Αίφνης και ενώ η κυβέρνηση εντάσσει την Εθνική Πινακοθήκη στην επικοινωνιακή της σκευή για τον εορτασμό της επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, από την επωνυμία του μνημείου φεύγει το όνομα του κληροδοτήματος «Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου» και έρχεται το όνομα του χορηγού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος»!
Μόνο η παράφραση της γνωστής διαφήμισης μπορεί να αποδώσει το επιτελικό "μπάχαλο" και φυσικά να αναδείξει τον μεγάλο κίνδυνο που διατρέχουν τα μνημεία και οι εμβληματικοί πολιτιστικοί οργανισμοί της χώρας όταν τις τύχες τους διαχειρίζονται οι "άριστοι" της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Διότι ξαφνικά, ενώ δεν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι εργασίες ανακαίνισης της Εθνικής Πινακοθήκης, άρα δεν έχουν τηρηθεί τα χρονοδιαγράμματα που από την ανάληψη των καθηκόντων της διαφημίζει η παρούσα κυβέρνηση, παραχαράσσεται η ίδια η επωνυμία του μνημείου, καθώς από την κεντρική του σήμανση απουσιάζει το πλήρες όνομά του.
Όπως δείχνουν οι φωτογραφίες που διανέμει το υπουργείο Πολιτισμού, και βλέπουν καθαρά όσοι περνούν από τη Βασιλίσσης Σοφίας, στην πινακίδα που έχει τοποθετηθεί πάνω από την κεντρική είσοδο της Πινακοθήκης, με το λογότυπο και τα γράμματα νέον, έχει αφαιρεθεί το «Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου». Η επωνυμία της Εθνικής Πινακοθήκης είναι "Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου" και έχει καθιερωθεί από τη δεκαετία του 1950, μετά το κληροδότημα της συλλογής Αλεξάνδρου Σούτζου στην Πινακοθήκη, με τον όρο μάλιστα στο Δ.Σ. της να συμμετέχει εξ οφίτσιο μέλος της οικογένειας Σούτζου.
Παρέκαμψαν γνωμοδότηση ΚΣΝΜ και απόφαση ΥΠΠΟ
Παράλληλα όμως μ' αυτό το κομβικό γεγονός εμφανίστηκε επίσης στο κτηριακό συγκρότημα άλλη μεγάλη ταμπέλα, στην οποία προτάσσεται προκλητικά το όνομα του χορηγού "Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος" πάνω από το όνομα της Εθνικής Πινακοθήκης.
Η τοποθέτηση των δύο έως τώρα ταμπελών έγινε μάλιστα πριν από την έκδοση της απόφασης της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Έργων του υπουργείου Πολιτισμού κατόπιν της γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, του μόνου αρμόδιου οργάνου για τέτοια ζητήματα, αφού το κτηριακό συγκρότημα της Εθνικής Πινακοθήκης είναι κηρυγμένο αρχιτεκτονικό μνημείο.
Η έκδοση της απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού έγινε μόλις χθες, αφού είχε ήδη δημιουργεί θόρυβος για το γεγονός και είχε προηγηθεί δήλωση της τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Σίας Αναγνωστοπούλου.
Σία Αναγνωστοπούλου: Η Πινακοθήκη ως επικοινωνιακή δόξα του πρωθυπουργού
"Τρέχουν να κουκουλώσουν εκ των υστέρων την αδιαφορία που έδειξαν στο ίδιο το μνημείο αλλά και στον δημόσιο θεσμό που ανήκει σε όλους τους Έλληνες έχοντας την απόφαση της σήμανσης από το ΚΣΝΜ αφού έχει ήδη τοποθετηθεί ταμπέλα στην οποία ο χορηγός 'καπελώνει' τη δημόσια πολιτιστική περιουσία" λέει στην ΑΥΓΗ η Σία Αναγνωστοπούλου.
Επισημαίνει παράλληλα ότι "το επιτελικό κράτος, επιδεικνύοντας έλλειψη σεβασμού ακόμα και στην ίδια την επωνυμία της Εθνικής Πινακοθήκης, ‘Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλ. Σούτζου’, τη χρησιμοποιεί προς επικοινωνιακή δόξα του ίδιου του πρωθυπουργού".
Ο όρος στη σύμβαση που υπογράφτηκε με τον δωρητή ήταν να υπάρχει σήμανση με το όνομα του χορηγού και εσωτερικά και εξωτερικά της Πινακοθήκης. Το πώς θα γίνει αυτή η εξωτερική σήμανση, επειδή πρόκειται για κτήριο "ειδικής κρατικής προστασίας", εξετάστηκε από το ΚΣΝΜ. Αντί λοιπόν να περιμένουν την απόφαση του ΥΠΠΟΑ, ξεκίνησαν την τοποθέτηση των σημάνσεων.
Η απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης
Όπως φαίνεται από τους όρους της απόφασης, που εκδόθηκε μόλις χθες, η μελέτη της σήμανσης που κατέθεσε ο χορηγός πρέπει να διορθωθεί.
Σύμφωνα με τις υποδείξεις της απόφασης πρέπει "να διερευνηθεί η δυνατότητα αφαίρεσης του λογότυπου από το κτήριο Α'. Να γίνει στοίχιση των ελληνικών και αγγλικών γραμμάτων στο κτήριο Α' και να τοποθετηθούν συμμετρικά στην είσοδο του κτηρίου. Να εξεταστεί η δυνατότητα να είναι μεγαλύτερα τα γράμματα της α' σειράς σε σχέση με τη β' σειρά στο κτήριο Β'. Να διερευνηθεί η δυνατότητα περιορισμού του ύψους των γραμμάτων στο κτήριο Β'".
Επιπλέον στον τελευταίο όρο της απόφασης αναφέρεται στην ήδη τοποθετημένη πινακίδα που φέρει το όνομα του χορηγού πάνω από το όνομα της Πινακοθήκης. Αναφέρει χαρακτηριστικά:
"Να διερευνηθεί η αντιστροφή της σειράς στο κτήριο Β', ώστε η δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος να είναι στην κάτω σειρά και να εξεταστεί η δυνατότητα να είναι μικρότερα τα γράμματα με τον τίτλο 'Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος'».
Είναι προφανές ότι, προκειμένου να ευνοηθεί ο χορηγός, δεν ελήφθη υπ’ όψιν ούτε το καθ' ύλην αρμόδιο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτερων Μνημείων ούτε το ΥΠΠΟΑ και αποδεικνύεται ότι πινακίδες εξωτερικής σήμανσης (κεντρική και περιφερειακές) τοποθετήθηκαν πριν από την απόφαση της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ.
Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Ήταν όρος της σύμβασης που υπέγραψα
Όσο για τους προτρέχοντες, η ίδια η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, σε συνέντευξή της στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ την Τρίτη, όταν της επισημάνθηκε ότι "σκεπάζεται η Πινακοθήκη από τον χορηγό", παραδέχτηκε ότι "αυτά ήταν μέσα στους όρους σύμβασης που υπογράφτηκε με τον χορηγό".
Επισήμανε μάλιστα ότι "αυτά δεν είναι θέματα κυβερνητικά, εγώ υπέγραψα αυτή τη σύμβαση, όχι η υπουργός. Ήταν όρος για την αποδοχή της δωρεάς των 13 εκατομμυρίων. Ήρθε συγκεκριμένα, με συγκεκριμένες διαστάσεις. Δεν μπορούσα να κάνω τίποτα, γιατί τα χρήματα τα είχαμε ανάγκη. Εάν δεν τα είχαμε αυτά τα 13 εκατ., το κτήριο δεν θα ξεκινούσε. Τιμούμε τους δωρητές μας, τιμούμε τους ευεργέτες μας".
Με την τοποθέτησή της η Μ. Λαμπράκη - Πλάκα έδωσε παράλληλα "πληρωμένη απάντηση" και στη Φωτεινή Πιπιλή, που εμφανίστηκε "ενοχλημένη" σε ανάρτησή της στο Facebook διότι η "σήμανση εξισώνει την Εθνική Πινακοθήκη με τον χορηγό και ταυτόχρονα εξαφανίζει παντελώς τον Αλέξανδρο Σούτζο", και μάλιστα αναζητούσε τους υπαίτιους στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και στις πρώην υπουργούς Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και Μυρσίνη Ζορμπά.
Ζορμπά προς Πιπιλή: Παράνομες οι ταμπέλες;
Άμεση ήταν η αντίδραση της Μ. Ζορμπά στους ισχυρισμούς της Φ. Πιπιλή.
"Περιμένω να διορθώσει το λάθος της και να ζητήσει συγγνώμη, διότι, αν ήθελε να μάθει τι πραγματικά συμβαίνει με την ταμπέλα, θα μπορούσε να ρωτήσει την κ. Πλάκα και τη σημερινή υπουργό με ένα απλό τηλεφώνημα και όχι να παριστάνει τη Μις Μαρπλ επιδιώκοντας απλώς να προκαλέσει εντυπώσεις. Αυτά τα καμώματα, επομένως, που αναπαράγονται και από άλλους, είναι απαράδεκτα" επισημαίνει η πρώην υπουργός, η οποία αναρωτιέται:
"Γιατί η απόφαση που αφορά τις όψεις εκδόθηκε σήμερα μόλις και, το σημαντικότερο, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών; Γιατί είναι μια απόφαση - περιβόλι ανακριβειών για το οποίο θα γελάμε καιρό; Όλα αυτά μήπως καθιστούν τις ήδη συντελεσμένες πράξεις και τις ταμπέλες παράνομες;".
Ένα βασικό ερώτημα που προκύπτει επίσης είναι εάν υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που αναγράφει ότι το έργο ανακαίνισης χρηματοδοτήθηκε κατά 71% από ΕΣΠΑ, από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής και εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, όπως προβλέπεται ρητά να κάνει το Δημόσιο για έργα που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια. Και αν υπάρχει αυτή η σήμανση, γιατί είναι μικρότερη του χορηγού, ο οποίος συνεισέφερε στο έργο μόλις 22% του συνολικού ποσού;
Τι μήνυμα εκπέμπει ο ίδιος ο πρωθυπουργός όταν χθες, στα "θυρανοίξια" της Πινακοθήκης, στην ομιλία του ενώπιον των ξένων επισήμων προσκεκλημένων, ανέφερε τη συμβολή του Ιδρύματος Στ. Νιάρχος, αλλά δεν είπε κουβέντα για τους Έλληνες και Ευρωπαίους φορολογούμενους πολίτες, που ουσιαστικά είναι οι βασικοί χρηματοδότες του έργου;