Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
14.7°C18.5°C
2 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
13.5°C17.7°C
2 BF 63%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
13.0°C14.9°C
3 BF 79%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
15.4°C19.4°C
3 BF 57%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
12 °C
11.9°C14.6°C
0 BF 71%
Φωτογραφική έκθεση / Κατανοώντας τη ρίζα της οργής
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Φωτογραφική έκθεση / Κατανοώντας τη ρίζα της οργής

ΗΠΑ

Η δολοφονία του Αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ από αστυνομικό, που συντάραξε την Αμερική πριν από έναν χρόνο καταδεικνύοντας πως οι φυλετικές διακρίσεις και η αστυνομική βία ζουν και βασιλεύουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στάθηκε η έμπνευση για την έκθεση φωτογραφίας «Madder and Madder and Hotter and Hotter: Η εξέγερση για τον George Floyd», που πραγματοποιείται από 19 Μαΐου έως και 19 Ιουνίου στο «1927 art space» της οδού Kυψέλης 35.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Ακτίνα Σταθάκη, θεατρολόγος και ιδρύτρια του Between the Seas Festival of Mediterranean Performing Arts, κινητοποιήθηκε όταν μια φίλη και συνεργάτις της, ρεπόρτερ και φωτογράφος από τη Νέα Υόρκη, της έστειλε ένα ολιγόλεπτο απόσπασμα από ένα ντοκιμαντέρ που γύρισε κατά τη διάρκεια των εξεγέρσεων μετά τη δολοφονία του Φλόιντ. «Το υλικό ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρον κι έτσι ξεκίνησα να ψάχνω περισσότερα στοιχεία, ανακαλύπτοντας ότι υπήρχε ένα τεράστιο αρχείο από τους ίδιους τους πολίτες που συμμετείχαν και κατέγραφαν τις εξεγέρσεις με κάθε μέσο που διέθεταν».

Από πέρυσι τον Σεπτέμβριο έως και τον Νοέμβριο, μελέτησε φωτογραφικό και μαγνητοσκοπημένο υλικό και πήρε την απόφαση να το κάνει γνωστό μέσα από μια έκθεση, «έστω και σε ακατέργαστη μορφή, καθώς είναι ένα αρχείο του παρόντος» όπως λέει. «Στην Ελλάδα παρακολουθούσαμε τι συμβαίνει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τρέφαμε και μια αλληλεγγύη ως προς τις εξεγέρσεις, αλλά δεν είχαμε ακριβή εικόνα του μεγέθους αυτού που συμβαίνει», εξηγεί.

Έτσι, άρχισε να αναζητεί ανθρώπους που είχαν καταγράψει τα γεγονότα. «Δεν απευθύνθηκα μόνο σε καλλιτέχνες φωτογράφους, αλλά και σε πολίτες που διέθεταν υλικό και είχαν τη διάθεση να το μοιραστούν. Κάποιοι αρνήθηκαν, κυρίως για λόγους ασφαλείας».

Η Ακτίνα επεξεργάστηκε έναν μεγάλο όγκο αυτού του αρχειακού υλικού και άρχισε να ερευνά τι συμβαίνει ιστορικά, «θέλοντας να καταλάβω ποια ήταν η ρίζα αυτής της ανυποχώρητης οργής, που έβγαλε τον κόσμο στους δρόμους για μήνες. Ζώντας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού νιώθεις αυτήν την ένταση στην καθημερινότητά σου» ομολογεί.

Ανατρέχοντας στην Ιστορία της δουλείας και της κατάργησής της, άρχισε να συλλέγει βιβλιογραφικό υλικό και ιστορικά ντοκουμέντα από το Εθνικό Μουσείο Αφροαμερικανικής Ιστορίας στην Ουάσιγκτον.

Έτσι η έκθεση περιλαμβάνει έργα πέντε διαφορετικών φωτογράφων, που αναδεικνύουν τις διαδηλώσεις σε Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον, ιστορικές αφίσες και ντοκουμέντα από το Μουσείο Αφροαμερικανικής Ιστορίας, κείμενα και στατιστικές αστυνομικής βίας και φυλετικών διακρίσεων, αλλά και δύο βιντεοεγκαταστάσεις μουσικών εμπνευσμένες από τις εξεγέρσεις. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ένα ιστορικό βίντεο μιας Αφροαμερικανίδας καλλιτέχνιδας από τις εξεγέρσεις στο Νιου Τζέρσεϊ τη δεκαετία του 1960, καθώς και μια κινηματογράφηση της εικαστικού Τζένης Μαρκέτου που εκείνο το διάστημα ήταν στην Ουάσιγκτον και κατέγραφε την αποκαθήλωση μνημείων.

Η Ακ. Σταθάκη, μέσα από την έκθεση, μοιράζεται, όπως λέει, αυτή τη «συγκλονιστική, εκπαιδευτική εμπειρία» που αποκόμισε. Και στην ερώτηση τι την συγκινεί ιδιαίτερα από όλο αυτό το πρωτογενές υλικό, αναφέρει μια λιθογραφία του 1931 με τον απαγχονισμό του Αφροαμερικανού Μάθιου Ουίλιαμς στο Μέριλαντ. «Ένα συγκλονιστικό έργο, που συμπυκνώνει όλη την Ιστορία»!

Η έκθεση, με ελεύθερη είσοδο από Τετάρτη έως Παρασκευή 5-9 μ.μ. και Σάββατο 1-5 μ.μ., λειτουργεί με ραντεβού μέσω mail στο [email protected] ή τηλεφωνικά στο 211.414.0970, καθώς ο μέγιστος αριθμός παρευρισκομένων στον χώρο είναι 8 άτομα με υποχρεωτική χρήση μάσκας και θερμομέτρηση πριν την είσοδο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL