Live τώρα    
5°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
3.9°C6.1°C
1 BF 38%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
3 °C
1.7°C4.0°C
6 BF 52%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
3 °C
-0.6°C6.7°C
2 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
9 °C
8.3°C9.0°C
2 BF 66%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
3 °C
2.8°C2.8°C
1 BF 57%
Εύα Κοταμανίδου / Εύα, γιάξε μπόρε!
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Εύα Κοταμανίδου / Εύα, γιάξε μπόρε!

ΕΥΑ ΚΟΤΑΜΑΝΙΔΟΥ

Με βλέμμα έντονο και διαπεραστικό, που κρατούσε στο βάθος του μια αδιόρατη θλίψη, φωνή λυγμική, που άλλαζε τόνους και αποχρώσεις, σαν τοπίο στους καιρούς, εύθραυστη και ταυτόχρονα κραταιή, ηθοποιός και αγαπημένη δασκάλα για γενιές νεότερων ομότεχνών της, αλλά και ανήσυχη πολίτης, με αριστερή σκέψη και δράση σε σωματεία και Κοινοβούλιο, η Εύα Κοταμανίδου αποχαιρέτησε χθες τα ξημερώματα τη ζωή μετά από σύντομη νοσηλεία, περιστοιχισμένη από τους δικούς της ανθρώπους και τη φροντίδα της οικογένειάς της.  Ήταν 84 ετών. Η κηδεία της, έως και αργά το βράδυ, δεν είχε γίνει γνωστό πότε θα γίνει.

Αξιοπρεπής, ευγενική, ανυποχώρητη, με γενναιόδωρα αισθήματα και συναδελφική αλληλεγγύη, η Εύα Κοταμανίδου τίμησε την τέχνη της μετρώντας μια μακρά διαδρομή στο θέατρο και στον κινηματογράφο, σταθερή πρωταγωνίστρια του Θόδωρου Αγγελόπουλου στις περισσότερες ταινίες του.

Γεννημένη στη Νέα Φιλαδέλφεια, με τις αρχές μιας οικογένειας ποντιακής καταγωγής και μεγαλωμένη με την παράδοση του Θεάτρου Τέχνης και του δασκάλου της Κάρολου Κουν, ξεχώρισε από νωρίς για την αφοσίωση, το ήθος και την ευαισθησία της.

Αναδείχθηκε μέσα από πλήθος παραστάσεων, από το «Πανηγύρι» του Κεχαΐδη σε σκηνοθεσία Κ. Κουν και τον «Γυάλινο Κόσμο» από τον Ανδρέα Βουτσινά έως τους «Πέρσες», τον «Παπαγάλο με πορτοκαλί φτερά», «Το παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας» σε σκηνοθεσία Βολανάκη, τον «Γιάννη Γαβριήλ Μπόρκμαν» από τον Βασίλη Βαφέα, το «Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου κ.ά.

Οι ταινίες του Αγγελόπουλου

Με λατρεία για τον κινηματογράφο, ήδη από τα εφηβικά χρόνια και το συνοικιακό σινεμά της γειτονιάς της, η Κοταμανίδου πρωταγωνίστησε στις περισσότερες από τις ταινίες του διεθνή  Έλληνα σκηνοθέτη. Αξέχαστη ως Ηλέκτρα στον «Θίασο», την ταινία που, κάνοντας τη δική της αντίσταση, γυρίστηκε στο τέλος της χούντας μιλώντας για τα βάσανα της Αριστεράς. Η ηθοποιός, που τιμήθηκε με το Βραβείο Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αγάπησε πολύ τον ρόλο της. Μιλούσε συχνά για τα περιπετειώδη γυρίσματα στις παγωμένες εκτάσεις της ενδοχώρας, που ενθουσίαζαν τον θίασο δίνοντάς του την αίσθηση της αντίστασης μέσω της τέχνης του. Εμβληματικός στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου παραμένει ο μονόλογός της για τα Δεκεμβριανά που τη συγκινούσε βαθιά. Σε συνέντευξή της είχε αποκαλύψει μάλιστα ότι ο Αγγελόπουλος δεν είχε δώσει το σενάριο στους ηθοποιούς από την αρχή, καθώς υπήρχαν φόβοι για λογοκρισία. Γοητευμένη από τον τρόπο των γυρισμάτων, την ποιητικότητα αλλά και τη βαθιά πληγή της στορίας που ανέδιδαν, η ευαίσθητη και ανήσυχη Εύα, μαθημένη στην άσκηση, την ουσία και την ατμόσφαιρα του Θεάτρου Τέχνης, λάτρεψε τη ματιά του Αγγελόπουλου που αποσπούσε την ουσία της ιστορίας, κινηματογραφώντας τη με τον προσωπικό του τρόπο.

Εκτός από τον «Θίασο», πρωταγωνίστησε επίσης στον «Μεγαλέξανδρο», στους «Κυνηγούς», στο «Βλέμμα του Οδυσσέα», στο «Τοπίο στην ομίχλη» και στο «Λιβάδι που δακρύζει». Συμμετείχε όμως και σε ταινίες όπως η «Καγκελόπορτα» του Δημήτρη Μακρή, η «Ρόζα» του Χριστόφορου Χριστοφή, η «Ζωή χαρισάμενη» του Πατρίς Βιβανκός και σε αρκετές τηλεοπτικές σειρές.

ΣΕΗ και Κοινοβούλιο

Ενσυνείδητη πολίτης, με συμμετοχή σε κοινωνικούς αγώνες και στήριξη των επαγγελματικών δικαιωμάτων του κλάδου της, διετέλεσε αντιπρόεδρος του ΣΕΗ για πολλά χρόνια.

Στις εκλογές του 1989 εκλέγεται βουλευτής Β΄ Αθηνών με τον Συνασπισμό και στις εκλογές του 2012 υπήρξε υποψήφια Επικρατείας με τη Δημοκρατική Αριστερά.

«Στους αμέτρητους ρόλους που ερμήνευσε στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση μετέφερε με κάθε της εμφάνιση δύναμη, επιβλητικότητα, συναίσθημα» ανέφερε στο συλλυπητήριο μήνυμά της η υπουργός Πολιτισμού.

Ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία σημείωσε πως «η Εύα Κοταμανίδου υπήρξε η μεγάλη ηθοποιός του θεάτρου και του νέου ελληνικού κινηματογράφου που με τη δωρική παρουσία της συνέβαλε καθοριστικά στην ευόδωση νέων καλλιτεχνικών προτάσεων που εκτείνονταν από τον Κάρολο Κουν έως τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο. Υπήρξε στην πρώτη γραμμή των κοινωνικών αγώνων, της υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ανανέωσης της Αριστεράς».

Το ΚΚΕ με ανακοίνωσή του «αποχαιρετά την εξαίρετη ηθοποιό που η παρουσία της ήταν αισθητή ακόμη και στο συνδικαλιστικό κίνημα των ηθοποιών και τον πολιτικό στίβο».

«Η Εύα Κοταμανίδου τίμησε με τη στάση της και τη δουλειά της την ιδιότητα του ηθοποιού και καλλιτέχνη υπηρετώντας σε υψηλό επίπεδο την τέχνη της, αλλά και την κοινωνία συμμετέχοντας ως ενεργός πολίτης στα κοινά» ανέφερε ο Τομέας Πολιτισμού του Κινήματος Αλλαγής.

Για «άνθρωπο πολιτικοποιημένο, ενταγμένο στην υπόθεση της Αριστεράς, που πρόσφερε στην πολιτική ζωή του τόπου από τα βουλευτικά έδρανα και το κόμμα του Συνασπισμού» έκανε λόγο η τομεάρχης Πολιτισμού της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία Σία Αναγνωστοπούλου.

Ο αν. Τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρολιάκος υπογράμμισε πως «η Εύα αγωνίστηκε και στην τέχνη της, και στον κοινωνικό - πολιτικό της βίο με προσανατολισμό στην κοινωνική δικαιοσύνη».

«Υπέροχος άνθρωπος, με ήθος, σεμνότητα και στέρεη συγκρότηση. Σταθερά σε όλη της τη ζωή με την ανανεωτική Αριστερά. Αποχαιρετούμε την Εύα με θλίψη και οδύνη» έγραψε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter ο επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία και αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Δημήτρης Παπαδημούλης.

Συλλυπητήρια μηνύματα απέστειλαν το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Θέατρο Τέχνης, το ΚΘΒΕ, το Θεσσαλικό Θέατρο κ.ά.

Δημήτρης Μαυρίκιος: «Η Εύα με δίδαξε πολλά»

Ο Δημήτρης Μαυρίκιος θυμάται για την ΑΥΓΗ τη συνεργασία τους στο «Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα» και στη «Φρεναπάτη» σημειώνοντας: «Στην Εύα Κοταμανίδου οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ: στάθηκε δασκάλα στην πρώτη μου θεατρική παράσταση, το ‘Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα’ το 1987 στο ΚΘΒΕ. Είχε προηγηθεί η πρώτη μας συνάντηση, το 1975, σε μια κοινή τηλεοπτική συνέντευξη για τις ταινίες που θα προβάλλονταν το ίδιο βράδυ στο Φεστιβάλ. Εκείνης ως πρωταγωνίστριας στον ‘Θίασο’ του Αγγελόπουλου και εμένα ως πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη του ‘Polemónta’. Πάντα θυμόμασταν το τρακ μπρος στην κάμερα, καθώς επρόκειτο για την παρθενική συνέντευξη και των δυο μας. Παρθενική υπήρξε για μένα και η συνεργασία στον Πιραντέλο. Η Εύα ήταν η πρώτη πρωταγωνίστρια ενός σκηνοθέτη που ανακάλυπτε τη μαγεία της σχέσης ηθοποιού και σκηνοθέτη στο θέατρο. Με δίδαξε πολλά. Δεν ήταν μόνο δυναμική, ταλαντούχα και απίστευτα εργατική, αλλά και ευγενική στις συμβουλές της. Ταυτοχρόνως, ήταν δεκτική σε καινοτομίες που απαιτούσαν αυταπάρνηση, όπως το να φοράει μάσκα επί τρεις ώρες κι ας γνώριζε καλά τον ρόλο χωρίς μάσκα, καθώς είχε συμμετάσχει στις παραστάσεις του ίδιου έργου από τον Κουν και τον Τριβιζά. Αξέχαστο το ταξίδι που κάναμε οι δυο μας στη Ρώμη το 1999, προσκαλεσμένοι ομιλητές σε διεθνές συνέδριο για τον Πιραντέλο. Και η τελευταία μας συνεργασία στη «Φρεναπάτη» του Κορνέιγ στο Εθνικό Θέατρο το 2010.  Όνειρα γλυκά, Εύα!».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL