;

Η αίσθηση του ρυθμού υπάρχει, είναι πολύ σημαντική αλλά στη FaMOr δεν είναι δεσμευτική. Ο ρυθμός συνήθως λειτουργεί σαν tape, τον ακούμε και παίζοντας τον θρυμματίζουμε. Αυτός είναι ο λόγος που δεν χρησιμοποιούμε ντράμερ, τουλάχιστον μέχρι τώρα.

Το αυτοσχεδιαστικό στοιχείο παίζει κεντρικό ρόλο στη μουσική σας ή τα πάντα είναι καταγεγραμμένα και απλώς τα αναπτύσσετε;

Στα περισσότερα κομμάτια στον δίσκο καθορίσαμε αρχικές τονικότητες και επιθυμητή διάρκεια. Μερικά από αυτά ηχογραφήθηκαν με την πρώτη, χωρίς καν πρόβα. Υπάρχουν και άλλα, με γραμμένα δεσμευτικά μέρη. Σε όλα πάντως ο αυτοσχεδιασμός είναι βασικό στοιχείο.

Πόσο εύκολο είναι το να μεταφερθεί ο ήχος του δίσκου στη ζωντανή συνθήκη χωρίς να χαθούν οι τόσες λεπτομέρειες που τον κάνουν να ξεχωρίζει και του δίνουν την ταυτότητά του;

Τα ηχοχρώματα και τα παιξίματά μας μπορούμε να τα αναπαράξουμε ανά πάσα στιγμή. Επειδή ρέπουμε προς τον αυτοσχεδιασμό, πιθανότατα θα παραβιάσουμε τις δομές των κομματιών σε κάποιο λάιβ. Το καλό -και δύσκολο- είναι ότι όταν έχουμε προαποφασίσει ότι τους χρόνους τους τηρούμε.

Αν έπρεπε οπωσδήποτε να δώσεις ένα όνομα σε αυτό που κάνει η FaMOr, ποιο θα ήταν; Ambient world music, σύγχρονο, έστω post, rock με έντονα world στοιχεία, μια σημερινή και με σύγχρονα μέσα επεξεργασία ενός τμήματος της ελληνικής μουσικής παράδοσης, κάτι άλλο;

Μάλλον είναι ανένταχτο, χωρίς συγκεκριμένη ταμπέλα και λίγο από όλα αυτά, ενώ επίσης έχει jazz και κλασικά στοιχεία. Θα αντικαθιστούσα τον όρο world με folk. Είναι ένα μουσικό κοκτέιλ που για να το γευθείς, πρέπει να το πιις μονορούφι!

Καθώς έχεις και την ιδιότητα του γιατρού, είναι δύσκολο να μην σε ρωτήσω αν η μουσική της FaMOr έχει και μια... «ιαματική» διάσταση, πολύ περισσότερο μάλιστα στην τόσο δύσκολη ψυχολογική συνθήκη της μακρόχρονης καραντίνας που επιβάλλει η πανδημία.

Ενδεχομένως ναι. Τουλάχιστον για όσους ο εγκλεισμός δεν αδρανοποίησε την ανάγκη τους να ερεθίζουν τις αισθήσεις τους…

Και τέλος, πάντα υπό την αίρεση του αν θα το επιτρέψει η εξέλιξη της πανδημίας, ποια είναι τα πιο άμεσα σχέδια της FaMOr αλλά και τα προσωπικά σου;

Ήδη έχουμε ηχογραφημένο τον επόμενο δίσκο της FaMOr. εξακολουθώ να δουλεύω την εν εξελίξει συλλογή «Psychoacoustic eye» της Puzzlemusik στην οποία είμαι πολλαπλά αναμεμειγμένος. Υπάρχουν επίσης διάφορα... προσχέδια, αλλά προέχει, χωρίς να επαναπαυόμαστε, να επιστρέψουμε σε μια ζωή πιο κοντά στη φυσιολογική.

Μια επισήμανση με όλη τη νηφαλιότητα που χαρακτηρίζει τόσο τον γιατρό όσο και τον μουσικό -σόλο ή με τη FaMOr- Σωτήρη Δεμπόνο, την οποία φυσικά συμμεριζόμαστε απόλυτα...

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL