Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.2°C22.0°C
1 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.7°C21.2°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C19.4°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.5°C
1 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.9°C18.4°C
2 BF 63%
Σουσάνα Τρυφιάτη στην «Α» / Σχεδιάζω, δρω και ονειρεύομαι κόντρα στην πραγματικότητα της πανδημίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Σουσάνα Τρυφιάτη στην «Α» / Σχεδιάζω, δρω και ονειρεύομαι κόντρα στην πραγματικότητα της πανδημίας

Σουσάνα Τρυφιώτη

Η Σουσάνα Τρυφιάτη άρχισε να σπουδάζει μουσική από πολύ μικρή, κλασική κιθάρα, θεωρητικά, μονωδία και κλασικό τραγούδι, και κατέληξε πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ αλλά από νωρίς αφοσιώθηκε στην ερμηνεία του λαϊκού τραγουδιού. Μετά από αρκετές εκλεκτές συνεργασίες, ο πρώτη της δίσκος, «Τα αφανέρωτα», που, εκτός από τη θαυμάσια ερμηνεία της χαρακτηρίζεται και από μιαν αρκούντως ανανεωτική προσέγγιση στο ιδίωμα, έρχεται για να αποδείξει οριστικά ότι έπραξε πολύ ορθά!

Τι σε έκανε, αν και έχεις μια πολύ στέρεη κλασική μουσική παιδεία και μάλιστα ακόμα και σε πανεπιστημιακό επίπεδο, να ασχοληθείς καταρχάς και στη συνέχεια να αφοσιωθείς στο λαϊκό τραγούδι;

Τα ερεθίσματα που ελάμβανα ήδη από την παιδική μου ηλικία ήταν το λαϊκό και δημοτικό μας τραγούδι. Προέρχομαι από μουσική οικογένεια, που με μύησε σε αυτού του είδους τα ακούσματα. Οι σπουδές μου λοιπόν στην κλασική μουσική και ειδικότερα στο κλασικό τραγούδι προέκυψαν από την ανάγκη μου να αφοσιωθώ στη μουσική ως σύνολο. Ωστόσο δεν θεωρώ τον εαυτό μου λαϊκή τραγουδίστρια ούτε όμως επιλέγω να αυτοχαρακτηριστώ κάπως αλλιώς.

Από τον χώρο το λαϊκού τραγουδιού λοιπόν ποιες ερμηνεύτριες -ή και ερμηνευτές ίσως- θα  έλεγες ότι έχουν διαμορφώσει το ύφος σου, αν δεν ήταν τα πρότυπα σου;

Λατρεύω τη Βίκη Μοσχολιού, τη Ρένα Κουμιώτη, την Τζένη Βάνου και, φυσικά, την Χάρις Αλεξίου. Αλλά η μεγάλη μου αδυναμία είναι η Λιζέτα Καλημέρη.

Είναι αρκετά σπάνιο, τόσο στο παρελθόν όσο και -ακόμα περισσότερο- στις ημέρες μας, μια νέα φωνή να κάνει τον πρώτο δίσκο της με τραγούδια ενός και μόνο δημιουργού, νέου και όχι ιδιαίτερα γνωστού μάλιστα. Πώς συνέβη λοιπόν, ο Μίλτος Σελητσανιώτης είχε αυτά τα τραγούδια και αναζητούσε ερμηνεύτρια ή, αντίθετα, εσύ του ανέθεσες συνολικά την εργασία και τα τραγούδια γράφτηκαν συγκεκριμένα για τη φωνή σου;

Πριν αρκετά χρόνια, έπεσε στα χέρια μου ένα demo με τρία τραγούδια του Μίλτου, ανάμεσά τους και το ομότιτλο τραγούδι του δίσκου Από την πρώτη στιγμή με κέρδισαν, μου έκαναν το κλικ! Τα υπόλοιπα τραγούδια γεννήθηκαν σιγά - σιγά, φορά με τη φορά, όταν αρχίσαμε να γνωριζόμαστε, να παίζουμε μουσική παρέα και έχοντας «μάθει» πλέον ο Μίλτος τη φωνή μου.

Όπως και αν έχει, ποια θεωρείς ότι είναι τα κυριότερα χαρακτηριστικά αλλά και τα σημαντικότερα προτερήματα των τραγουδιών του;

Αρχικά θεωρώ σπουδαίο ότι τα τραγούδια αυτά είναι συνολικά δημιουργήματα του ίδιου ανθρώπου, καθώς δεν έχει γράψει μόνο τη μουσική και τους στίχους αλλά έχει κάνει και τις ενορχηστρώσεις. Το σημαντικότερο στοιχείο τους όμως είναι το ότι είναι βιωματικά. Κρύβουν μέσα τους ιστορίες, βιώματα και εμπειρίες από τη ζωή τη δική μου αλλά και του Μίλτου. Σε αυτόν τον δίσκο βρίσκονται κρυμμένες πολλές αναμνήσεις μου και γι' αυτό τον θεωρώ μοναδικά.

Πώς προέκυψε, αλήθεια, το ένα και μοναδικό τραγούδι με μη ελληνικό στίχο;

Το «Nostalgias» ξεκίνησε ως ποίημα του Χιλιανού ποιητή Jaime Svart, ο οποίος το έδωσε στον Μίλτο και εκείνος το μελοποίησε. Είναι ένα άκρως ερωτικό και εσωστρεφές τραγούδι που περιγράφει μια σκληρή αγάπη.

Ποιο από τα τραγούδια του δίσκου θα έλεγες ότι είναι το αγαπημένο σου και γιατί;

Δυσκολεύομαι πραγματικά να διαλέξω μόνο ένα! Σίγουρα το «Ποιος», που ήταν και το πρώτο τραγούδι που κυκλοφορήσαμε, το «Κράτα με ξανά», γιατί αποκαλύπτει τον δυναμισμό μου, και το «Ένα μικρό ποτάμι» για την αθωότητά του.

Χρειάστηκε θάρρος για να αποφασίσεις να κυκλοφορήσεις τον πρώτο δίσκο σου στη συγκυρία της πανδημίας και της καραντίνας ή προέκυψε αυθόρμητα;

Ο δίσκος χρειάστηκε περίπου δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί και κυκλοφόρησε πέρυσι τον Φεβρουάριο. Δεν πρόλαβε όμως να μας πει αυτά που δεν τολμήσαμε να πούμε. Η πανδημία μάς πρόλαβε και η ζωή για μια ακόμη φορά μάς απέδειξε ότι ο προγραμματισμός μας κάποιες φορές αναβάλλεται. Όχι όμως και τα όνειρα μας!

Μετά από έναν ολόκληρο χρόνο καραντίνας και λοκντάουν, πόσο εύκολο ήταν, προσωπικά για εσένα, σαν άνθρωπο, να προσαρμοστείς σε αυτά;

Η καραντίνα είναι μια από τις πιο δύσκολες συνθήκες που έχω βιώσει στη μέχρι τώρα ενήλικη ζωή μου. To lockdown και η αλλαγή στην καθημερινότητα ισχύει για όλους μας. Οφείλω όμως να προφυλάξω τον εαυτό μου, να συνεχίσω να σχεδιάζω, να δρω και να ονειρεύομαι κόντρα σε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Γιατί η επόμενη μέρα θα έρθει και πρέπει να μας βρει δυνατούς και έτοιμους να συνεχίσουμε από εκεί που σταματήσαμε.

Και από επαγγελματικής πλευράς πώς ήταν και είναι τα πράγματα; Και πώς κρίνεις τη στάση της Πολιτείας απέναντι στους ανθρώπους του πολιτισμού μετά από τόσο μεγάλο διάστημα;

Η στάση της Πολιτείας σε ό,τι αφορά στον πολιτισμό δυστυχώς είναι απογοητευτική. Κατανοώ πως η κατάσταση είναι πρωτόγνωρη σε παγκόσμιο επίπεδο. Παρ' όλα αυτά, ο πολιτισμός έχει πληγεί στην Ελλάδα, καθώς δεν υπήρχε πρόνοια για τους ανθρώπους της τέχνης. Υπάρχουν συνάδελφοι που ζουν στα όρια της φτώχειας, υπάρχουν συνάδελφοι που έχουν αλλάξει επάγγελμα ζώντας στην αβεβαιότητα και στην ανασφάλεια του μέλλοντος. Το 1988 ο Μάνος Χατζιδάκις είχε πει στη Μαρία Ρεζάν «την ανυπαρξία πολιτισμού άλλωστε αποδεικνύει και η ύπαρξη υπουργείου Πολιτισμού». Αυτή η φράση, που ειπώθηκε πριν από τριάντα τρία χρόνια, σήμερα είναι πιο επίκαιρη παρά ποτέ.

Τα τραγούδια αυτά έχουν φτιαχτεί έτσι ώστε να παίζονται εύκολα ζωντανά; Σε ενδιαφέρουν πολύ οι ζωντανές εμφανίσεις και ανυπομονείς για το πότε θα μπορέσεις να αρχίσεις πάλι να τις πραγματοποιείς;

Στον δίσκο συμμετέχουν δεκαεπτά (!) μουσικοί και μάλιστα χρησιμοποιήσαμε και ορισμένα όργανα όχι και τόσο συνηθισμένα, όπως καβάλ και ντουντούκ. Σίγουρα στις ζωντανές εμφανίσεις οι ενορχηστρώσεις θα είναι πιο λιτές αλλά το ίδιο αποδοτικές. Και, φυσικά, ανυπομονώ όσο για τίποτα άλλο να εμφανιστώ και πάλι ζωντανά! Οι συναυλίες άλλωστε είναι ο πιο άμεσος τρόπος για να επικοινωνήσουμε την εργασία μας στον κόσμο.

Και -όσο, φυσικά, αυτό είναι εφικτό υπό αυτές τις συνθήκες και με την αβεβαιότητα που βιώνουμε όλοι- ποια είναι τα σχέδιά σου ή έστω τι θα επιθυμούσες να κάνεις στη συνέχεια, σε σχέση με τον δίσκο και όχι μόνο;

Περιμένω τη στιγμή που θα ερμηνεύσω για πρώτη φορά τα καινούργια μου τραγούδια μπροστά σε κόσμο! Είναι ανάγκη μου να τραγουδώ και να χρησιμοποιώ αυτή τη δυνατότητα ως μέσο ένωσης με τους ανθρώπους γύρω μου.

Και ομολογουμένως πολύ λίγα κίνητρα είναι τόσο θετικά αλλά και αποτελεσματικά για έναν/μία ερμηνευτή/ια όσο αυτό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL